وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ابن تیمیه: نماز خواندن [ابوبکر] به جای پيامبر (ص)، دليل بر اين نيست كه آن شخص، خليفه پيامبر باشد

ابن تیمیه: نماز خواندن [ابوبکر] به جای پيامبر (ص)، دليل بر اين نيست كه آن شخص، خليفه پيامبر باشد

 

ما در نوشتار قبل به صورت کامل عدم دلالت نماز ابوبکر بجای پیامبر بر خلافت را مطرح کرده ایم، از اینجا کلیک کنید و کامل بخوانید.

 

سوال: اهل سنت برای خلافت ابوبکر دلیلی ندارند، ولی  ادعا مي‌كنند كه چون در ايام بيماري رسول اكرم (صلي الله عليه و آله) ابوبکر نماز خواند، پس خليفه مي‌شود!، آیا چنین مطلبی صحیح است؟

پاسخ:

در رابطه با دلائل خلافت أبو بكر، عزيزان دقت كنند و ببينند در رابطه با نماز خواندن أبو بكر به جاي پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله)، خودشان چه حرف‌هايي زده‌اند؛ ما اصلاً كاري نداريم.

أولاً:

در خود صحيح بخاري از عايشه نقل شده است و مي‌گويد:

مروا أبا بكر فليصل بالناس، فخرج أبو بكر فصلي، فوجد النبي صلي الله عليه و سلم من نفسه خفه، فخرج يهادي بين رجلين كأني أنظر رجليه يخطان الأرض من الوجع، فأراد أبو بكر أن يتأخر، فأومأ إليه النبي صلي الله عليه و سلم أن مكانك، ثم أتي به، حتي جلس إلي جنبه. فقيل للأعمش: و كان النبي صلي الله عليه و سلم يصلي و أبو بكر يصلي بصلاته و الناس يصلون بصلاة أبي بكر؟ فقال برأسه: نعم.

به أبو بكر بگوييد برود براي مردم نماز بخواند. وقتي أبو بكر رفت نماز بخواند، رسول الله (صلي الله عليه و سلم) احساس كرد حالش بهتر شده است و خودش رفت مسجد و أبو بكر را كنار زد و جلو ايستاد و نماز خواند. به أعمش گفته شد: آيا پيامبر (صلي الله عليه و سلم) نماز خواند و و أبو بكر به پيامبر (صلي الله عليه و سلم) إقتداء كرد و مردم هم به نماز أبو بكر إقتداء كردند؟ أعمش با تكان دادن سر خود گفت: بله.

صحيح البخاري، ج۱، ص۱۶۲، كتاب الأذان، باب حد المريض أن يشهد الجماعة

پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) نماز مي‌خواند و آقاي أبو بكر به پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) إقتداء مي‌كند و مردم هم به أبو بكر إقتداء مي‌كنند! آيا در طول اين ۲۳ نبوت پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله)، هم‌چنين اتفاقي افتاده است؟ آيا آقايان أهل سنت حاضر هستند مثلاً آقاي ملك عبد الله بيايد جلو بايستد و مفتي اعظم عربستان سعودي به ايشان إقتداء كند و مردم هم به مفتي اعظم إقتداء كنند؟! خيلي عجيب است.

 

ثانياً:

از آن بالاتر، خود آقاي إبن تيميه صراحت دارد:

نماز خواندن به جاي پيامبر (صلي الله عليه و سلم)، دليل بر اين نيست كه آن شخص، خليفه پيامبر (صلي الله عليه و سلم) باشد.

منهاج السنة لإبن تيمية، ج۷، ص۳۳۹

چون پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) افراد زيادي را به عنوان نماينده در نماز معين كرده است. إبن أم مكتوم و ديگران به عنوان نماينده پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) نماز خوانده‌اند.

آقاي إبن حزم آندلسي در كتاب الفصل، جلد ۴، صفحه ۱۰۹ مي‌نويسد:

 نماز خواندن به جاي كسي، دليل بر جانشيني نيست.

 

ثالثاً:

من از آقايان أهل سنت سؤالي دارم و اميدوارم به اين سؤال جواب بدهند:

كان سالم مولي أبي حذيفة يؤم المهاجرين الأولين و أصحاب النبي صلي الله عليه و سلم في مسجد قباء، فيهم أبو بكر و عمر و أبو سلمة و زيد و عامر بن ربيعة.

آقاي سالم، غلام أبو حذيفه در مدينه در مسجد قباء نماز خوانده و مهاجرين و تمام اصحاب پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله)، از جمله أبو بكر و عمر و أبو سلمة و زيد و عامر بن ربيعة پشت سر او نماز خوانده‌اند.

صحيح البخاري، ج۸، ص۱۱۵

اگر بنا است كه نماز خواندن دليل بر خلافت باشد، سالم، غلام أبو حذيفه أولي از همه است؛ چون جناب أبو بكر و عمر هم پشت سر ايشان نماز خوانده‌اند. آقاي إبن أم مكتوم هم حدود ۱۲ بار از طرف پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله)، امام جماعت شده است.

آقايان أهل سنت و وهابيت، مقداري فكر و عقل خدادادي خود را به كار بياندازند:

بزرگان أهل سنت متفق القول هستند كه آقاي عبد الرحمن بن عوف در يكي از غزوات نماز خواند و صحابه و مهاجرين و انصار هم پشت سر او نماز خواندند، پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) هم خودش به او إقتداء كرد.

آقاي محمد بن ادريس شافعي، رئيس شافعي‌ها مي‌گويد:

قد صلي رسول الله (صلي الله عليه و سلم) خلف عبد الرحمن بن عوف في سفره إلي تبوك.

كتاب الأم للإمام الشافعي، ج۱، ص۲۰۳

آقاي إبن أبي شيبه مي‌گويد:

أن النبي صلي الله عليه و سلم صلي خلف عبد الرحمن بن عوف.

پيامبر (صلي الله عليه و سلم) پشت سر عبد الرحمن بن عوف نماز خواند.

المصنف لإبن أبي شيبة الكوفي، ج۲، ص۲۲۹ ـ المعجم الكبير للطبراني، ج۲۰، ص۴۲۷ ـ مسند احمد للإمام احمد بن حنبل، ج۴، ص۲۴۷ ـ الإصابة في تمييز الصحابة لإبن حجر العسقلاني، ج۴، ص۲۰۲

اگر بنا است كه نماز خواندن دليل بر خلافت باشد، عبد الرحمن بن عوف شايسته‌ترين افراد است براي خلافت.

 

رابعاً:

جالب اين است كه خود حضرات معتقدند كه پشت سر هر امام برّ و فاجري مي‌توان نماز خواند.

منبع: هدانا برگرفته از سخنرانی آیت الله حسینی قزوینی

🔗 لینک کوتاه
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)

نظر شما درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.