وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

احکام مسکرات‏ و حكم انواع الكل

6

احکام مسکرات‏ و حكم انواع الكل

در نوشتار قبل نظرات مراجع عظام تقلید درباره حکم الکل مطرح شد، از اینجا کلیک کنید و کامل بخوانید

 

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

سؤال : در صورتی که مایعی – مثل الکل – را نمی دانیم از اقسام مشروبات الکلی است یا خیر، آیا باید سؤال و تحقیق کنیم ؟

جواب: تحقیق لازم نیست و تا زمانی که نمی دانید از اقسام مشروبات الکلی است، پاک محسوب می شود.

س 301: آيا مشروبات الکلى نجس است؟
ج: مشروبات مست‌کننده بنا بر احتياط نجس است.

س 302: آب انگورى که با آتش جوشيده شده و دو ثلث آن کم نشده است، ولى مست‌کننده نيست، چه حکمى دارد؟
ج: خوردن آن حرام است، ولى نجس نيست.

س 303: گفته مى‏ شود که اگر مقدارى غوره براى گرفتن آب آن جوشانده شود و همراه آن يک يا چند حبه انگور باشد، آنچه بعد از جوشاندن باقى مى ‏ماند، حرام است. آيا اين سخن صحيح است؟
ج: اگر حبه‏ هاى انگور بسيار کم باشد و آب آن در آب غوره مستهلک شود، به‌طورى که آب انگور بر آن صدق نکند، حلال است. ولى اگر حبه‏ هاى انگور به تنهايى به وسيله آتش جوشانده شود، خوردن آن حرام است.

س 304: امروزه از الکل که در واقع مسکراست براى ساخت بسيارى از داروها به‌خصوص داروهاى نوشيدنى، عطرها بويژه انواع ادکلن‏ هايى که از خارج وارد مى ‏شوند، استفاده مى‏کنند. آيا به افراد آگاه يا جاهل به مسأله اجازه خريد و فروش و استفاده و بهره‏ گيريهاى ديگر از آنها را مى‏دهيد؟
ج: الکل‏هايى که معلوم نيست در اصل از اقسام مايعات مست‌کننده باشند، محکوم به طهارت هستند، و خريد و فروش و استعمال مايعاتى که با آنها مخلوط شده‏ اند اشکال ندارد.

س 305: آيا استفاده از الکل سفيد براى ضد عفونى کردن دست و لوازم پزشکى مثل دماسنج و غير آن به خاطر استفاده از آنها در امور پزشکى و درمان توسط پزشک يا تيم پزشکى جايز است؟ الکل سفيد همان الکل پزشکى است که قابل نوشيدن هم هست، آيا نماز خواندن با لباسى که يک يا چند قطره از اين الکل بر آن ريخته شده، جايز است؟
ج: اگر از الکلى باشد که در اصل مايع نيست، هرچند مست‌کننده هم باشد، محکوم به طهارت است و نماز با لباسى که با اين الکل برخورد کرده صحيح است و احتياجى به تطهير ندارد. ولى اگر از الکل مايع بالاصالة و بر حسب تشخيص اهل فن مست‌کننده باشد، بنا بر احتياط نجس است و نماز با بدن يا لباسى که با آن برخورد کرده، موقوف بر تطهير است؛ ليکن استفاده از آن جهت ضد عفونى کردن ادوات پزشکى و مانند آن اشکال ندارد.

س 306: ماده ‏اى است به نام «کفير» که در صنايع غذايى و داروسازى کاربرد دارد. هنگام تخمير 5٪ يا 8٪ الکل در ماده بدست آمده بوجود مى ‏آيد. اين مقدار الکل سبب هيچ نوع مستى در مصرف کننده نمى‏ شود. آيا از نظر شرعى استفاده از اين ماده مانعى دارد يا خير؟
ج: اگر الکل موجود در ماده به‌دست آمده فى‌نفسه مست‌کننده باشد، بنا بر احتياط نجس و حرام است، هرچند به علت کمى آن و مخلوط شدن با ماده به دست آمده، نسبت به مصرف کننده مسکر نباشد، ولى اگر شک داشته باشيم که فى‌نفسه مست‌کننده و يا در اصل مايع است، حکم متفاوت مى‏شود.

س 307: 1ـ آيا الکل اتيليک نجس است يا خير؟ (ظاهراً اين الکل در همه مست کننده ‏ها وجود دارد و سبب مستى است).
2. ملاک نجس بودن الکل چيست؟
3. روشى که مست‌کننده بودن مشروب را ثابت کند، کدام است؟

ج: 1. هر يک از اقسام الکل که مست‌کننده و در اصل مايع باشد، بنا بر احتياط نجس‏ است.
2. ملاک نجاست الکل اين است که مست‌ کننده و در اصل مايع باشد.

3. اگر خود مکلّف يقين نداشته باشد، خبردادن اهل خبره مورد اطمينان کافى‏است.

س 308: نوشابه‏ هاى موجود در بازار که بعضى از آنها مانند کوکاکولا و پپسى کولا و… در داخل توليد مى‏ شوند و گفته مى‏شود که مواد اصلى آنها از خارج وارد مى‏ گردد و احتمال دارد از الکل در آنها استفاده شده باشد، چه حکمى دارد؟
ج: پاک و حلال است، مگر اين که مکلّف شخصاً يقين حاصل کند که آنها با الکل مست کننده‏اى مخلوط اند که در اصل مايع است.

س 309: آيا اساساً هنگام خريد مواد غذايى، لازم است تحقيق شود که فروشنده يا سازنده غير مسلمان کالا آنها را لمس کرده و يا در ساخت آنها الکل بکار برده است يا خير؟
ج: سؤال و تحقيق لازم نيست.

س 310: اينجانب اقدام به ساخت «اسپرى اتروپين سولفات» کرده‏ ام که الکل نقش اساسى در ترکيب فرمول دارويى آن دارد، به‌طورى که اگر الکل به ترکيب مذکور اضافه نشود، ساخت آن اسپرى ممکن نيست و از جهت عملى هم اين اسپرى ضد گازهاى شيميايى و جنگى اعصاب است که براى محافظت از نيروهاى اسلام در برابر آنها کاربرد دارد. آيا از نظر جنابعالى استفاده از الکل به ترتيب مذکور در صنعت داروسازى، شرعاً جايز است؟
ج: اگر الکل مست کننده‏ اى باشد که در اصل مايع است، حرام و بنا بر احتياط نجس است، ولى استفاده از آن به عنوان دارو در هيچ يک از حالات اشکال ندارد.


احکام مسکرات‏

استفتائات جدید

س: الكل‌هايى كه به عنوان الكل صنعتى به رنگهاى مختلف (بى‌رنگ و قرمز) در كشور در مراكز مجاز توليد مى‌شود از نظر پاك بودن چه حكمى دارد؟ آيا تفاوتى بين آنها است؟

ج) اگر معلوم نيست كه از الكل‌هاى مست‌كننده‌اى باشند كه در اصل مايع هستند، پاك مى‌باشند.

س: دارويى بنا به دستور بزشك به صورتم ميزنم كه داراى الكل است ولى با دارويى ديگر محلول شده كه قابل خوردن نيست آيا اين دارو نجس است؟

ج) اگر مى‌‌دانيد الکلى که در آن دارو به کار رفته از نوع خوراکى بوده و در اصل مايع و مسکر بوده، بنابر احتياط آن دارو نجس است و اگر نمى‌‌دانيد، پاک است.

س: اگر خمر و يا الكل به وسيله علاجى تبديل به سركه شود، آيا آن سركه پاك و حلال است يا نه؟

ج) ميزان تحقق تبديل به سركه است خواه خودبخود تبديل پيدا كند يا با علاج شيميايى و مانند آن، همين كه حقيقت سركه تحقق پيدا كند، پاك و حلال است.

س: نظر به اينكه اغلب ماء‌الشعيرهاى وارداتى در كارخانجاتى توليد مى‌‌شوند كه در همان خط توليد انواع نوشيدنى‌هاى الكلى و مسكر نيز توليد مى‌‌شود آيا مصرف اين‌گونه ماءالشعيرها از لحاظ شرعى ايراد دارد؟

ج) در صورتى كه يقين به ملاقات ماء‌الشعير با موضع نجس داشته باشيد، استعمال آن جايز نيست.

س: حكم ماء‌الشعير بدون الكل كه در خارج تهيه مى‌‌شود و در اغلب با مقدار بسيار ناچيزى از الكل مثل 010٪ الكل تهيه شده و مسكر نبودن آن محرز مى‌‌باشد چيست؟ اگر مقدار الكل از اين هم كمتر باشد، چه؟ لازم به ذكر است كه الكل موجود در اين نوع آبجو به آن از بيرون تزريق نشده بلكه طى فرايند تخمير خودبخود توليد مى‌‌شود و پس از آن تحت فشار از آن خارج شده و درصد ناچيزى كه گفته شد در آن باقى مى‌‌ماند.

ج) ماء‌الشعير مذكور پاك و حلال است.

س: آيا خوردن الكل سفيد و الكل زرد جائز است؟

ج) خوردن آنها جايز نيست.

س: ادكلن‌هايى كه در آن از الكل ‌مست كننده‌ استفاده مى‌‌شود چه حكمى دارد؟

ج) استفاده از آنها اشكال ندارد و فرقى بين خارجى و داخلى آن نيست.

 منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

  1. حكم شرعي خوردن موادي با تركيب Sugar alcohol
  2. حكم الكل ، الکل صنعتى ، الكل دارو و عطر
  3. داروهای الکل دار چه حكمي دارد
  4. آیا الکل اتیلیک نجس است
  5. حكم وجود درصدي الكل در مواد غذايي
  6. حكم خوردن الكل سفيد و الكل زرد
  7. آيا الكل صنعتي نجس است
  8. حكم نوشيدن ماء‌ الشعير
  9. حكم سركه بالزاميك چيست
  10. آیا مشروبات الکلی نجس است
  11. احــكام مشروبات الكلي
نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

6 نظرات
  1. خ.حسيني می گوید

    سلام وقتتون بخير
    من شنيدم ماءالشعيرهاي توليد داخل ايران فقاع هستند و فقاع با اينكه مست كننده نيست ولي حرام است ايا اين درست است؟ خوردن دلستر و ماءالشعيرهاي توليد ايران چه حكمي دارد؟ و ايا اگر فقاع باشند خوردن آن حرام است ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      صرف شنیدن ملاک نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. امیر مختاری می گوید

    آیا خوردن مشروب الکلی به صورت سهوی اشکال دارد و اگر انسان پس از مصرف آن متوجه شود چه حکمی دارد؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خوردن سهوی گناهی بر شخص نوشته نمی شود به شرط آنکه زمینه آن را فراهم نکرده باشد، یا در جایی نرفته باشد که اهل گناه هستند و می دانسته که این نجاسات هم هست، حالا رفته و به او هم داده اند!.
      پس اگر هیچکدام از اینها را نمی دانسته و خودش هم زمینه این گناه را فراهم نکرده، برای او گناهی نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. Matin می گوید

    سلام.
    آیا داروی ماینوکسیدیل که برای رشد مو استفاده میشه و استعمال خارجی داره نجسه ؟
    اگر به صورت زده بشه، قبل از وضو باید پاک بشه ؟
    متشکرم.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      حتما باید مرجع شما مشخص باشد.
      حضرت آیت الله خامنه ای: الکل‏هايى که معلوم نيست در اصل از اقسام مايعات مست‌کننده باشند، محکوم به طهارت هستند.
      قبل از وضو نباید مانعی روی اعضای وضو باشد.
      وفقکم الله لکل الخیر