وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ازدواج با دختر کم سن و سال

0

ازدواج با دختر کم سن و سال

خواستگارى زودهنگام

پرسش 15. دانشجوى ترم اول بوده و فردى با روابط اجتماعى خوب هستم پارسال در يكى از مراسمات مذهبى نوه داييم را ديدم كه دخترى زيبا محجبه و متين است و از آن موقع به بعد با توجه به اين كه او را چندبار در مهمانى ها ديده ام به شدت به او علاقه مند شده ام و در تصورات و رؤياهاى خود او را به عنوان همسر آينده خود فرض مى كنم با توجه به اين كه او از من 5سال كوچك تر است و فاصله زمانى ما تا زمان ازدواج نسبتا زياد است و من مى خواهم تحصيلاتم را حداقل تا كارشناسى ادامه دهم، مى ترسم او با شخص ديگرى ازدواج كند و از  سوى ديگر نگران هستم كه بعد از چندسال در صورت رفتن به خواستگارى آنان به دليل اين كه با ما ارتباط زيادى ندارند و مرا به حد كافى نمى شناسند جواب رد بدهند لطفا مرا راهنمايى كنيد كه از اين مسئله به شدت رنج مى برم.

 

پاسخ : با توجه به هدف پاك و خطيرى كه برگزيده ايد و نيز با توجه به ارزيابى عاقلانه و واقع بينانه اى كه از شرايط فعلى خود داريد و تصميم داريد راهى مناسب را برگزيده و با اطمينان قدم در مسير سبز تشكيل كانون گرم خانواده بگذاريد.

به نظر مى رسد سؤال اساسى اين است كه آيا به نظر شما عشق و علاقه اى كه در اين زمان نسبت به طرف مقابل آن هم تنها در اثر چند برخورد حاصل شده مى تواند راهى مناسب براى انتخاب شريك زندگى باشد؟ بهتر است مطالبى را كه ذيلاً براى شما ارسال مى گردد خوب مطالعه كرده و بعد تصميم بگيريد. برخى از آسيب هاى چنين علاقه اى كه از لحاظ زمانى بى موقع است، عبارتند از:

1. فقدان شناخت درست و واقع بينانه:

روح حاكم بر اين گونه علاقه مندى ها، عشق ورزى كور است نه خردورزى. پاى خرد و عقل در ميدان عاشقى لنگ است. پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله)  مى فرمايند: «حبّك للشّى ء يعمى و يصمّ»[9]؛ «دوست داشتن چيزى انسان را كور و كر مى كند».

در حالى كه تصميم گيرى درست در مورد ازدواج با فرد خاص، تنها با تكيه بر عقلانيّت و خردورزى ممكن است. چنين علاقه مندى هايى راه عقل را مسدود و چشم واقع بين انسان را كور مى سازد و اجازه نمى دهد تا يك تصميم صحيح و پيراسته از اشتباه گرفته شود.  به قضيه خود بينديشيد. چقدر نسبت به دختر مورد نظر شناخت داريد؟ كدام يك از معيارها و ملاك هاى ازدواج را در وى جسته ايد؟ با چه تضمينى مى خواهيد در مورد ازدواج كه يكى از مهم ترين حوادث زندگيتان است با تكيه بر چنين شناخت سطحى اى تصميم بگيريد.

2. همان طور كه خود مى دانيد خانواده ها در ازدواج نقش تعيين كننده اى دارند. اگر در آينده يكى از دو خانواده با اين ازدواج مخالفت كنند، چگونه مى توانيد با عشق و علاقه يك طرفه اى كه سال ها با آن زندگى كرده ايد كنار آييد؟ اين شكست روحى را چگونه مى توان ترميم نمود؟ تعجب نكنيد همه اينها مواردى است كه هر روز اتفاق مى افتد و ما شاهد تأثيرات آن هستيم.

3. افت تحصيلى يا ركود علمى:

اين گونه علاقه مندى هاى يك طرفه و… باعث مى شود تمام فكر، توجه و تمركز شما صرف مسئله اى خيالى گردد و اين بزرگ ترين مانع براى رشد و ترقى علمى شماست؛ زيرا تحصيل دانش نيازمند تمركز نيروهاى فكرى و روحى است. در حالى كه دل مشغولى و اضطراب درباره اين كه «نكند براى فلانى خواستگار بيايد» بزرگ ترين سد پيشرفت علمى و تحصيلى است وجود چنين دلهره ها و اضطراب هايى كه گاهى لطمه هاى جبران ناپذيرى بر جسم و روان انسان دارد، از جمله آسيب هاى اين گونه وضعيت است.

 

4. از آنجا كه هم اكنون احساس نياز به ازدواج نداريد و مى خواهيد حداقل پس از 5سال اقدام به ازدواج كرده و فعلاً مى توانيد خود را كنترل كرده و از طرف ديگر ممكن است نظرتان در طول سال هاى تحصيل تغيير كرده و در پى آشنايى با معيارها و ملاك هاى گزينش همسر مناسب دنبال فردى باشيد كه از ميزان كفويت بيشترى با شما برخوردار است، پيشنهاد مى گردد فعلاً با توجه به اين كه در ابتداى راه تحصيل دانشگاهى هستيد تمام فكر و ذكر خود را مشغول  تحصيل خود نماييد و ادامه تحصيل را به عنوان يكى از شرايط زمينه ساز ازدواج مناسب دست كم نگيريد.

 

5. پذيرش داماد و احترام به او بسيار مهم است، به طورى كه اگر قرار باشد به دليل عدم شناخت و يا عدم تناسب شرايط فرهنگى و اقتصادى، خانواده دختر با نگاهى تحقيرآميز به خواستگار و داماد جديد رو به رو شوند براى پسر شكننده است و خوشى و آرامش در زندگى آينده به حداقل خواهد رسيد. در نتيجه پيشنهاد مى شود شما با تلاش و همت به ادامه تحصيل بپردازيد و سعى كنيد موفقيت خوب و قابل قبولى را براى خود فراهم كنيد، همراه با حفظ ايمان و اخلاق شايسته، با اين شرايط خانواده دختر با ميل و رغبت و حتى با افتخار شما را خواهند پذيرفت و يا دختر خوب ديگرى نصيب شما خواهد شد.

نكته پايانى از خداوند متعال درخواست كنيد، همسرى لايق، مناسب و شايسته را نصيب شما كند. از دعا و توسل مأيوس نشويد.

[9]. بحارالانوار، ج 74، ص 135.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.