وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي

0

 استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي

فهرست این نوشتار:

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

شرايط وضو:

سؤال 55 ـ آیا جوهر خودکار، ماژیک، رنگ و مانند آنها، مانع از رسیدن آب به پوست مى گردد؟ رنگى که خانمها براى موى سر استفاده مى کنند چطور؟

جواب: اگر جرم نداشته باشد مانع نیست; در مورد خودکار، که رنگ غلیظ ترى دارد تجربه کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که جرم ضعیفى دارد که مانع از آب نمى باشد.

سؤال 56 ـ استفاده از آب قنات و آبى که صاحبانش مجهول مى باشد، ولى در فضاى باز جریان دارد، براى گرفتن وضو و شستن فرش و مانند آن چه حکمى دارد؟

جواب: استفاده در حدّى که متعارف و معمول است مانعى ندارد.

سؤال 57 ـ شخصى قصد خواندن نماز در مسجدى را ندارد، ولى قصد قرائت قرآن مجید دارد، آیا مى تواند با آب مسجد وضو بگیرد و مقدارى قرائت قرآن کند و براى نماز به جاى دیگر برود؟

جواب: اشکالى ندارد.

سؤال 58 ـ خانمى سؤال نموده که در آرایشگاه هاى زنانه خطّ ابرو را ترمیم مى کنند، حکم این عمل چیست؟ آیا براى وضو و غسل اشکالى ندارد؟

جواب: اگر منظور از ترمیم، کاشتن مو است و آب به پوست بدن براى وضو و غسل مى رسد، اشکالى ندارد، و اگر منظور خال کوبى با رنگ است که زیر پوست قرار مى گیرد، آن هم اشکالى ندارد.

احكام وضو :

سؤال 59 ـ شخصى چند سال پیش به علّت غدّه پروستات تحت عمل جرّاحى قرار گرفت، تا یک سال و نیم پیش هیچ گونه ناراحتى نداشته و فرایض دینى خود را انجام مى داد، اکنون مکرّر از وى ادرار خارج مى شود، به شکلى که حتّى امکان رسیدن به دستشویى نیست، وظیفه او چیست؟

جواب: هرگاه توانایى داشته باشد که خود را به اندازه وضو و نماز حفظ کند و بدن و لباس را پاک نگهدارد باید این گونه نماز بخواند و اگر این حالت در وسط نماز دست مى دهد و مى تواند ظرف آبى در کنار خود بگذارد و وضو بگیرد باید چنین کند و اگر این کار طبق آنچه قبلاً گفته شد مشقّت شدید داردمى تواند یک وضو براى نماز بگیرد و به همان حال نماز بخواند و بعداً نیز قضا لازم نیست.

سؤال 60 ـ این جانب از مدّتى قبل دچار بیمارى داخلى شده ام; از نشانه هاى آن تکرّر ادرار و باد شکم مى باشد، گاهى فکر مى کنم شاید جنبه وسواس داشته باشد، فقط در هنگام وضو گرفتن و یا نماز خواندن و یا نشستن در یک جا مقیّدم که چیزى از من خارج نشود; با توجّه به توضیحات فوق به دو سؤال زیر پاسخ دهید:

الف) آیا به احساس دوّم که فقط در مواقع خاص (وضو و نماز) به من دست مى دهد اعتنا نکنم؟

جواب: در مورد شک، مخصوصاً اگر ناشى از وسواس باشد، ابداً اعتنا نکنید.

ب) آیا به قطراتى که امکان دارد بعد از چند دقیقه از من خارج شود اعتنا نکنم، یا حکم دیگرى مى فرمایید؟

جواب: اگر استبرا کرده اید و قطرات مشکوک است که بول است یا چیز دیگر، باز اعتنا نکنید و اگر یقین دارید بول است، چنانچه تجدید وضو مایه مشقّت زیاد مى شود یک بار وضو براى هر نماز کافى است.

سؤال 61 ـ شخصى داراى دست و پاى اضافى است، چگونه وضو بگیرد؟

جواب: در صورتى که دست اضافى بالاى مرفق باشد و یکى اصلى و دیگرى فرعى باشد، اصلى را بشوید کافى است و اگر هر دو مانند یکدیگر هستند، هردو را بشوید ولى مسح با یکى کافى است و اگر پایین مرفق باشد احتیاطاً هر دو را بشوید و با هر دو مسح کند.

سؤال 62 ـ برادران جانبازى که از گردن به پایین قطع نخاع هستند و قدرت انجام وضو و تیمّم و گرفتن نایب را ندارند، تکلیفشان براى نماز چیست؟

جواب: اگر توانایى بر وضو و تیمّم و گرفتن نایب ندارند، با همان حال نماز بخوانند کافى است و در پیشگاه خداوند مقبول است.

سؤال 63 ـ کسى که به علّت جراحات جنگى بول و غائط او بى اختیار خارج مى شود، با توجّه به این که هیچ گونه احساسى ندارد تا بفهمد چه موقع از او خارج مى شود، آیا مى تواند با یک وضو، دو نماز بخواند؟

جواب: در صورتى که بول و مدفوع مرتّباً از او خارج مى شود، براى هر نماز یک وضو بگیرد و اگر احتمال مى دهد که بعد از گرفتن وضو براى نماز اوّل چیزى از او خارج نشده، مى تواند نماز دوّم را با آن بخواند.

سؤال 64 ـ کسى که از یک پا و یا از هر دو پا محروم است، چگونه وضو بگیرد؟

جواب: افعال وضو را بجا مى آورد و مسح پا از او ساقط است.

سؤال 65 ـ بعضى از فقها در موضوع شستن صورت در وضو تصریح کرده اند که سفیدى دو طرف جلو سر (نزعتان) از حدّ صورت خارج است، آیا این مطلب اتّفاقى است؟

جواب: در مورد خروج «نزعتان» ادّعاى اجماع شده است.

سؤال 66 ـ کسى که یک دست یا هر دو دست او از مرفق قطع شده و وضو و تیمّم برایش ممکن نیست، تکلیفش چیست؟

جواب: احتیاط آن است که اگر ممکن است صورت خود را زیر شیر یا مانند آن بشوید و پیشانى خود را آهسته بر چیزى که تیمّم بر آن جایز است بمالد و نماز بخواند، این در صورتى است که فاقد هر دو دست باشد; امّا اگر یک دست دارد از آن براى شسن صورت و سپس شستن دست و مسح سر و پا استفاده مى کند و تیمّم لازم نیست، و در همه این صورتها نماز و عبادات او صحیح و مقبول درگاه خداوند است.

سؤال 67 ـ اگر احتیاطاً چند بار مسح سر و پا را تکرار کنیم، آیا به وضو ضرر نمى رساند؟

جواب: از وسوسه اجتناب کنید; اگر دفعه اوّل مسح صحیح انجام شده تکرار نکنید، ولى اگر واقعاً در اوّلى شک دارید تکرار آن لازم است.

اموري كه بايد براي آنها وضو گرفت :

سؤال 68 ـ هر روزه هزاران اسماى متبرّک پس از استفاده، در قصّابى ها و اغذیه فروشى ها به سطل هاى زباله و مکان هاى ناپاک ریخته و یا زیر دست و پا مى افتد. آیا مسئولان روزنامه ها که این اسماى متبرّکه را چاپ مى کنند مسئول هستند؟ در صورت مسئول بودن، آیا نباید آنها را امر به معروف و نهى از منکر نمود؟

جواب: مسئولین مطبوعات در این زمینه مسئولیّتى ندارند. آنها براى نشر اسلام و مسائل دینى ناچار از این کار هستند و هرگز نباید به این بهانه ها، آیات الهى و روایات و نام خدا را از نظرها محو کرد; ولى مردم در مورد حفظ آنها مسئولیّت دارند. در زمان معصومین(علیهم السلام) اسم خداوند و پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) روى سکّه ها بوده و سبب تعظیم شعائر مى شده و کسى از آن نهى نمى کرده است.

سؤال 69 ـ اگر سکّه ده تومانى که اسم شریف امام رضا(علیه السلام) روى آن نقش بسته است، در دستشویى بیفتد و نتوان آن را بیرون آورد، وظیفه چیست؟

جواب: باید آن دستشویى را تخلیه کنند و سکّه را بیرون آورند، و اگر این کار امکان ندارد، باید آن دستشویى را بسته و در جاى دیگر دستشویى بسازند.

سؤال 70 ـ اگر حیوان حلال گوشتى صفحه اى از قرآن را ببلعد، وظیفه صاحب آن چیست؟ آیا ذبح آن واجب است؟

جواب: اگر طورى جویده باشد که صورت قرآن کاملاً محو شده است وظیفه اى ندارد; ولى اگر اوراق قرآن به حال خود باقى است، باید وقتى که از شکم او بیرون آمد آن را تمیز کنند، ولى ذبح آن حیوان واجب نیست.

سؤال 71 ـ مسّ قرآن توسّط دانش آموزانى که در کلاسهاى قرآن مدرسه شرکت مى کنند، امّا وضوى آنان تمام شرایط را دارا نیست، چه صورتى دارد؟ وظیفه مربّى آنها چیست؟

جواب: وظیفه مربّى ارشاد آنهاست; ولى این امر مانع از شرکت در کلاس قرآن نمى شود.

سؤال 72 ـ تکلیف کسانى که اسماى جلاله و یا آیاتى از قرآن را بر روى بدن خود خالکوبى نموده اند، نسبت به طهارت و جنابت و مسّ بدن بدون وضو چیست؟

جواب: چون هنگام خالکوبى آیات زیر پوست قرار مى گیرد، مسّ آنها اشکالى ندارد; ولى اگر بتوانند بدون عسر و حرج آنها را پاک کنند، احتیاط واجب آن است که آن را پاک کنند.

سؤال 73 ـ به موجب فتاواى کلیّه علماى اعلام و آیات عظام لمس و تماسّ بدن با خطّ قرآن براى کسى که وضو نداشته باشد حرام است، آیا این فتوا بین مؤمنین و قرآن فاصله ایجاد نمى کند؟ آیا بنده مؤمنِ متعبّدِ تارک الکبایر به علّت نداشتن وضو از لمس قرآن ممنوع است، در حالى که بنده عاصى به علّت داشتن وضو مى تواند قرآن را لمس کند؟ آیا وضو، بنده عاصى را جزء مطهّرون و مؤمن را خارج از آن قرار مى دهد؟

جواب: دست زدن به جلد و کاغذ قرآن براى کسانى که وضو ندارند اشکالى ندارد، فقط دست روى خط قرآن نباید بگذارند، خواندن قرآن نیز با وضو و بىوضو هر دو ثواب دارد، هرچند با وضو بهتر است، بچّه ها را نیز نباید از دست زدن به قرآن نهى کرد; بلکه باید آنها را به قرآن آشنا کنید; حتّى اگر دست روى خطوط قرآن بگذارند براى بچّه هاى نابالغ اشکالى ندارد; امّا باید به آنها توجّه داد که احترام قرآن را حفظ کنند.

سؤال 74 ـ در صورتى که خطوط قرآن، یا صفحه اى از آن، در اثر آفتاب و یا باران از بین رفته و قابل خواندن نباشد و فقط مقدارى از سیاهى خطوط معلوم باشد، آیا در موقع لمس و مسّ آن، حکم قرآن جارى مى شود؟

جواب: این سیاهى حکم قرآن را ندارد.

سؤال 75 ـ دست زدن به آرم جمهورى اسلامى ایران به صورت مستقیم، یا در مکان در نظر گرفته شده براى آرم، مثل اسکناس، چه حکمى دارد؟

جواب: اشکال ندارد، هرچند احتیاط بهتر است.

سؤال 76 ـ اسامى متبرّکه، اعم از اسماء اللّه و اسماى ائمّه اطهار(علیهم السلام)، که زیر دست و پا مى افتد چه حکمى دارد؟ و جهت رفع این مشکل چه راه حلّى پیشنهاد مى شود؟

جواب: احترام آنها باید حفظ شود; بهترین راه همان است که در بعضى از مراکز انتخاب شده است، که ظرف یا محلّى براى نگهدارى این گونه اسما و کلمات در نظر گرفته شود و بعد از چند مدّت محتواى آن را، یا در گوشه اى از بیابان دفن مى کنند، یا در رودخانه اى مى ریزند، و یا به مراکزى مى دهند که آنها را خمیر کرده، براى کارتن از آن استفاده مى کنند.

سؤال 77 ـ خالکوبى اسامى ائمّه(علیهم السلام) در قسمتى از بدن، اگر از روى ارادت قلبى ـ نه به منظور دیگر ـ باشد چه حکمى دارد؟

جواب: احتیاط واجب آن است که این کار را ترک کنند.

سؤال 78 ـ آیا کوبیدن خال سوزنى براى شخص خالکوب و شخصى که خالکوبى شده جایز است؟

جواب: خالهاى معمولى اشکال ندارد; ولى اگر بیش از حد باشد و موجب آزار بدن شود; یا اسامى مقدّسه معصومین خالکوبى شود اشکال دارد.

سؤال 79 ـ آیا در غسل و وضو خال سوزنى مانع رسیدن آب به نقاط خالکوبى شده مى گردد؟

جواب: مانع نیست.

سؤال 80 ـ اگر خالکوبى جایز نیست، کسى که خالکوبى کرده، چگونه آنها را از بین ببرد؟

جواب: در مواردى که خالکوبى جایز است، از بین بردن آن لزومى ندارد و در مواردى که جایز نیست، چنانچه بتواند با کمک پزشک، بدون صدمه دیدن بدن از بین ببرد اقدام مى کند; در غیر این صورت وظیفه اى ندارد; ولى احتیاط آن است که تا مى تواند وضو داشته باشد.

مسائل متفرقه وضو:

سؤال 81 ـ آیا سوزانیدن آیات قرآن و اسامى مبارکه ائمّه معصومین(علیهم السلام) که در روزنامه هاست جایز مى باشد؟

جواب: جایز نیست; براى محو آنها راههاى صحیحى وجود دارد که قبلاً اشاره کرده ایم.

سؤال 82 ـ وضو گرفتن زن، آن جا که نامحرم او را ببیند چگونه است؟

جواب: جایز نیست; ولى اگر وضو بگیرد وضوى او باطل نمى شود.

سؤال 83 ـ پاره کردن کاغذى که اسم بارى تعالى بر روى آن نوشته شده باشد چه حکمى دارد؟ در صورتى که قصد بى احترامى یا توهین نباشد؟

جواب: لازم نیست قصد بى احترامى کند، این کار خود بى احترامى است; مگر این که منظورش این باشد که آن را از صورت اسم بارى تعالى درآورد تا بعداً مورد بى احترامى قرار نگیرد.

سؤال 84 ـ موقعى که به نیّت طهارت وضو گرفته شود سپس وقت نماز واجب داخل شود، آیا تجدید وضو براى آن نماز واجب است؟

جواب: تجدید وضو لازم نیست; ولى به قصد رجا مانعى ندارد.

استفتائات جلد2 .

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=21301

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام طهارت



كليد: استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي  كليد: استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي استفتائات وضو آيت الله مكارم شيرازي 

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.