وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

احکام آب چاه چیست

0

احکام آب چاه چیست

فهرست این نوشتار:

رساله توضیح المسائل طهارت

5 آب چاه

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][حکم آب چاه]

مسأله 44 آب چاهی که از زمین می‌جوشد، اگر چه کمتر از کر باشد چنانچه نجاست به آن برسد، تا وقتی بو یا رنگ یا مزه آن به واسطه نجاست (1) تغییر نکرده پاک است (2)، ولی مستحب ّ است پس از رسیدن بعضی از نجاستها، مقداری که در کتابهای مفصّل گفته شده، از آب آن بکشند.

(1) (زنجانی:) بواسطه ملاقات با نجاست..

(2) (سیستانی:) بقیه مسأله ذکر نشده.

(مکارم:) مسأله آب چاه پاک و پاک کننده است هر چند کمتر از کر باشد، و اگر چیز نجسی که عین نجاست در آن نیست با آن شسته شود پاک می‌گردد مگر این که به واسطه رسیدن عین نجس بو یا رنگ و یا طعم نجس به خود بگیرد. گر چه آب چاه بر اثر افتادن چیز نجس در آن نجس نمی‌شود ولی مستحب ّ است مقداری از آن را برای هر یک از اشیاء نجس بکشند و دور بریزند، این مقدار در کتابهای مفصّل فقهی تعیین شده است.

مسأله اختصاصی

(مکارم:) مسأله 51 چاههای عمیق و نیمه عمیق و معمولی که آب آن با موتور و تلمبه کشیده می‌شود هر گاه آبی که از آن کشیده‌اند به مقدار کر باشد، پاک کننده است و اگر کمتر از کر باشد ما دام که آب جریان مستمرّ دارد حکم آب چاه را دارد و با ملاقات نجاست نجس نمی‌شود.

[اگر نجاستی در چاه بریزد]

مسأله 45 اگر نجاستی در چاه بریزد و بو یا رنگ یا مزه آب آن را تغییر دهد، (چنانچه تغییر آب چاه از بین برود) (1)، موقعی پاک می‌شود (2) که با آبی که از چاه می‌جوشد مخلوط گردد (3).

(1) (اراکی، تبریزی:) پاک می‌شود. [پایان مسأله] (خوئی:) پاک می‌شود و بهتر این است که با آبی که از چاه می‌جوشد مخلوط گردد.

(زنجانی:) پاک می‌شود ولی بنا بر احتیاط مستحب، با آبی که از چاه می‌جوشد مخلوط گردد.

(سیستانی:) پاک می‌شود، ولی پاک شدنش بنا بر احتیاط واجب، مشروط به این است که با آبی که از چاه می‌جوشد مخلوط گردد.

[قسمت داخل پرانتز در رساله آیت اللّه فاضل نیست.]

(2) (گلپایگانی، صافی:) بنا بر احتیاط واجب موقعی پاک می‌شود..

(3) (فاضل:) و به سبب آن، تغییر آب چاه از بین برود.

(بهجت:) بنا بر احتیاط واجب آن آب موقعی پاک می‌شود که به آبی که از چاه می‌جوشد متّصل باشد.

[اگر آب باران در گودالی جمع شود]

مسأله 46 اگر آب باران یا آب دیگر، در گودالی جمع شود و کمتر از کر باشد، چنانچه بعد از قطع شدن باران، نجاست به آن برسد، نجس می‌شود.

این مسأله در رساله آیات عظام: سیستانی و مکارم نیست (خوئی، تبریزی:) مسأله اگر آب باران در گودالی جمع شود و کمتر از کر باشد، پس از قطع باران به محض رسیدن نجاست به آن نجس می‌شود.

(زنجانی:) مسأله اگر آبی در گودالی جمع شود و کمتر از کر باشد و در حال باریدن باران بر آن نباشد، به رسیدن نجاست به آن نجس می‌شود.

(بهجت:) مسأله اگر آب باران بعد از آن که از باریدن افتاد، در گودالی جمع شود و کمتر از کر باشد چنانچه نجاست به آن برسد نجس می‌شود.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

شرایط تطهیر با آب چاه [آب چاه]

پرسش : آب چاه در چه صورتی، چیزهای نجس را تطهیر می کند؟

پاسخ : آب چاه پاک و پاک کننده است، هرچند کمتر از کر باشد و اگر چیز نجسى که عین نجاست در آن نیست با آن شسته شود پاک مى‏گردد، مگر این‏که به واسطه رسیدن عین نجس، بو یا رنگ و یا طعم نجس به خود بگیرد.

اتصال آب چاه با نجاست [آب چاه]

پرسش : اگر نجاستی به آب چاه برسد آیا آب چاه نجس می شود؟ و اگر نجس شود چگونه پاک می گردد؟

پاسخ : گرچه آب چاه بر اثر افتادن چیز نجس در آن نجس نمى‏شود، ولى مستحب است مقدارى از آن را براى هریک از اشیاء نجس بکشند و دور بریزند، این مقدار در کتاب هاى مفصل فقهى تعیین شده است. اما اگر آب چاه بر اثر ریختن عین نجس در آن بو یا رنگ یا طعم نجاست گیرد نجس می شود و اگر بعداً این تغییر، خود به خود از بین برود آب چاه پاک نمى‏شود، مگر این‏که آب هاى تازه‏اى از آن بجوشد و با آن مخلوط گردد

چاه های عمیق و نیمه عمیق [آب چاه]

پرسش : بعضی از چاه های جوشش خودبخود ندارد بلکه آب آن توسط تلمبه کشیده می شود آیا در این صورت احکام آب چاه دارد یا نه؟

پاسخ : چاه هاى عمیق و نیمه عمیق و معمولى که آب آن با موتور و تلمبه کشیده مى‏شود هرگاه آبى که از آن کشیده اند، به مقدار کر باشد پاک کننده است و اگر کمتر از کر باشد مادام که آب جریان مستمر دارد حکم آب چاه را دارد و با ملاقات نجاست نجس نمى‏شود.

پاک بودن یکی از سه چاه به صورت نامعلوم [آب چاه]

پرسش : در یکى از روستاهاى خوزستان سه چاه آب قلیل در کنار هم است، در یکى از چاه ها سگ ولوغ کرده و در دوّمى چیز نجس ریخته شده است. اما سوّمى پاک است، ولى ما نمى دانیم که کدام یک از آن، چاه ها پاک است در این صورت که شبهه، محصوره است، آیا اجتناب از همه آنها لازم است؟

پاسخ : چنانچه چاه هاى معمولى باشد که از آن آب مى جوشد با ملاقات نجس، نجس نمى شود مگر این که رنگ یا طعم یا بوى آن تغییر پیدا کند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيد



کلید: احکام آب چاه چیست احکام آب چاه چیست احکام آب چاه چیستاحکام آب چاه چیست احکام آب چاه چیست احکام آب چاه چیست احکام آب چاه چیست احکام آب چاه چیست احکام آب چاه چیست احکام آب چاه چیست احکام آب چاه چیست احکام آب چاه چیست احکام آب چاه چیست احکام آب چاه چیست احکام آب چ[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.