وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا هر كس نماز شب نخواند شیعه واقعی نیست؟

آیت اللّه نجفی مرعشی می گوید: «در اقامتم در سامرّاء شبهایی را در سرداب مقدّس بیتوته کردم؛ آن هم شبهای زمستانی. در یکی از شبها آخر شب، صدای پایی شنیدم با این که درب سرداب بسته بود.

0

آیا هر كس نماز شب نخواند شیعه واقعی نیست؟

آيا اين روايت از امام صادق(عليه السلام) است كه مى فرمايد: «هر كس نماز شب نخواند از شيعيان ما نيست.»؟

اگر اين صحت دارد يعنى نماز شب امرى است واجب؟ و هر كس آن را طبق اين حديث انجام ندهد شيعه نيست؟

همانگونه كه در پرسش مطرح گرديده امام صادق (عليه السلام) فرموده اند: «لَيسَ مِنْ شِيعَتِنَا مَنْ لَمْ يصَلِّ صَلَاهَ اللَّيل».(1)

(از شيعيان ما نيست كسى كه نماز شب را به جاى نياورد.» اما بايد به اين نكته توجه داشت كه شيعه در روايات به دو معنا اطلاق مى شود، به يك معنا تمامى كسانى كه ولايت اميرالمومنان و فرزندان آن حضرت تا امام دوازدهم را پذيرفته شيعه محسوب مى شوند، لكن در بسيارى از روايات شيعه بودن به عنوان مقامى خاص و بالا براى كسانى كه درتمام گفتار و رفتارشان تبعيت از امام معصوم مى كنند معرفى شده.

براساس برخى از روايات چنين مقامى را افرادى هم چون سلمان و ابوذر و ديگر خواص از نزديكان ائمه دارا بوده اند و هر كسى نمى تواند ادعاى آن را داشته باشد، در اين روايات ديگر شيعيان كه به اين مقام شيعه خالص و حقيقى نرسيده اند به عنوان محبان و مواليان اهل بيت معرفى شده اند. بنابراين روايتى كه مى فرمايد، از شيعيان ما نيست كسى كه نماز شب را ترك كند مراد شيعه حقيقى و خالص است كه به مرتبه بالاى از ايمان و تبعيت از اهل بيت رسيده است كه قطعا كسى كه داراى چنين مقامى است، نمى شود تارك نماز شب باشد و در صورتى كه ترك كند از شيعيان حقيقى آنان محسوب نمى شود.

در هر صورت مقصود اهتمام به نماز شب است واين كه شيعه كامل مورد نظر ائمه (عليهم السلام) كسى است كه به نماز شب اهميت بدهد. اميد است خدا توفيق دهد و خودمان هم همت داشته با شيم ونماز شب خوان شويم و امام صادق (عليه السلام) را از خود راضى كنيم.

(1) روضه الواعظين و بصيره المتعظين، ج 2، ص. 321 /پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.