وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

انتخاب خواستگار به صورت شانسی و واگذار کردن به تقدیر!

0

انتخاب خواستگار به صورت شانسی و واگذار کردن به تقدیر!

پرسش:

دختری جوان هستم که خواستگاران زیادی دارم. از طرف خانواده ام تحت فشارم که به یکی از آنها پاسخ مثبت بدهم. اما آنها مهم ترین ملاک مرا که ایمان و نمازخواندن است ندارند. از این وضعیت خسته شده ام. به خدا گفتم:” خدایا خودت برایم انتخاب کن. هر کسی در این ماه به خواستگاری ام آمد، یعنی خودت برایم انتخاب کرده ای و به او جواب مثبت می دهم”. تا اینکه دوستم مردی را به من معرفی کرد که از همسر اولش جدا شده است. چون با خدا عهد بسته بودم، جواب منفی ندادم. اما خانواده ام با این خواستگار مخالفت کردند. خودم هم زیاد راضی نیستم؛ ولی به خاطر عهدی که با خدا بسته ام، دودل هستم. خواهش می کنم راهنمایی ام کنید. 

پاسخ:

اینکه فردی متدین هستید و دوست دارید با مردی متدین ازدواج کنید، قابل تحسین است. اما ازدواج مهم ترین تصمیم زندگیِ هر فردی است. انتخاب در ازدوج نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. اگر خدای نکرده شما در انتخابتان اشتباه کنید، ممکن است سال های زیادی از عمرتان و چه بسا تمام عمرتان را تباه نمایید. 

اینکه به خدا گفته اید:

«هر کسی در این ماه به خواستگاری ام آمد، یعنی خودت برایم انتخاب کرده ای و به او جواب مثبت می دهم»، یک حرف اشتباه است.

خداوند متعال به هر انسان سالمی عقل داده تا با آن شرایطِ طرف مقابل را بسنجد، مشورت کند و سپس تصمیم بگیرد. با عرض پوزش از شما، این حرفْ بیشتر به قمار شبیه است. چه دلیلی وجود دارد که ثابت کند هر مردی که این ماه یا هر ماه دیگر به خواستگاری تان بیاید، حتما از طرف خدا آمده است؟ اگر خدای نکرده شما با این آقا ازدواج کنید و به مشکل برخورد نمایید، با خود چه می گویید؟

شاید می گویید:«خدا برای من خوب نخواسته». در صورتی که خداوند متعال برای بندگانش بد نمی خواهد. بنده باید عقل و تدبیر داشته باشد و شرایط خواستگارش را بسنجد. این باور غلط، باعث می شود در ادامه نیز در بررسیِ ویژگی های طرف مقابل اِهمال نمایید و دور تحقیق و بررسیِ دقیقِ ویژگی های خواستگارتان را خط بکشید. 

می فهمم که از طرف خانواده تان تحت فشار هستید؛ اما خانواده شما باید بدانند که در ازدواج نباید عجله به خرج داد. به خصوص برای شما که هنوز جوان هستید.

شاید اگر ده- دوازده سال بزرگ تر بودید، به شما توصیه می کردم به همراه خواستگاری که از همسرش جداشده، به یک مشاور خبره و متعهّد مراجعه نمایید تا او تناسب میان شما را بررسی کند. اما شما جوان هستید و طبق گفته خودتان خواستگار زیاد دارید. بهتر است با خانواده تان صحبت کنید و آنها را از خطرات عجله در ازدواج آگاه نمایید. انتخاب با عجله، بزرگ ترین اشتباهی است که ممکن است یک نفر به خاطر اجبار و اصرار خانواده و اطرافیان مرتکب شود. انتخاب عجولانه، احتمال خطا در تصمیم گیری را بسیار بالا می برد. انتخاب درست به صرف زمان نیاز دارد. شما هم جوان هستید و سنّ تان زیاد نیست که نیاز به عجله داشته باشید. 

این حرف های من، به معنای بی خیالی در امر ازدواج و موکول کردنِ این موضوع مهمّ به سال های بعد نیست. بلکه منظورم این است که شما ازدواج با فردی که از همسرش جداشده را از سر خود بیرون کنید و منتظر مورد مناسبی باشید. ضمنا از هم اکنون به صورت جدی به ازدواج فکر کنید و به بررسیِ دقیق ویژگی های خواستگارهایتان بپردازید. پس از اینکه ویژگی های یک خواستگار به نظرتان مناسب آمد، برای بررسیِ کارشناسانه، به همراه خواستگارتان به یک روانشناس و مشاور خانواده متعهّد و آگاه در شهرتان مراجعه نمایید و از او بخواهید که تناسب میان شما را بررسی کند تا ان شاءالله بتوانید با همسری مناسب و شایسته ازدواج کنید. 

حتما کتاب «مطلع مهر» که در مورد معیارهای انتخاب همسر و آداب خواستگاری است را از اینترنت به صورت رایگان دانلود کنید و چند بار مطالعه نمایید و با مطالب آن کتاب به خوبی آشنا شوید تا بدانید در جلسات خواستگاری چه چیزهایی را بررسی کنید.

فهرست کتاب های مفید برای شما:
– مطلع مهر، تاليف دکتر بانکی ‌پورفرد، انتشارات حديث راه عشق.
– دختران و انتخاب همسر، تاليف آقای علي اکبر مظاهری، انتشارات عطش.
– آموزش پيش از ازدواج، تاليف آقای مهدی ميرمحمدصادقی، انتشارات بِه‌نشر.
– آيين خواستگاری و ازدواج، سيدحسين حسينی، نشر مُنير.
– مهارت های زناشویی، نوشته مَتیو مَک کِی، انتشارات ارجمند و نشر ابن سینا. 
– مهارت گفتگو برای همسران، نوشته خانم زهره شیری. 

جواب سیتی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.