وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

احکام متفرقه لباس نمازگزار

0

احکام متفرقه لباس نمازگزار

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل نماز

 [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][مسأله 839 پوشیدن لباس غصبی و ابریشمی خالص]

مسأله 839 پوشیدن لباس غصبی و ابریشمی خالص و طلا باف (1) (و لباسی که از مردار تهیه شده (2)) در حال ناچاری مانعی ندارد (3). و نیز کسی که ناچار است لباس به پوشد و لباس دیگری غیر از اینها ندارد (و تا آخر وقت هم ناچاری او از بین نمی رود (4)) می تواند با این لباسها نماز بخواند.

(1) (زنجانی:) در حال ناچاری جایز است و نیز کسی که لباس دیگری غیر از اینها ندارد و ناچار است نماز بخواند، نماز وی اشکالی ندارد.

(سیستانی:) پوشیدن لباس ابریشمی خالص و طلا باف..

(2) [قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: خوئی، سیستانی و تبریزی نیست]

(3) (مکارم:) و می تواند با آن نماز بخواند. [پایان مسأله]

(4) [قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: خوئی، گلپایگانی، صافی، سیستانی و تبریزی نیست]

[مسأله 840 اگر غیر از لباس غصبی]

مسأله 840 اگر غیر از لباس غصبی و لباسی که از مردار (1) تهیه شده (2) لباس دیگری ندارد و ناچار نیست لباس به پوشد، باید به دستوری که (3) برای برهنگان گفته شد نماز بخواند.

(1) (اراکی:) مردار خون جهنده دار..

(2) (سیستانی:) اگر غیر از لباس غصبی یا ابریشمی خالص یا طلا باف..

(3) (زنجانی:) در مسأله [(797)]..

(مکارم:) مسأله اگر غیر از لباس نجس و ابریشمی و طلا بافت یا لباسی که از مُردار یا حیوان حرام گوشت تهیّه شده لباس دیگری ندارد باید با همان، نماز بخواند ولی اگر لباس او منحصر به غصبی است و می تواند برهنه نماز بخواند باید به دستوری که برای برهنگان گفته شد عمل کند.

[مسأله 841 اگر غیر از لباسی که (1) از حیوان حرام گوشت (2) تهیه شده]

مسأله 841 اگر غیر از لباسی که از حیوان حرام گوشت تهیه شده لباس دیگری ندارد، چنانچه در پوشیدن لباس ناچار باشد، می تواند با همان لباس نماز بخواند (3). و اگر ناچار نباشد، باید به دستوری که برای برهنگان گفته شد نماز را به جا آورد (4) و بنا بر احتیاط واجب یک نماز دیگر هم با همان لباس بخواند.

(1) (اراکی:) اگر غیر از لباسی که از مُردار حیوانی که خون جهنده ندارد، یا..

(2) (سیستانی:) از حیوان درنده..

(3) (سیستانی:) اگر تا آخر وقت اضطرار باقی باشد؛..

(4) (گلپایگانی، خوئی، تبریزی، بهجت، صافی، زنجانی:) بقیه مسأله ذکر نشده.

(سیستانی:) و اگر غیر از لباسی که از حیوان حرام گوشت غیر درنده تهیّه شده لباس دیگری ندارد چنانچه ناچار به پوشیدن آن لباس نباشد احتیاط لازم آن است که دو بار نماز بخواند: یک بار با آن لباس و بار دیگر هم به دستوری که برای برهنگان گفته شد.

(مکارم:) رجوع کنید به ذیل مسأله 840.

[مسأله 842 اگر مرد غیر از لباس ابریشمی خالص]

مسأله 842 اگر مرد غیر از لباس ابریشمی خالص یا طلا باف، لباس دیگری نداشته باشد، چنانچه در پوشیدن لباس ناچار نباشد، باید به دستوری که برای برهنگان گفته شد نماز بخواند.

(سیستانی، مکارم:) رجوع کنید به ذیل مسأله 840.

[مسأله 843 اگر چیزی ندارد که در نماز عورت خود را با آن بپوشاند]

مسأله 843 اگر چیزی ندارد که در نماز عورت خود را با آن به پوشاند، واجب است اگر چه به کرایه یا خریداری باشد، تهیه نماید (1). ولی اگر تهیه آن به قدری پول لازم دارد که نسبت به دارایی او زیاد است، یا طوری است که اگر پول را به مصرف لباس برساند، به حال او ضرر دارد، باید (2) به دستوری که برای برهنگان گفته شد نماز بخواند (3).

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (زنجانی:) ولی اگر تهیه آن مشقتی دارد که نوعاً غیر قابل تحمل است، یا هتک حیثیّت وی را به همراه دارد، لازم نیست، بلکه می تواند به دستوری که برای برهنگان گفته شد نماز بخواند.

(2) (سیستانی:) می تواند..

(3) (گلپایگانی، صافی:) مختار است به دستوری که برای برهنگان گفته شد نماز بخواند یا تحمّل ضرر کند و با لباس نماز بخواند.

(مکارم:) مسأله هر گاه لباسی که نماز در آن جایز است در اختیار ندارد اگر می تواند، باید بخرد یا کرایه کند و اگر دیگری به او ببخشد یا عاریه بدهد چنانچه منّت و ناراحتی زیادی نداشته باشد باید قبول کند.

[مسأله 844 کسی که لباس ندارد]

مسأله 844 کسی که لباس ندارد اگر دیگری لباس به او ببخشد یا عاریه دهد، چنانچه قبول کردن آن برای او مشقّت نداشته باشد (1)، باید قبول کند بلکه اگر عاریه کردن یا طلب بخشش برای او سخت نیست (2) باید از کسی که لباس دارد، طلب بخشش یا عاریه نماید.

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (زنجانی:) مشقت غیر قابل تحمل نداشته باشد و هتک حیثیت او نباشد..

(فاضل:) مشقتی که معمولًا تحمل نمی شود نداشته باشد.. (2) (زنجانی:) سختی ِ غیر قابل تحمل نداشته باشد و هتک حیثیت او نباشد..

(فاضل:) سختی که معمولًا تحمل نمی شود ندارد.. (مکارم:) رجوع کنید به ذیل مسأله (843).

توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و محشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: احکام متفرقه لباس نمازگزار احکام متفرقه لباس نمازگزار احکام متفرقه لباس نمازگزار احکام متفرقه لباس نمازگزار احکام متفرقه لباس نمازگزار احکام متفرقه لباس نمازگزار احکام متفرقه لباس نمازگزار احکام متفرقه لباس نمازگزار احکام متفرقه لباس نمازگزار احکام متفرقه لباس نمازگزاراحکام متفرقه لباس نمازگزار احکام متفرقه لباس نمازگزار احکام متفرقه لباس نمازگزار احکام متفرقه لباس نمازگزار احکام متفرقه لباس نمازگزار احکام متفرقه لباس نمازگزار احکام متفرقه لباس نمازگزار احکام متفرقه لباس نمازگزار احکام متفرقه لباس نمازگزار

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.