وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اعمال حج افراد و عمره بعد از آن‏

0

اعمال حج افراد و عمره بعد از آن‏

فهرست این نوشتار:

لگو احکام حج و عمره

باب چهارم: كيفيت حج افراد

فصل اول: كيفيت حج افراد

اعمال حج افراد و عمره بعد از آن‏

 

209- حج افراد- علاوه بر اين كه ابتداءً وظيفه بعضى از اشخاص است- گاهى هم مورد نياز متمتّع واقع مى‏شود، به اين صورت كه:

حايض يا كسى كه به خاطر ضيق وقت‏[1] نمى‏تواند عمره تمتع را به‏ جا آورد، بايد با قصدِ حج افراد با همان احرامِ عمره تمتع، كه به افراد عدول كرده، به عرفات و مشعر برود و وقوف كند، بعد به منى‏ رفته و اعمال آن را- غير از هدى كه بر مُفرد واجب نيست- به‏ جا آورد؛ و براى طواف زيارت و نماز و سعى و طواف نساء و نماز آن به مكه برود؛ پس در اين هنگام، كاملًا از احرام خارج شده است؛ بعد از آن، جهت بيتوته و اعمال ايّام تشريق، به منى‏ بازگردد.

پس اعمال حج افراد، با حج تمتع، يكسان است‏[2] مگر در هدى كه در حج تمتعْ واجب و در حج افراد، مستحب است.

 

[1] ( 1). آية اللَّه فاضل: كسى كه به علت ضيق وقت نمى‏تواند عمره تمتع بجا آورد مى‏تواند قصد حج افراد كندولى كفايت از حجةالاسلام او نمى‏كند.
[2] ( 2). آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه سيستانى: حج افراد با حج تمتّع در تمام اعمال مشترك هستند و در 6 جهت باهم فرق دارند( تفصيل آن در مسأله 158 مناسك آية اللَّه تبريزى و مسأله 150 مناسك آية اللَّه سيستانى بيان شده است).

آية اللَّه فاضل: در برخى از احكام بين حج تمتع و حج افراد تفاوت هست، مثلًا تقديم اعمال مكه بر وقوفين در حج افراد اختياراً جايز است بر خلاف تمتع، و همچنين كسى كه احرام حج تمتع مى‏بندد تا طوافهاى حج تمتع را بجا نياورده نمى‏تواند طواف مستحبى بجا آورد و اين امر در حج افراد مشروع است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.