وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اعمال لیله الرغائب

اولين شب جمعه ماه مبارك رجب را «ليله الرغائب» گويند. سایت هدانا اعمال اين شب را از كتاب اقبال الاعمال برای شما گردآوری کرده است.

0

اعمال لیله الرغائب

فهرست این نوشتار:

 

اولین شب جمعه ماه مبارک رجب را لیلة الرغائب می نامند، – چه پنج شنبۀ آن جزء ماه رجب باشد و چه نباشد.

لازم به ذکر است ليلةالرغائب به معناي شب آرزوها نيست، بلکه شب رغبت‌ها و گرايش‌ها هاست، گرایش و رغبت به بهشت. خداوند ما را به جناتی که دارد ترغیب کرده است و ما با اعمال و عبادات باید بدان برسیم. «ليلة الرغائب» يعنى شبى كه به خاطر پاداش ها و فضيلت هاى فراوانى كه دارد، مورد ميل و رغبت فراوان است و يا به معناى« شب پاداش هاى فراوان» است، زيرا« رغائب» جمع« رغيبه» است كه هم به معناى« كار مورد رغبت» آمده است و هم به معناى پاداش و عطاى فراوان.
هم چنین «رغائب » جمع «رغيبه» به معناى خواسته مهم است که از ريشه «رغبت» گرفته شده است.و نیز «رغائب » جمع «رغيبه» به معناى شى ء مطلوب و امر مرغوب است.

سایت هدانا اعمال اين شب را از كتاب اقبال الاعمال برای شما گردآوری کرده است. آیت‌الله‌العظمی بهجت قدس‌سره، به مناسبت‌های مختلفی از این کتاب تمجید و به خواندن آن سفارش می‌کردند؛ از جمله می‌فرمود:

«هر کس اقبال سید‌بن‌طاووس را نداشت، اساتید ما، او را رفیق خود نمی‌شمردند، هر مقدار از اقبال را که مطالعه کردنی است، مطالعه، و هر مقدار که عمل کردنی است، به هر اندازه حال دارید، عمل کنید».

مقدمه اقبال الاعمال –مترجم :روحی-ج ۱- ص ۱۱و۱۲

.

مرحوم سيد بن طاووس در اقبال الاعمال آورده است:

« … در حديثي از پيامبر – صلي الله عليه و آله و سلم – درباره ي فضايل ماه رجب، آمده كه فرمودند:

«… ليكن از شب جمعه ي اول اين ماه غفلت نورزيد، زيرا اين شب، شبي است كه فرشتگان آن را «ليلة الرغائب»، (شب دست يافتن به امور مورد رغبت و علاقه) مي نامند؛زيرا زماني كه يك سوم از شب جمعه ي اول اين ماه سپري مي شود، هيچ فرشته اي در آسمانها و زمين باقي نمي ماند مگر آن كه در كعبه و پيرامون آن گرد مي آيند و خداوند بر آن اشراف نموده و نظر افكنده و خطاب به آن ها مي گويند: اي فرشتگان من، هر حاجتي داريد از من بخواهيد.

فرشتگان مي گويند:‌پروردگارا، حاجت ما از تو اين است كه روزه داران ماه رجب را بيامرزي.

خداوند –تبارك و تعالي- مي فرمايد:چنين كردم».

.

نماز مخصوص شب ليله الرغائب

رسول خدا –صلي الله عليه و آله و سلم- در ادامه فرمود:

«هر كس پنجشنبه ي اول ماه رجب را روزه بگيرد و بين نماز مغرب و عشا 12 ركعت نماز 2 ركعتي –در هر ركعت 1بار سوره ي «فاتحه الكتاب» و 3 بار سوره ي «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» و 12 بار سوره ي «قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ»- بخواند و بعد از نماز؛ 70بار به اين صورت : « اللهم صل علي محمد النبي الامي (الهاشمي و علي) آله». (خداوندا،‌بر حضرت محمد،‌ پيامبر امي (هاشمي و بر) خاندان او درود فرست).

بر من صلوات بفرستد، سپس به سجده برود و در سجده 70 بار بگويد:« سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلَائِكَةِ وَ الرُّوحِ»؛ (بسيار پاك و منزه باد خداوندي كه پروردگار فرشتگان و روح است !).

آنگاه سر از سجده بردارد و بگويد:

«رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْأَعْظَمُ».( پروردگارا، مرا بيامرز و بر من رحم كن و از آن چه آگاهي در گذر ، به راستي كه تو بلند پايه و بزرگ ترين هستي).بعد دوباره سجده كند و ذكري را كه در سجده اول گذشت، 70 بار بگويد و در حال سجده حاجت خود را از خداوند بخواهد، ان شاالله تعالي حاجتش برآورده مي گردد».

.

 ثواب نماز ليله الرغائب

سپس رسول خدا –صلي الله عليه وآله و سلم- فرمود: « سوگند به كسي كه جان به دست او است، هيچ بنده اي، اعم از مرد و زن ، اين نماز را نمي خوانند، مگر آنكه خداوند همه ي گناهان او را مي آمرزد، هرچند به اندازه ي خار و خاشاك آبهاي دريا و به شماره ي سنگريزه ها و هم وزن كوه ها و به شماره ي برگ درختان، گناه داشته باشد و نيز در روز قيامت از 700 تن از افراد خاندان خود كه مستحق ورود به آتش جهنم شده اند، شفاعت مي كند و شب اول فرود آمدن در قبرش، خداوند پاداش اين نماز را به صورت فردي كه زيباتريين چهره را دارد و با چهره ي گشاده و زبان گويا برخورد مي كند، به سوي او گسيل مي دارد و آن شخص به خواننده ي اين نماز مي گويد: دوست من بشارت باد تو را ، كه از همه ي سختي ها نجات يافتي!. و خواننده ي نماز به او مي گويد:

تو كيستي كه من كسي زيباتر از تو را نديده ام و خوشبوتر از بوي تو را استشمام نكرده ام. پاسخ مي دهد:

دوست من، من پاداش آن نمازي هستم كه در فلان شب در فلان جا در فلان ماه در فلان سال خواندي، اكنون در اين شب به نزد تو آمده ام. تا حق تو را بر آورده و مونس تنهايي تو گردم و وحشت را از وجودت بزدايم و زماني كه در شيپور قيامت دميده مي شود، در در عرصه ي قيامت بر سر تو سايه خواهم افكند و تو هرگز از نيكي مولايت بي بهره نخواهي بود».

اقبال الاعمال،ج2-ص735/ت:روحي،باتصرف.

– * براي تكميل بحث اعمال مفاتيح را در ادامه براي شما آورده ايم. به اميد آنكه بهره ببريد و ما را از دعاي خير محروم نكنيد.

اعمال لیله الرغائب در مفاتيح الجنان

بدان‏كه اولين شب جمعه ماه رجب را«ليلة الرغاب»(يعنى شب دلدادگان)مى‏گويند و براى آن عملى با فضيلت‏ بسيار از حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله وارد شده كه آن را سيّد در كتاب«اقبال»و علاّمه حلى در«اجازه بنى زهره»نقل كرده‏اند،بعضى از فضيلت آن اينكه به سبب انجام آن گناهان بسيار آمرزيده مى‏شود،و نيز نمازى در آن وارد شده كه هركه آن را به جاى‏ آورد هنگام شب اوّل قبرش حق تعالى ثواب آن را به نيكوترين صورت و با روى گشاده و درخشان و زبانى گويا به سوى‏ او مى‏فرستد،پس به او مى‏گويد:اى حبيب من تو را بشارت باد كه از هر شدّت و سختى نجات يافتى،بنده مى‏گويد تو كيستى؟به خدا سوگند من چهره‏اى زيباتر از چهره تو نديدم،و سخنى شيرين‏تر از سخن تو نشنيدم،و بويى بهتر از بوى‏ تو نبوييدم!!پاسخ ميدهد:من ثواب آن نمازم كه در فلان شب،از فلان ماه،از فلان سال به جاى آوردى‏ امشب نزد تو آمدم تا حقّت را ادا كنم،و مونس تنهايى تو باشم،و هراس را از تو برگيرم و هنگامى‏كه در صور(شيپور قيامت) دميده شود،در عرصه قيامت سايه‏اى بر سرت خواهم افكند،پس خوشحال باش كه خير هرگز از تو جدا نخواهد شد.كيفيت‏ اين نماز چنين است: اولين پنجشنبه ماه رجب را روزه مى‏دارى،چون شب جمعه داخل شود،ما بين نماز مغرب و عشا،دوازده ركعت نماز بجاى مى‏آورى،هر دو ركعت با يك سلام به اين ترتيب كه در هر ركعت يك مرتبه سوره«حمد»و سه مرتبه«سوره قدر»و دوازده‏ مرتبه«سوره توحيد»مى‏خوانى و هنگامى كه از نماز فارغ شدى هفتاد مرتبه مى‏گويى:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ وَ عَلَى آلِهِ [وَ آلِ مُحَمَّدٍ] .
خدايا!بر محمّد پيامبر درس ناخوانده و خاندانش درود فرست

سپس به سجده مى‏روى و هفتاد مرتبه ميگويى:
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ
پاك و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح
آنگاه سر از سجده بر مى‏دارى و هفتاد مرتبه مى‏گويى:
رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْأَعْظَمُ
پروردگارا!مرا بيامرز و بر من مهرورز و از آنچه از من مى‏دانى بگذر،تو خداى برتر و بزرگترى

دوباره به سجده مى‏روى و هفتاد مرتبه مى‏گويى:
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ
پاك و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح

سپس حاجت خود را مى‏طلبى كه به خواست خدا برآورده خواهد شد.آگاه باش زيارت حضرت رضا عليه السّلام در ماه رجب مستحب است،و انجام آن در اين ماه امتياز خاصى دارد،همانگونه كه انجام عمره در ماه رجب فضيلت دارد تا جايى كه روايت شده انجام آن در اين ماه،در فضيلت همتاى حج است و نيز نقل شده:حضرت سجاد عليه السّلام در ماه رجب به عمره مشرّف شده بود،و شب‏ و روز نزد كعبه نماز مى‏خواند،و در حالى كه پيوسته در سجده بود اين ذكر از زبان ايشان شنيده مى‏شد:
عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِكَ فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِكَ
گناه از بنده‏ات بزرگ شده،پس بگذر گذشت از سوى تو زيبا باشد.

مفاتيح الجنان با ترجمه استاد انصاريان.

 حتما بخوانيد

‌*- ويژه نامه ماه مبارك رجب

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.