وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

استفاده از مسواك و نخ دندان در روزه

2

استفاده از مسواك و نخ دندان در روزه

فهرست این نوشتار:

1-در نوشتار قبل «حکم استفاده از مسواک در روزه و فرو بردن رطوبت مسواک» از رساله مراجع مطرح گردید اینجا کلیک کنید و در تکمیل بحث حاضر مطالعه نمایید.

2- حکم استفاده از دهانشویه و مضمضه کردن آب در دهان در حال روزه را از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

 

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

فرو رفتن غذاى باقى مانده بين دندان‌ ها

83. در يکى از روزهاى ماه رمضان روزه گرفتم ولى دندان‌ هايم را مسواک نزدم، و بدون اين‌که باقى‌مانده غذاهاى لابلاى دندان‌ها را عمداً ببلعم، خود به‌ خود بلعيده شده است. آيا قضاى روزه آن روز بر من واجب است؟
ج) اگر علم به وجود باقى‌مانده غذا در بين دندان‌هايتان و يا علم به رسيدن آن به حلق نداشته‏ ايد و فرو رفتن آن هم عمدى و با التفات نبوده، قضاى روزه بر شما واجب نيست.

خلال کردن دندان

84. خلال کردن دندان بعد از خوردن غذا براى کسى که فردايش قصد گرفتن روزه را دارد، چه حکمى‌ دارد؟
ج) خلال کردن بعد از غذا براى کسى که قصد روزه دارد واجب نيست حتى اگر احتمال دهد که خلال نکردن موجب داخل شدن غذاى لابلاى دندان‌ها به حلق مى‌‌شود؛ و اگر بعد از آن سهواً هم غذا داخل حلق شد، روزه‌اش باطل نمى‌‌شود؛ بله اگر يقين داشته باشد که ترک آن باعث داخل شدن غذا به حلق مى‌‌شود واجب است خلال کند و اگر نکرد، با فرض داخل شدن غذا به حلق بلکه مطلقاً (بنا بر احتياط واجب) روزه‌اش باطل مى‌‌شود.


مسواك با خمير دندان

85. آيا مسواك كردن با خمير دندان، در حال روزه اشكال دارد؟
ج) اشكال ندارد؛ ولى بايد از فرو رفتن آب دهان كه آغشته با خمير دندان و آب است جلوگيرى شود.

استفاده از نخ دندان

86. حكم استفاده از نخ دندان ـ كه فلورايد و طعم نعنا دارد ـ در حال روزه چيست؟
ج) اگر آب دهان را فرو نبرد، اشكال ندارد. استفتائات رهبري .


 

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: مسواک زدن بعد از اذان صبح با خمیر داندان های موجود چه حکمی دارد؟

پاسخ: مانعی ندارد ولی رطوبت آن را نبلعد.

پرسش: ایا شستن دهان و دندان با فرچه و خمیر،روزه باطل می شود ؟

پاسخ: مسواک زدن در ماه رمضان مفطر نیست اگر روزه دار ذرات خمیر دندان را که با آب دهان قاطى شده فرو ندهد. ومقدار کمى که در آب دهان از بین مى رود به روزه ضرر نمی رساند.
استفتائات آيت الله سيستاني .

مسأله ۱۵۵۶ ـ اگر روزه‌دار چیزی را که لای دندان مانده است عمداً فرو ببرد، روزه‌اش باطل می‌شود.

مسأله ۱۵۵۷ ـ کسی که میخواهد روزه بگیرد، لازم نیست پیش از اذان دندان‌هایش را خلال کند، ولی اگر بداند غذائی که لای دندان مانده در روز فرو میرود، باید خلال کند. رساله توضيح المسائل آيت الله سيستاني .


 

مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي
مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي

مسواک زدن برای روزه دار

پرسش : آیا در هنگام روزه مى توان داندانها را مسواک کرد؟ اگر مسواکِ مرطوب شده، در اثر تماس با آب دهان مجدّداً براى تمیز کردن دندانها به کار رود، چه حکمى دارد؟
پاسخ : مسواک کردن در حال روزه، مانعى ندارد. ولى اگر رطوبت پیدا کند و مسواک را بیرون آورده و به دهان بازگرداند و رطوبت آن در آب دهان مستهلک نگردد، جایز نیست، و در صورتى که با خمیر دندان مسواک کند، باید دهان را بعد از آن کاملا بشوید. استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.


 

طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني
طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني
مسأله ۱۵۸۲. اگر روزه‎دار عمداً چيزي بخورد يا بياشامد، روزه او باطل مي‎شود، چه خوردن و آشاميدن آن چيز معمول باشد، مثل نان و آب، چه معمول نباشد، مثل خاك و شيره درخت، و چه كم باشد يا زياد، حتي اگر مسواك را از دهان بيرون آورد، و دوباره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو برد، روزه او باطل مي‎شود، بلكه اگر رطوبت مسواك در آب دهان به طوري از بين برود كه رطوبت خارج به آن گفته نشود، ولي بداند كه در دهان باقي است بنابر احتياط لازم نبايد آن را فرو برد.

مسأله ۱۵۸۶. اگر روزه‎دار چيزي را كه لاي دندان مانده است عمداً فرو ببرد، روزه‎اش باطل مي‎شود.

مسأله ۱۵۸۷. كسي كه مي‎خواهد روزه بگيرد، لازم نيست پيش از اذان دندان‎هاي خود را خلال كند، ولي اگر بداند غذايي كه لاي دندان مانده در روز فرو مي‎رود، چنان‌چه خلال نكند، روزه‎اش باطل مي‎شود؛ خواه چيزي از آن فرو رود يا فرو نرود.

س22. اگر شخصي‌ در كلاس‌ درس‌ بوده‌ ناگهان‌ متوجه‌ گرديد كه‌ لاي‌ دندان‌ غذائي‌ است‌ و خودرا مقداري‌ كنترل‌ نموده‌ به‌ اين‌ اميد كه‌ در پايان‌ درس‌ آن‌ را بيرون‌ ريزد، ولي‌ احتمال‌ قوّي‌ مي‌دهد كه‌در كلاس‌ درس‌ همراه‌ با آب‌ وارد حلق‌ شده‌ باشد آيا روزه‌ باطل‌ مي‌شود يا اين‌ شخص‌ معذورمي‌باشد؟
ج‌ ـ در فرض‌ سؤال‌ مجرّد وجود غذا در لاي‌ دندان‌ ويا در داخل‌ آب‌ دهن‌ تا پائين‌ نرود، مبطل‌ روزه‌ نيست‌،البته‌ بايد شخص‌ مذكور به هر نحوي‌، از رفتن‌ غذا به‌ معده‌ ممانعت‌ نمايد و احتمال‌ پائين‌ رفتن‌ غذا موجب‌ بطلان‌روزه‌ نيست‌. رساله توضيح المسائل آيت الله صافي گلپايگاني     .
 


استفاده از مسواك و نخ دندان در روزه استفاده از مسواك و نخ دندان در روزه استفاده از مسواك و نخ دندان در روزه استفاده از مسواك و نخ دندان در روزه استفاده از مسواك و نخ دندان در روزه استفاده از مسواك و نخ دندان در روزه استفاده از مسواك و نخ دندان در روزه استفاده از مسواك و نخ دندان در روزه استفاده از مسواك و نخ دندان در روزه استفاده از مسواك و نخ دندان در روزه استفاده از مسواك و نخ دندان در روزه  X خلال کردن دندانX خميرX خمير دندانX خميردندان طعم دارX روزهX روزه دارX روزه و مسواک زدنX غذاي بين دندانX غذاي لاي دندانX ماه رمضانX مسواX مسواك زدنX مسواك زدن در حال روزهX نخ دندانX مسواکX مسواک زدنX مسواک کردن استفاده از خمیر دندان و مسواک زدن در ماه مبارک رمضان برای روزه در فاصله سحر و افطاری می توانیم مسواک بزنیم حکم فقهی مسواک زدن روزه‌دار روزه و مسواک زدن آیا مسواک زدن روزه را باطل می کند  آیا مسواک زدن روزه را باطل میکند مسواک زدن در ماه رمضان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. می گوید

    سلام
    آب دهان پس از مسواک زدن در حال روزه را تا چه وقت نباید قورت داد؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      آب بیرونی را نباید فرو ببرید و باید بیرون بریزید.
      وفقکم اللهلکل الخیر