وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا ماه رمضان از زمان پیامبر تا زمان ما دستخوش جابجایی تاریخ شده

0

آیا ماه رمضان از زمان پیامبر تا زمان ما دستخوش جابجایی تاریخ شده

چه كسى مى تواند ثابت كند ماهى كه ما الان به نام ماه رمضان مى خوانيمش دقيقا همان ماهى يا موقعيتى از سال است كه در زمان پيامبر بوده است؟ آخه ما مى بينيم كه هر سال در زمان حلول ماه رمضان يا شوال با مشكل روبرو هستيم. اگر هر سال يك روز عقب جلو بشود پس از هزار و چهارصد سال چقدر تفاوت ايجاد مى شود؟ آيا اگر سران كشورهاى اسلامى باهم ماهى از سال را كه در زمان زمستان يا بهار باشد باهم توافق كنند آيا باز هم بايد در رمضان روزه گرفت؟ اين چرخشى بودن ماه رمضان بيانگر اين نيست كه در هر ماهى از سال مى شود روزه گرفت؟ چرا بايد از يك تقويمى كه داراى نقص است استفاده كرد؟ اگه بگوييد بايد در ماهى كه قرآن نازل شده بايد روزه گرفت پس بايد ماهى از سال را كه در زمان پيامبر در زمان نزول قرآن بوده را مبنا قرار داد و هر سال را در آن ماه ثابت روزه گرفت يعنى بر اساس شمسى يا ميلادى؟

ماههايى كه در شريعت داراى احكام ‏اند، ماههاى قمرى اند چنان كه در قرآن مجيد مى‏خوانيم:

«إنّ عدّه الشّهور عند اللَّه إثناعشر شهراً فى كتاب اللَّه يوم خلق السّموات والأرض منها أربعه حرم»

در حقيقت، شمار ماه ها نزد خداوند، از روزى كه آسمان ها و زمين را آفريده، در كتاب خدا، دوازده است و با گذشت سى رواز ماه پيشين، علم عادى و اطمينان به آغاز ماه جديد، پيدا مى‏شود. زيرا ماه هاى قمرى، از نظر علم هيئت و نجوم، بيش از سى روز، به طول نمى‏انجامد. وبدين ترتيب ماه ثابت مى شود- البته

مى‏دانيم آغاز ماههاى قمرى در همه بلاد يكسان نيست، و ممكن است در منطقه‏اى امروز اول ماه باشد و در منطقه ديگرى دوم ماه، ولى از آن جاى كه شب همان سايه نيم كره زمين است كه بر، نيم كره ديگر مى‏افتد، و مى‏دانيم اين سايه همراه گردش زمين در حركت است، و يك دوره كامل آن در بيست و چهار ساعت انجام مى‏شود، بنا بر اين ممكن است شب قدر يك دوره كامل شب به دور زمين باشد، يعنى مدت بيست و چهار ساعت تاريكى كه تمام نقاط زمين را زير پوشش خود قرار مى‏دهد شب قدر است كه آغاز آن از يك نقطه شروع مى‏شود و در نقطه ديگر پايان مى‏گيرد.

در قرآن تصريح به اينكه شب قدر در همه نقاط زمين يك شب است نداريم بلكه آنچه داريم اين است كه قرآن در شب قدر نازل شده مثل اينكه گفته شود: فلان عمل در روز عيد قربان بايد انجام بشود، خوب همانطورى كه از اين كلام استفاده نمى‏شود كه روز عيد قربان در سال يك روز است يا چند روز بلكه از قرائن خارج از اين جمله فهميده مى‏شود كه روز عيد قربان روزِ دهم ذى‏الحجه است همين طور هم از جمله شريفه:

إِنَا أَنْزَلْناهُ فِى لَيْلَهِ الْقَدْرِ

استفاده نمى‏شود كه شب قدر آيا يك شب در طول سال است يا چند شب بلكه از قرائن خارج از اين آيه كريمه استفاده مى‏شود كه مثلاً شب قدر روز 23 ماه مبارك رمضان است و امّا اينكه شب قدر شب 23 ماه مبارك رمضان در ايران مثلاً است نه شب 23 ماه مبارك رمضان در آمريكا مثلاً، چنين نصّى وجود ندارد.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.