وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

استفتائات تقليد آيت الله سيستاني

4

استفتائات تقليد آيت الله سيستاني

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: نظر معظم له در مورد بقا بر میت چیست ؟ (تقلید کردن)

پاسخ: اگر میت اعلم باشد باید بر تقلید اوباقی باشد واگر حی أعلم باشد باید به اوعدول کند .
 
۲پرسش: اینجانب مقلد شما هستم. آیا همسرم باید به تبعیت از من از مقلدی که من از او تقلید می نمایم تقلید نماید؟

پاسخ: تبعیت از شوهر در مرجع تقلید لازم نیست.
 
۳پرسش: اگر احتمال دهیم که فتوی عوض شده آیا باید به احتمال عمل کنیم یا به رساله؟

پاسخ: باید به رساله عمل کرد.
 
۴پرسش: آیا در مسأله ای که معظم له حکم احتیاط واجب داده اند می توان از آیت الله خوئی تقلید نمود؟

پاسخ: در احتیاط واجب نمی توان به مرجع میت رجوع کرد وفقط می توان به مرجع حی رجوع کرد.
 
۵پرسش: در یک کاروان که به قصد زیارت بیت الله الحرام می رود یک روحانی هست که مسائل شرعی را بیان می کند، اگر در کاروان مقلدین هر یکی از مراجع تقلید باشد وظیفه روحانی کاروان چیست؟ او که نمی تواند رساله توضیح المسائل همه مراجع تقلید را همراه خود به حج ببرد، حکم مقلدین چه می شود؟

پاسخ: اگر فتوای مرجع شخص را نمی داند نباید به او مسأله را طبق فتوای دیگران بگوید بلکه او را به کسی که مسأله را می داند راهنمایی کند.
 
۶پرسش: آیا می توانم مرجع تقلیدم را تغییر دهم ؟

پاسخ: اگر مرجع شما اعلم از دیگران است نمی توانید آنرا تغییر دهید و اگر دیگری اعلم است لازم که از او تقلید کنید و ملاک در هر دو شهادت اهل خبره در مسأله اعلمیت است .
 
۷پرسش: آیا عمل به احتیاط کار ساده ای است و برای ما قابل توصیه است ؟

پاسخ: عمل به احتیاط کار مشکلی است و اگر تشخیص اعلم برای شما میسر نیست از یکی از کسانی که احتمال می دهید اعلم یا مساوی باشند تقلید کنید .
 
۸پرسش: آیا در موارد احتیاط واجب و یا مستحب می توانیم به مرجع دیگری مراجعه نمود ؟

پاسخ: در موارد احتیاط واجب می توان به مرجع دیگر مراجعه کرد با رعایت اعلم فالاعلم و در موارد احتیاط مستحب نیازی به رجوع نیست .
 
۹پرسش: شخصی که مسئله ای برایش پیش می آید و در توضیح المسائل هم چیزی در آن مورد ذکر نشده باشد آیا بر او واجب است که استفتاء کند ؟

پاسخ: لازم است فتوای مرجع خود را در مسأله بپرسد و اگر راه رسیدن نباشد می تواند به فتوای مرجع دیگری که اعلم است عمل کند.
 
۱۰پرسش: هر فرد در چه سنی می تواند دین خود را تعیین کند و آیا در این کار مختار است یا نه؟

پاسخ: برای بچه مسلمان که در سن تمییز اسلام را اظهار داشته است راهی جز عمل کردن به دستورات اسلام نیست، و انکار آن عین گمراهی و ضلالت و موجب زیان است. و احکام مرتد که من جمله قتل است بر او بار می شود.
 ………………………………………………………………………………………..
پرسش: مرجع تقلید را چگونه انتخاب کنم؟ آیا حتماً باید مرجع خاصی داشت یا چند تایی هم می شود؟

پاسخ: معذر روز قیامت تنها فتوای اعلم است و اعلم را می توان با شهادت اهل خبره شناخت.
۱۲پرسش: اگر طبق نظر اهل خبره بر تقلید از یکی از مراجع فوت شده باقی بمانیم در مسائلی که در رساله وجود ندارد از چه کسی استفتاء کنیم ؟

پاسخ: در مسائلی که مرجع اعلم میت فتوا ندارد یا فتوای وی معلوم نیست به مرجع زنده ای که اعلم احیا است رجوع می شود.
۱۳پرسش: آیا می توان مرجع را بعد از سن تکلیف عوض کرد؟ اگر امکان دارد در چه صورت؟

پاسخ: چنانچه حجت شرعی دارید که مرجع شما اعلم از دیگران است نمیتوان از تقلید او عدول کرد و به هر حال فرقی بین تقلید قبل از تکلیف و بعد از آن نیست.
۱۴پرسش: آیا مقلدین در مورد تعیین روز عید فطر باید به مراجع خود رجوع کنند یا همان روزی که در کشور عید فطر اعلام می شود باید مدنظر همه باشد ؟

پاسخ: این امر تقلیدی نیست و شخص باید اطمینان پیدا بکند .
۱۵پرسش: با تحقیقاتی که انجام داده ام ولی هنوز نتوانسته ام مرجع اعلم را تشخیص دهم لطفا مرا راهنمائی بفرمائید ؟

پاسخ: می توانید در مسائل اختلافی بین فتاوای مراجعی که یقینا اعلم یکی از آنها است احتیاط کنید و با فرض عدم امکان تشخیص اعلم میتوانید از یکی از آنها تقلید کنید البته در مواردی که در خصوص مسئله علم اجمالی به تکلیف است مثل قصر و تمام در سفرهائی که وظیفه تان را نمی دانید ، احتیاط واجب جمع است .
۱۶پرسش: اگر بعد از انتخاب مرجع تصمیم به تغییر مرجع اعلم تر یا مساوی دیگری گرفته شود چه حکمی دارد ؟ آیا جایز است ؟

پاسخ: اگر اعلم باشد عدول واجب است و اگر مساوی باشند حتی در ورع مکلف مخیر است عمل خود را طبق فتوای یکی از آنها انجام دهد .
۱۷پرسش: آیا می شود مقلد مرجعی باشیم ولی در یک مسئله از مرجع دیگری تقلید کنیم ؟

پاسخ: تقلید یعنی عمل به قول اعلم است و با فرض اعلمیت دیگر رای غیر اعلم معذر نخواهد شد البته اگر با شهادت اهل خبره ثابت شود که دیگری در یک یا دو باب از ابواب فقه اعلم است لازم است در آن مورد از دیگری تقلید کند زیرا که تقلید اعلم واجب است .
۱۸پرسش: اینجانب مقلد مرجعی بوده ام و از ایشان تقلید می کردم ولی بعد از فوت آن مرجع اکنون هیچ مرجعی برای خود انتخاب ننموده ام؟

پاسخ: از اهل خبره بپرسید و از اعلم تقلید کنید که معذّر روز قیامت عملی که مستند باشد به فتوای اعلم سپس نظر ایشان نسبت به بقاء در تقلید و حکم اعلم گذشته خود جویا شوید .
۱۹پرسش: چنانچه فردی مقلد مرحوم آیت الله خوئی بوده سپس مقلد حضرتعالی گردیده و در بقا به میت باقی مانده بر اساس فتوای آن مرحوم چنانچه در نیمکره رویت حلال ماه در شهری مشخص شود مثلا در عربستان هلال رویت شود برای مومنین مقلد ایشان در شهر شیراز کفایت می کند اما در شهر شیراز از عموم مردم بر اساس فتوای بقیه مجتهدین روزه بوده تقاضا می شود مشخص فرمائید اگر فردی در روز پنج شنبه با تشخیص پیش گفت عید گرفته چه حکمی دارد ؟

پاسخ: بنابر فتوای مرحوم آیت الله خوئی اگر هلال ماه در عربستان رویت شود برای شیراز کافی است و چنانچه رویت ماه در عربستان برای شما ثابت است قضای آن روز لازم نیست .
۲۰پرسش: دختری در سن ۹ سالگی بدون تحقیق از مرجع پدر و مادرش تقلید می کرده است بعد از مدتی احساس می کند که مرجع دیگری اعلم هستند آیا می تواند به ایشان برگردد ؟

پاسخ: اگر از گفته پدر و مادر به اعلمیت مرجع خود وثوق پیدا کرده بود با فرض اینکه آنها از اهل خبره تحقیق کرده اند و به اعلمیت آن مرجع رسیده اند جایز نیست از تقلید خود عدول کنید تا اعلمیت مرجع دیگر ثابت شود و اگر این طور نبود لازم است از اعلم تفحص کنید و آن مرجع را تقلید کنید .
 ……………………………………………………………………………………………
پرسش: آیا من که قبلاً از مرجعی تقلید می کردم و بعد رحلت آن مرجع در باب نماز و روزه از مرجعی دیگر تقلید کردم، حال در مورد هدیه که مرجع اول می گفتند هدیه خمس ندارد چکار باید بکنم؟ آیا بر طبق نظر مرجع اول میتوانم باقی بمانم؟

پاسخ: بستگی به تقلید فعلی شما دارد.
 
۲۲پرسش: آیا در یک مورد خاص می توان از یک مرجع تقلید ، غیر از مرجع تقلید خود تقلید کرد؟

پاسخ: خیر.
 
۲۳پرسش: آیا می توان در مسایل شرعی به آسانترین فتوا عمل کرد، یعنی درست بر خلاف احتیاط ؟

پاسخ: خیر.
 
۲۴پرسش: کسی از بنده سوال کرد که می توان مرجع خود را تغییر داد جواب چیست ؟

پاسخ: نمی توان تغییر داد مگر اینکه بقاء بر تقلید مرجع سابق جایز نباشد مثل اینکه مجتهدی از او اعلم باشد.
 
۲۵پرسش: عدول از مجتهد مساوی به مساوی چه حکمی دارد؟

پاسخ: چنانچه هردو مساوی باشند ویکی از دیگری اَورع در مقام فتوا نباشد می تواند عملش را با فتوای هر کدام تطبیق دهد مگر در مساله ای که درخصوص علم اجمالی به تکلیف دارد مثل مواردقصر و تمام که احتیاط واجب در این صورت این است که به هر دو فتوا عمل کند.
 
۲۶پرسش: آیا شنیدن مساله از طریق تلفنی که منسوب به مرجع تقلید است برای مکلف حجیت دارد؟ و آیا می تواند آن مساله ای را که شنیده برای مردم به عنوان حکم شرعی و نظر مجتهد بیان کند؟

پاسخ: اگر اطمینان به درستی آن پیدا نماید می تواند برای مردم بیان کند.
 
۲۷پرسش: آیا می شود که انسان بعد از تحقیق مرجع تقلید خود را عوض کند زیرا او زمانی که مکلف شده ممکن است تحقیق کاملی نکرده باشد؟

پاسخ: باید برای تشخیص مرجع تقلید اعلم به اهل خبره مراجعه نمائید وعدول از تقلید اعلم به غیر اعلم جائز نیست.(سايت معظم له).

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=17548

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام تقلید 



كليد: استفتائات تقليد آيت الله سيستاني  استفتائات تقليد آيت الله سيستاني استفتائات تقليد آيت الله سيستاني استفتائات تقليد آيت الله سيستاني استفتائات تقليد آيت الله سيستاني استفتائات تقليد آيت الله سيستاني استفتائات تقليد آيت الله سيستاني استفتائات تقليد آيت الله سيستاني استفتائات تقليد آيت الله سيستاني استفتائات تقليد آيت الله سيستاني استفتائات تقليد آيت الله سيستاني استفتائات تقليد آيت الله سيستاني استفتائات تقليد آيت الله سيستاني استفتائات تقليد آيت الله سيستاني استفتائات تقليد آيت الله سيستاني استفتائات تقليد آيت الله سيستاني استفتائات تقليد آيت الله سيستاني استفتائات تقليد آيت الله سيستاني

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

4 نظرات
  1. علی می گوید

    باسلام وآرزوی قبولی طاعات،حاج آقای طاها بنده معتقدهستم که شما به دور ازتعصبات خاص وعادلانه پاسخ بنده راخواهید دادبرای همین ترجیح دادم نظرشما را درباره بلاتکلیفی خودم بدانم.
    بنده مقلدآقای مکارم بودم وبنابه دلایل زیربه آقای سیستانی عدول کردم آیاعدول بنده صحیح است وتاییدمیکنید:
    ۱٫دو نفر ازکارشناسان **** به سوالات دینی فرمودندکه مرجع آنها آقای سیستانی است ویکی ازآن دونفرهم گفت که خودش نزدیک به خبره است وازافرادخبره پرسیده واعلمیت آقای سیستانی محرزاست.
    ۲٫استاد۸۸۸ درسایت خودگفته که بنابرتحقیق خود ازافرادخبره اعلمیت آقای سیستانی قدرمتیقن است.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم برادر عزیز از اعتماد شما تشکر می کنم
      اما نیاز نیست اینهمه در انتخاب مرجع دچار وسواس بشوید. ببینید یک مثال ساده بزنم مثلا کسی می خواهد چشم خود را جراحی کند تحقیق می کند و بیند در کشور ۵ جراح فوق تخصص عالی با سابقه بسیار درخشان وجود دارد، هر کدام را انتخاب کند قطعا به تکلیف خود عمل کرده است. بنده مبانی چند مرجع مشهور فعلی را تقریبا آشنا هستم، همه در اوج علمیت و تقوا هستند و تفاوت علمی آنها آنقدر نیست که واقعا محسوس باشد البته این نظر بنده هست.
      اما تجربه بنده و تحقیقات بنده ابتدا آیت الله خامنه ای اعلم هست یک علتش معرفی و توجه مرحوم امام خمینی به ایشان و درایت عجیب و فقاهت ایشان برای بنده و بسیاری از علمای اعلام محرز هست. پس از ایشان حضرت آیت الله مکارم شیرازی که بسیار دقیق هستند. چندین سال هست که از محضر ایشان بهره می بریم و دقت های ایشان را از نزدیک دیده ایم، در موارد زیادی توجهات فقهی دارند که پس از تحقیق در سایر مراجع متوجه شده ام که ایشان در برخی مباحث کم نظیر هست.
      در هر حال تقلید از هر کدام از این مراجع به نظر ما مجزی هست انشاالله.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. مهران می گوید

    سلام خسته نباشید
    مرجع تقلیداعلم فالاعلم در موارد احتیاط واجب چگونه مشخص میشود؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      همان ملاک های انتخاب مرجع می باشد، به این نحو که مرجع شما مرجع اول و اینبار برای مرجع دوم تحقیق می کنید که پس از مرجع شما چه کسی اعلم هست.
      وفقکم الله لکل الخیر