وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

از منظر امام کاظم علیه السلام انسان چگونه آبروی خود را می ريزد؟

آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به روایتی از امام موسی کاظم علیه السلام، بر جایگاه والای مقام مومن اشاره کرده و بیان می دارند:  در کلام حضرت موسی بن جعفر علیه السلام  وجود مبارك امام هفتم(ع)، مقام مؤمن را خيلي بالا مي‌داند.

0

از منظر امام کاظم علیه السلام انسان چگونه آبروی خود را می ريزد؟

ولادت امام کاظم علیه السلام را به تمام عاشقان و دلباختگان حضرت تبریک عرض می کنیم، در ادامه بحثی اخلاقی از حضرت آیت الله جوادی آملی را از نظر می گذرانیم:

آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به روایتی از امام موسی کاظم علیه السلام، بر جایگاه والای مقام مومن اشاره کرده و بیان می دارند:  در کلام حضرت موسی بن جعفر علیه السلام  وجود مبارك امام هفتم(ع)، مقام مؤمن را خيلي بالا مي‌داند. بالا بودن مقام مؤمن تنها به اين نيست كه در آخرت درجات او زياد است بلكه بالا بودن مقام مؤمن اين است كه او نزديك انبيا و ائمه(عليهم السلام) بسياري از فضايل و معارف و علوم را مي‌تواند ياد بگيرد و عمل بكند و منتشر بكند (اين سرمايه در انسان هست). اگر كسي اين سرمايه را شناخت، خود را ارزان نمي‌فروشد؛ هرگز نمي‌گويد من حالا كه مدرس شدم يا درس سطح مي‌گويم يا درس خارج مي‌گويم همين مقدار بس است.

اهمیت حفظ آبروی مومن

معظم له با اشاره به حدیث دیگری از آن امام همام،  بر اهمیت حفظ آبروی مومن، تاکید کردند و بیان داشتند: از وجود مبارك امام كاظم(سلام الله عليه) اين حديث نقل شد که فرمود، خداي سبحان انسان را با آبرو خلق كرد، اين مسئله شرعي هم اینجا طرح می شود كه آبروي ما براي ما نيست و ما امين آبرو هستيم؛ آبرو، مثل مال نيست كه بخواهيم به هر كسي دهيم، ما حافظ آبرو هستيم و اگر كسي آبروي خود را ريخت به جهنم هم مي‌رود، چون آبرو براي ما نيست.

مرحوم كليني(رضوان الله عليه) اين حديث نوراني را از وجود مبارك امام كاظم(عليه السلام) نقل كرد كه «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ‏ إِلَی‏ الْمُؤْمِنِ‏ أُمُورَهُ‏ كُلَّهَا وَ لَمْ يُفَوِّضْ إِلَيْهِ أَنْ يَكُونَ ذَلِيلًا»؛[1] فرمود همه كارها را خداي سبحان به افراد داد و فرمود اين طرز زندگي است، لباس پوشيدن شما، خانه ساختن شما، غذا خوردن شما و زندگي کردن آزاد هستيد اما آبرو براي شما نيست كه هر جا خواستيد بريزيد، هر كاري خواستيد انجام بدهید!

چگونه انسان آبروي خود را مي‌ريزد؟

سپس از امام سؤال كردند، چگونه انسان آبروي خود را مي‌ريزد؟ فرمود كسي وزير مي‌شود، وكيل مي‌شود ولي نمي‌تواند اداره كند، او بدين وسيله آبروي خود را ريخت؛ اين مي‌شود حفظ نظام در سايه رهبري كتاب و سنّت، اگر كاري را به ما پيشنهاد دادند و ما توان آن كار را نداريم، براي ما شرعاً حرام است که آن كار را قبول كنيم، فرمود اين شخص با اين كار آبروي خود را مي‌برد و بالأخره كشف مي‌شود.

منبع: درس اخلاق معظم له

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.