وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ازدواج مبتلا به بیماری ایدز

0

ازدواج مبتلا به بیماری ایدز

مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

 مسئله374ـ آیا شخص مبتلا به بیماری ایدز می أتواند با شخص سالم ازدواج کند؟
جواب: آری ، ولی نمی تواند طرف را فریب دهد یعنی خود را به هنگام خواستگاری سالم معرفی کند با این که خود می دانسته است که بیمار است. همچنانکه بر او جایز نیست با همسرش مقاربت کند که به سرایت ویروس منتهی می شود و اما مجرد احتمال سرایت با وجود عدم یقین،اجتناب از نزدیکی واجب نیست البته پس از توافق و تحصیل رضایت طرف.

 مسئله375ـ حکم ازدواج کسانی که هر دو حامل ویروس ایدز هستند چه طوراست؟
جواب: مانعی ندارد اما اگر روابط جنسی میان آنها سبب تشدید بیماری در حد خطرناک باشد،اجتناب، لازم است.

 مسئله376ـ مجامعت با کسی که به بیماری ایدز مبتلاست چطوراست؟آیا شخص سالم باید از او اجتناب و دوری کند زیرا معاشرت،یکی از عمده ترین راههای سرایت ویروس این بیماری است؟
جواب: همسری که سالم است می تواند از شوهرش که مبتلا به ایدز است و مقاربت موجب سرایت ویروس می شود هر چند که احتمالاً، تمکین نکند بلکه واجب است او از عمل مقاربت که موجب انتقال ویروس ایدز به وی می شود خود داری کند.
و اگر ممکن باشد، احتمال سرایت را هر چند با استعمال کاندوم و یا دیگر وسایل پیشگیری تا2% پائین آورد جلوگیری از بارداری جایز می شود بلکه بنابر احتیاط خود داری از مقاربت جنسی جایز نمی باشد.
و از همین مسئله حکم شوهر سالم نسبت به همسر مبتلا به ایدز معلوم می شود،یعنی مرد نمی تواند با همسرش که مبتلا به ایدز است نزدیکی کند با احتمال سرایت ویروس به وی ، البته با ید این احتمال معقول و قابل قبول باشد و حق شرعی مقاربت در هر چهار ماه ساقط می شود مگر اینکه
بتوانند از وسایل ایمنی استفاده کنند و جلو سرایت را بگیرند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از کتاب فقه برای غرب نشینان، آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.