وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اهمیت و ضرورت ازدواج موقت

0

اهمیت و ضرورت ازدواج موقت

فهرست این نوشتار:

آیا ازدواج موقت خوب است یا بد و علت آن در اسلام چیست؟

خواهی نخواهی، در جامعه همیشه انسانهایی خواهند بود که نخواهند توانست مثل سایرین به کنترل غرایز موفق باشند. پسر جوانی که در پانزده سالگی بالغ می شود، چگونه با مهیا بودن این همه زمینه های فساد و تحریک، تا سن ازدواج (حداقل 25 سال) صبر کند، اسباب ازدواج را فراهم نماید و یا خواهش ذاتی تعدد طلبی یا نیاز غرایز زنان بیوه با وجود فرزندان و بالا رفتن مشکلات ازدواج و … را برآورده سازد؟!

آیا باید فاحشه خانه درست شود تا زشتی آن معلوم و اهانت آمیز بودن آن، مشخص شود و یا آزاد در خیابان ها هرگونه خواستن با غرایز حیوانی رفتار کند که وضع بدتر شود لذا تشریع متعه را استفاده از لذت حلال و استفاده آسان مؤمنین از غرایز میداند.

قرآن کریم می فرماید: «دری که خداوند از روی رحمت به روی بندگان باز کرده کسی نمی تواند ببندد»

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][ما یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَهٍ فَلا مُمْسِکَ لَها وَ ما یُمْسِکْ فَلا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ وَ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ ] (سوره‌ی فاطر/ آیه ی 2) .

[در تفسیر علی بن ابراهیم قمی، در روایتی به نقل از امام صادق علیه السلام آمده:]

«یک مقصود از این آیه ازدواج موقت (متعه) است».

[نیز خداوند در آیه ی دیگری می فرماید:

«بگو چه کسی حرام کرده زینتهایی را که خدا برای بندگانش بدید آورده و نعمت های گوارا و پاکیزه را؟!»

[قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَهَ اللَّهِ الَّتی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیباتِ مِنَ الرِّزْق – سوره ی اَعراف / آیه ی 32].

[باز هم امام صادق علیه السلام در روایتی می فرماید:

«خدای تعالی حرام کرده بر شیعیان ما شراب و مُسکر (هر نوع مست کننده) را و به جای لذت شراب، برای ایشان متعه را جایگزین نموده است»

(یعنی متعه لذت مشروع مؤمنانست)

مَن لا یحضُرُهُ الفقیه، شیخ صدوق، حدیث شماره ی 4616].

لذا با توجه به قدرت شهوت در انسان و حکمت آن و نکبت گناه، می بینیم که اسلام چاره ای اندیشیده که ضرورت ها را جبران و زشتی ها را دقع می کند و آن راه، مشروعیت متعه است و باید در جامعه اسلامی قرهنگ بشود.

حضرت علی علیه السلام میفرمایند:

[لَوْ لَا أَنَ عُمَرَ نَهَی عَنِ الْمُتْعَهِ مَا زَنَی إِلَّا شَقِیٌّ]

اگر عمر (لع) متعه را حرام نمی کرد هیچ کس زنا نمی کرد مگر شَقِی (انسان پست و بدبخت)

[تفسیر جامع البیان، طبری، 4/15؛ الدّرّ المنثور، سُیوطی، ج 2 /140 و 141؛ تفسیر کبیر، فخر رازی، 10/50 – هر سه سُنی و شافعی مذهب]

زیرا احکام آن بسیار آسانست، چون طلاق ندارد، شاهد نمی خواهد، رضایت ولی لازم نیست[برای کسی که قبلا ازدواج کرده]، ارث نمی برد، نفقه لازم نیست، می توانند فرزند نخواهند، زن حق مسکن ندارد، زشتی زنا را ندارد و اگر فرزندی متولد شد (حلال زاده [است و]) ، ارث و کسب او مشخص است و نفقه اش بر پدر واجب است.

تشویق جامعه به ازدواج موقت در زمان حال، ضروری است و برای جلوگیری از فساد و قتل مؤثر است. به همین خاطر ائمه ی اطهار علیهم السلام خیلی به این موضوع تشویق کرده اند.

سخنی با بانوان

به طور طبیعی، بین زنان و مردان تفاوتهایی از نظر جنسی وجود دارد. از جمله گرفتاری عادت ماهیانه و ایام بارداری و نکته ی مهم دیگر اینکه زنان در سنین پایین تر از مردان نیازمند ازدواج بوده و غریزه ی جنسی آنان از نظر جنسی زودتر تحریک می شود و به طور حتم، پس از مدتی، زنان، آمادگی جنسی خود را از دست می دهند و از سوی دیگر، مردها بر اثر افکار پریشان و مسؤلیت های سنگین تر معمولاً زودتر از زنان دار فانی را وداع گفته و این امر باعث افزایش تعداد زنان بوده و ده ها عامل ایجاب می کند که در شرایط خاصی ازدواج با بیش از یک همسر تجویز شود؛ تا خدای نکرده، زنان جامعه بی سرپرست نمانند و دچار انحراف و محرومیت جنسی نشوند که در نهایت موجب مشکلات روانی و امراض مقاربتی خطرناک خواهد بود و شهوت جنسی باید فقط از راه طبیعی ازدواج کنترل و ارضاء شود.

دختران نیز نیازمند ازدواج می باشند؛ و لو اینکه نیازهای طبیعی و مادی آنان از سوی خانواده تأمین است. ولی نیازهای جنسی بدون ازدواج راهکاری دارد یانه؟

آیا گسترش فحشاء و بی عفتی در جامعه نشانه نیاز به ازدواج موقت و تعدد زوجات نیست؟

متأسفانه در این خصوص عدّه ای – به ویژه زنان- به خاطر غیرت ورزی نمی توانند حقایق را خوب ببیند و عده ای، مردم را از درک اینگونه و موضوعات و مسائل روشن، منحرف می سازند.

(مراجعه شود به داستانی در این خصوص، در رَوضه المتّقین مجلسی اوّل که شرحی است بر کتاب مَن لا یحضُرُهُ الفقیه شیخ صدوق، ج 8/ص 384) .

سؤال از خواهران این است که آیا خداوند به همه ی علوم آگاه است یا بندگان خدا؟!

«آیا در سخن گفتن درست، کسی دیگر جز خدا وجود دارد؟!»

(وَ مَن اَصدَقُ مِنَ اللهِ حَدیثاً؟! نساء/87) .

آیا در قرآن شکی وجود دارد؟!

(ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدیً لِلْمُتَّقینَ – بقره/ آیه ی 2) .

به یقین، مخاطب نویسنده در این سؤال، زنان و مردان متقی هستند که قرآن را سرمشق زندگی می دانند. متقین کسانی هستند که به غیب و آنچه خودشان حکمت آن را نمی دانند  

ایمان داشته باشند و از آیات این قرآن، برداشت صحیح نموده، تشریع خداوند را درک نمایند. بااینکه اصل تشریع ازدواج موقت و تعدد زوجات بااحساسات زنان سازگار نیست ولی نباید آیات را انکار کنیم. گلوگاه زن در امتحان الهی، بیشتر حسد و وَسواس و همچنین عدم رضایت شوهر از او می باشد. اگر مخالف ازدواج موقت همسرمان هستیم، مخالف آیات نباشیم و در اصل تشریع و اهمیت ازدواج موقت شک نکنیم!

باید مسلمان ها و جوانهای بیدار چشمان خود را باز کنند و یاد بگیرند که بیشتر از خداوند نمیدانند و هر چه خداوند در قرآن به آن موضوع اشاره کرده به مصلحت و حقوق زنان است و ارائه مصلحت از سوی خداوند دروغ نمیباشد.

بزرگی می گوید: «آیا زنان شوهردار اگر بی همسر بودند بی عدالتی را تحمل می کردند؟».

زنان شوهردار آیا تحمل یک هفته کمبود مسائل عاطفی و غریزی را دارند؟!

مجاز بودن تعدد زوجات، در جامعه ای که تعداد زنان از مردان بیشتر است، عامل نجات تک همسری است. یعنی جامعه ای که زنان نیازمند به ازدواج افزایش یابند، اگر تعدد زوجات به رسمیت شناخته نشود، موجب فساد و معشوقه بازی خواهد بود که باعث سرکوب فرهنگ تعدّد و متعه خواهد شد.

اگر به موضوع توجه نشود و از طرفی متعه محکوم و طبق تفکر غربی مرد را چند همسری معرفی کنیم، چه فسادی بر جامعه ی حاکم خواهد شد که فساد فعلی غرب از این تفکر آب می خورد.

به فرض اینکه مسأله ی تعدد زوجات، کاری نادرست باشد، ولی تنها به خاطر افزایش نسبت زنان نیازمند به ازدواج مردان است یا قبول فرهنگ ازدواج موقت یا تعدد زوجات یا رواج فساد؟ کدام؟!

جامعه، زمانی تک همسری را نجات خواهد داد که فکر اصلاح و جلوگیری از فساد را در سر بپروراند، آن وقت پا قضایا به طور طبیعی برخورد می کند.

فزونی زنان در این عصر و سرکوب تعدد زوجات، خیانت به بشریت است. بحرانی که از تفکر غلط و منفی بر چند همسری و متعه عارض شده از هر بحران دیگری خطرناک تر است؛ زیرا جلوگیری از حقوق طبیعی و محروم ساختن زنان از حقوق خویش می باشد. وقتی زنان – با توجه به فزونی زنان در جامعه- از تشکیل خانواده و استفاده از غرایز طبیعی محروم باشند، کوشش خواهند کرد به هر طریقی که شده به انحراف مردان بپردازند. وقتی ماجرا به این نقطه رسید نوبت به زنان خانه دار می رسد. باز، تفکر غلط زنان به بهانه ی خیانت شوهران (ازدواج مجدد و متعه) باعث می شود که زنان هم بفکر خیانت بیفتند!

ازدواج موقت قالب محدود کننده ی غرایز است که شرع مقدس اسلام آن را برای حل مشکل غریزه وضع کرده است. ضمناً در ازدواج موقت یا تعدد، هر زنی تنها محدود به یک نفر مرد خواهد بود (و در فرض بچه دار شدن، پدر بچه مشتبه نمی شود) .

اگر همه دقت کنند می فهمند که ازدواج موقت به عنوان یک اقدام ضروری مورد پذیرش است نه اصلح (شایسته تر) .

قانون متعه از دیدگاه مذهب جعفری (شیعه ی دوازده امامی) به منظور جلوگیری از روابط نامشروع و حفظ و صیانت جامعه از فحشاء می باشد.

شاید بتوان گفت آمار فساد بین افراد متأهل و مجرد برابر است، فقط متأهّلین با توجه به در اختیار داشتن خانه، کارخانه، کارگاه و … برای ارضاء غرایز، فعلشان مشهود نیسث ولی جوانان بی بضاعت به خاطر عدم امکانات، روابط غیر شرعی را در کوچه و بازار آشکار می نمایند و این تقصیر کسانی است که نگذاشتند ازدواج موقت، امری عادی و رسمی باشد.

حضرت علی علیه السلام می فرمایند:

لَوْ لَا مٰا سَبَقَ بهِ ابْنُ الخَطّابِ مَا زَنَی إِلَّا شَقِیٌّ

(اگر نبود آنچه عمر بن خَطّاب برآن سبقت جُست (یعنی تحریم متعه) – هرگز زنا نمی کرد جز انسان بدبخت!)

(وسائل الشیعه، 14/437) .

حضرت امام صادق علیه السلام می فرمایند:

ایمان زنان در تحمّل «هوو» و ازدواج متعدد ظاهر می شود

(روضه المتقین، علامه ی مجلسی اوّل، 8/384 و 385) .

 

داستان

مردی از همسرش نزد امام صادق علیه السلام خیلی تعریف و تمجید کرد، حضرت فرمود: زن را باید با هوو امتحان کرد اگر خوب بود قابل تحسین است. آن مرد زن دیگری گرفت و ذره ای از ایمان زن پاک، کاسته نشد و به این مسئله اعتراض نکرد. آن مرد جریان را به امام صادق علیه السلام گفت و امام فرمود: آری! زَنَت آنگونه است که می گوئی

(روضه المتقین، 8/385؛ مسائل ازدواج و حقوق خانواده، ص 175) .

حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «غیرت ورزی زن و مبارزه کردنش با تعدد زوجات و یا ازدواج موقت شوهرش، از آثار بی دینی و عدم اعتقاد به خداست»

(نهج البلاغه، چاپ فیض الاسلام، حکمت 119/ ص 1144) .

فساد و فزونی جمعیت زنان و بی سرپرستی آنان، غرایز را به جائی رسانده که به خاطر تاخیر یا عدم ازدواج، دختران همدیگر را میبوسند، با هم می رقصند، مقابل یکدیگر عریان می شوند و مرتکب خودارضائی از طریق خود (مُساحَقه / لِزبینیسم) یا حیوانات می شوند. آیا باز هم قانون متعه و تعدد زوجات قبیح است؟!

آیا زنان مسلمان و با ایمان می خواهند اسلام زنده بماند؟ زن مسلمان باید بداند که ممنوعیت تعدد زوجات و متعه، سبب گرفتاری در دام زنا، مساحقه، لِواط، استمناء و آلودگی به انواع امراض است.

منبع : کتاب «زدواج موقّت یا مجدّد؟ راه حلّ یا مُعضل؟».

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج و طلاق

ویژه نامه ازدواج موقت[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.