وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا هر زلزله ای بخاطر عقوبت گناهان است

0

آیا هر زلزله ای بخاطر عقوبت گناهان است

پاسخ حجت الاسلام مهدی طاها

هر زلزله ای و یا هر حادثه ای الزاما بخاطر گناهان نیست، بلکه امتحان الهی است برای مصیبت زدگان و برای سایر مومنین که به کمک آنها بشتابند. شما نمونه های فراوانی از امتحانات و سختی ها را درباره انبیاء و ائمه هدی علیهم السلام می بینید، و این در حالی هست که آنها کاملا معصوم هستند .
البته باید توجه داشت گناهان علنی در حوادث بی تاثیر نیستند، مخصوصا گناهانی مثل: رشوه، ربا،زنا (العیاذبالله)، روابط با نامحرم، رقص و … که اگر عادی شده باشد، تاثیرش در بلا بیشتر است!.

چقدر حضرت علی علیه السلام زیبا ترسیم کرده اند که:
إنّ البلاءَ لِلظّالمِ أدَبٌ ، و للمؤمنِ امْتِحانٌ ، و للأنبياءِ دَرَجةٌ .
«بلا براى ستمگر تأديب است و براى مؤمن امتحان [برای کسب مقامات بهشت] و براى پيامبران درجه». بحار الأنوار : 67/235/54.

 باید توجه داشت دار دنیا محل امتحانات و آزمایشات برای مومنان است. مومنان و خوبان برای اینکه به مقامات بالاتر برسند، دچار مصائب می شوند، اگر زندگی وجود مبارک پیامبر (صلی الله علیه و آله ) را نگاه کنید می بینید که ایشان سخت ترین امتحانات الهی را در این دنیا داشتند که یکی از این مصائب شهادت امام حسین علیه السلام و شهادت مظلومانه پاره تن ایشان حضرت زهرا سلام الله علیها است.
مومنین به تاسی از معصومین در مصائب توکلشان به خداوند بیشتر می شوند .

قرآن کریم می فرماید: « …وَبَشِّرِ ٱلصَّبِرِينَ * ٱلَّذِينَ إِذَآ أَصَٰبَتْهُم مُّصِيبَةٌۭ قَالُوٓا۟ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيْهِ رَٰجِعُونَ *أُو۟لَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَٰتٌۭ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌۭ ۖ وَأُو۟لَٰئِكَ هُمُ ٱلْمُهْتَدُونَ». (بقره/156/157)و بشارت ده به استقامت‌کنندگان! . آنها که هر گاه مصیبتی به ایشان می‌رسد، می‌گویند: «ما از آنِ خدائیم؛ و به سوی او بازمی‌گردیم!اینها، همانها هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده؛ و آنها هستند هدایت‌یافتگان!

 حضرت علامه طباطبایی(رحمه الله) در المیزان می نویسد:
هر هلاكتى هر چند عمومى باشد? عقوبت و انتقام نيست، زيرا بسيار است حوادث عمومى كه در يك لحظه و يا زمانى كوتاه هزاران هزار انسان و حيوان را در كام مرگ مى‏ برد و اين حوادث كه يا زلزله است و يا طوفان و يا وبا و يا طاعون، حوادثى نادر نيست بلكه بسيار اتفاق افتاده و مى ‏افتد و اين خداى سبحان است كه در مخلوقات خود هر حكمى بخواهد مى‏ راند. (یعنی اراده الهی به این بوده که جمعی از افراد بشر و حیوانات را در وقت معینی قبض روح کند و این لزوما به معنای ?عذاب آنها نیست.)
 ترجمه تفسير الميزان، ج‏10، ص:403

امام صادق عليه السلام : ما اُعطِيَ عَبدٌ مِن الدُّنيا إلاّ اعتِبارا ، و ما زُوِيَ عَنهُ إلاّ اختِبارا .الكافي : 2/261/6 .
امام صادق عليه السلام : چيزى از دنيا به بنده اى داده نشد مگر براى عبرت گيرى و چيزى از او گرفته نشد مگر براى امتحان.

 امام علي عليه السلام :كُلَّما كانَتِ البَلْوَى وَالاِْخْتِبارُ اءَعْظَمَ كانَتِ الْمَثُوبَةُ وَالْجَزَاءُ اءَجْزَلَ.همان ، 234، ص 792.
هـر قـدر امـتحان و آزمايش بزرگ تر و مشكل تر باشد، ثواب و پاداش ، گرانقدرتر و بيشتر خواهد بود.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.