اندازه سبیل در اسلام

اندازه سبیل در اسلام

فلسفه تراشيدن سبيل و فوايد آن

1. از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روايت شده است كه فرمود: «شارب[1]  را از ته بگيريد و ريش را بلند كنيد تا شبيه يهوديان وزردشتيان نشويد».[2] 
 2. در حديث ديگرى فرمود: «هر كه شارب خود را نگيرد از ما نيست».[3] 
 3. در روايت ديگرى فرمود: «شارب خود را بلند نكنيد كه شيطان در آن جا خوش مى‌كند وپنهان مى‌شود».[4] 
 4. از امام صادق علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «گرفتن شارب، رفع غم ووسواس را به ارمغان مى‌آورد».[5] 
 5. از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روايت شده است كه فرمود: «هر كس در روز شنبه وپنجشنبه شارب وناخن خود را بگيرد، از درد دندان وچشم عافيت يابد».[6] 
 
 

وقت و مقدار گرفتن شارب

1. از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روايت شده است كه فرمود: «مستحبّ است موى شارب را به‌قدرى كوتاه كند كه به جلوى لب بالا برسد».[7] 
 2. در حديث آمده است كه امام صادق علیه السلام شارب خود را از ته مى‌تراشيد.[8] 
 3. از امام صادق علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «گرفتن شارب وناخن از جمعه تا جمعه بعد، انسان را از بيمارى خوره حفظ مى‌كند».[9] 
 4. در حديث است كه كسى خدمت امام صادق علیه السلام رسيد و از آن حضرت دعايى خواست كه باعث فزونى رزق وروزى‌اش شود. حضرت فرمود: «شارب وناخن خود را در روز جمعه بگير».[10] 
 

 
دعاى هنگام گرفتن شارب

در حديثى معتبر مى‌خوانيم كه امام صادق علیه السلام فرمود: «هر كس هر جمعه ناخن وشاربش را بگيرد ودر هنگام گرفتن بگويد: بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ وَعَلى سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، خداوند به تعداد هر تار مو وقطعه ناخن، ثواب آزاد كردن يك برده ازفرزندان حضرت اسماعيل علیه السلام را به او مى‌دهد وجز در آخر عمر بيمار نشود».[11] 

[1] . «شارب» قسمت بلند سبيل است كه روى لب را مى‌پوشاند وهنگام نوشيدن آب وارد ظرف آب مى‌شود.
[2] . معانى الأخبار، ص 291؛ مكارم الأخلاق، ص 67.
[3] . مكارم الأخلاق، ص 67.
[4] . كافى، ج 6، ص 487، ح 11؛ مكارم الأخلاق، ص 67.
[5] . الخصائص الفاطميّة، ج 2، ص 255.
[6] . ثواب الأعمال، ص 41، ح 2؛ مكارم الأخلاق، ص 65.
[7] . كافى، ج 3، ص 418، ح 6؛ مكارم الأخلاق، ص 67.
[8] . كافى، ج 6، ص 487، ح 9؛ مكارم الأخلاق، ص 67.
[9] . كافى، ج 3، ص 418، ح 7؛ مكارم الأخلاق، ص 64.
[10] . كافى، ج 6، ص 491، ح 11؛ مكارم الأخلاق، ص 65.
[11] . كافى، ج 3، ص 417، ح 2؛ خصال، ج 2، ص 153.

منبع: کتاب حلیه المتقین علامه مجلسی با بازنگری تحت نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی

 

نظر شما درباره این مطلب:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.