وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا نماز را می توان مثل مسیحیان خواند

0

آیا نماز را می توان مثل مسیحیان خواند

كيفيت نماز

پرسش 13 . آيا حتما بايد نماز را به اين شكل ركوع و سجود انجام دهيم؟ چه اشكالى دارد مانند مسيحيان ايستاده و با احترام مناجات كنيم؟

در ابتدا بايد دانست؛ «تنوّع» و «تحرّك» علاوه بر معانى بلند حمد و سوره و اذكار نماز از ويژگى هاى ممتاز «نماز» نسبت به ساير انواع عبادت ها در اديان مختلف است و اين نشانه جامعيت و برترى اسلام است. يكى از آثار تنوع و تغيير وضعيت چه بسا ايجاد حس هشيارى و دورى از يكنواختى است كه در توجّه انسان در مراحل عبادت مى تواند بسيار مؤثّر باشد.

پيامبر صلى الله عليه و آله فرموده: «صلّوا كما رأيتمونى أصلّى»؛ «همان گونه كه من نماز مى خوانم، شما نيز بخوانيد».105 شكل عبادت و پرستش به دستور پيامبر از جانب خدا بوده است. وقتى كه پذيرفتيم بايد نماز بخوانيم نحوه نماز خواندن را بايد از فرمان خداوند و پيام آور خدا ياد بگيريم، همانطور كه وقتى بيمار مراجعه به پزشك را ضرورى تشخيص داد، چگونگى و نحوه مصرف دارو، تابع نظر و دستور پزشك مى باشد.

علاوه بر اين كه كيفيت و شكل و نحوه خواندن نماز يك امر تعبّدى است، اسرار و رموزى كه در نماز نهفته، هم زيبا است و هم معارف بلند اسلامى در آن قرار داده شده؛ هم تسبيح و تقديس لفظى است و هم تقديس عملى مى باشد. ركوع و سجود و تسبيح و تحميد و دعا و تكبير و سلام و خلاصه همه زيبايى ها در نماز جمع شده است.

نماز سفره اى است گسترده كه خداوند آن را در پنج نوبت در شبانه روز براى بندگانش باز مى كند و بر سر اين سفره انواع و اقسام غذاهاى لذيذ وجود دارد و هر كس مطابق ذوق و سليقه و به اندازه توان و مرتبه وجودى و استعداد خود از آن بهره مند مى شود. نماز عبادتى جامع است كه مى تواند تمام وجود انسان (از جهات بدنى و ظاهرى گرفته تا جهات ذهنى و قلبى و باطنى) را در خدمت بندگى و پرستش قرار دهد.

 

105. همان، ج85، ص292.

 

منبع: هدانا برگرفته از  نماز چیستی و چرایی.

حتما بخوانيد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.