وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا فقه پاسخگوی مسایل جدید هست

0

آیا فقه پاسخگوی مسایل جدید هست

یکی از سوالات مهم دینی اینست که آیا فقه و مرجعیت می توانند پاسخگوی مسایل جدید باشند؟ خیلی ازمسایل جدید رخ داده که در زمان معصومین این امور نبوده است تا روایاتی در مورد آن گفته شود؟ انواع تجارتها مانند گلدکوئست و یا انواع خوردنی ها و … .

جواب:

پاسخ به این سوال مستلزم شناخت درست احکام و دین هست. بله؛ اگر دین تک وجهی و مختص به زمانی خاص باشد، توانایی پاسخگویی به مسائل جدید را نخواهد داشت . اما اسلام و بالخصوص فقه شیعه بسیار پویاست چون «ملاکات احکام» بخوبی توسط معصومین بازگو و روشن شده است. مثلا نام نوشیدنی مست کننده ای به نام ماری جوانا در روایات نیامده؛ اما فقها به حرمت آن فتوا داده اند چرا؟! چون ملاک حرمت در روایات مشخص شده است که می فرماید: «کل مسکر حرام» (الکافی ج۶-ص۴۰۷). ترجمه: هر چیز مست کننده ای (خوردنش) حرام است. با این توصیف در عصر ما هر نوشیدنی که مست کننده و جدید باشد حکمش معلوم است.

وجود مبارک امام رضا علیه السلام در روایت زیبایی فرموده اند:«عَلَینا اِلْقاءُ الاُصُولِ وَ عَلَیْکُم التَّفْریعُ» (وسایل الشیعه-ج۲۷-ص۶۲). «بر ماست که قواعد کلى را بیان کنیم و بر شماست که( مسائل جدید) و فروعات را از آن استنباط کنید.

همین استنباط فروع و مطابقت آن با فطرت انسانها، از ویژگی های فقه شیعه هست. وجود همین خصیصه ها سبب شده فقه شیعه، پویا و پاسخگو باشد. علاوه بر اینها ادله فراوانی در علم کلام بر خاتمیت نبی مکرم اسلام و جاودانگی دین او به اثبات رسیده است، که می توان رجوع کرد. در ادامه پیرامون همین موضوع از حضرت استاد علامه جوادی آملی برای شما مطلبی آماده شده است.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

حضرت آيت الله جوادي آملي
حضرت آيت الله جوادي آملي

گستره قوانین قرآن
قرآن حکیم، عملاً نشان داد، که هر چه زمان جلو می‏رود، می‏تواند پاسخ‏گوی قوانین جامعه جهانی باشد. فقیهان اسلام و حقوق‏دانان، تاکنون بیش از پنجاه کتاب فقه و قانون در رشته‏ های مختلف مذاهب به نگارش آورده‏ اند و این، جدای از عناوین جدید فراوانی است که به نام «مسایل مستحدثه» بر دست آوردهای پیشین آنان افزوده شده و مجموعه بزرگی از قوانین استوار و معقول را تشکیل داده و حجم فربه و عظیمی را شامل شده است.

امام باقر(علیه‌السلام) می‏فرماید: «إنّ اللّه تبارک و تعالی لم یدع شیئاً یحتاج إلیه الاُمّه إلاّ أنزله فی کتابه وبیّنه لرسوله ‏صلی الله علیه و آله و سلم وجعل لکل شی‏ء حدّاً وجعل علیه دلیلاً یدلّ علیه وجعل علی من تعدّی ذلک الحدّ حدّاً»[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][اصول کافی، ج۱، ص۵۹٫ ]؛ به راستی، خدا تبارک و تعالی چیزی که امّت بر آن نیازمند باشند وانگذاشته و آن را در کتابش نازل کرده و برای رسولش بیان کرده است و برای هر چیزی حدّی مقرر کرده و دلیلی که برآن رهنمایی کند، مقرّر کرده و برای هر کس که از آن حدّ و قانون تجاوز کند،حدّ و کیفری مقرّر کرده است.

صاحب جواهر الکلام در چهل مجلّد، فقه و حقوق اسلام را به نگارش آورده است و در زمان برخی از حقوق‏دانان و دانشمندان شیعه، تاکنون حدود یکصد و پنجاه جلد در این زمینه به رشته تحریر کشیده است و یقیناً در آینده، چندین برابر خواهد شد که نشانه بی‏کرانگی و گستردگی دریای ژرف قرآن کریم و سنّت معصومان(علیهم‌السلام) است. امواج این دریای عمیق، امروز تا دور افتاده‏ ترین نقاط جهان را زیر پوشش «قانون» قرار داده است؛ زیرا که مطابق با فطرت و همخوان با ذاتیّات انسان است.
بر این پایه، «مدینه فاضله» و تمدّنی که بتواند بشریّت را اداره کند، تنها در پرتوقوانین قرآن امکان‏پذیر است، نه قوانین ساخته و پرداخته فکر بشری که خالی‏از خودخواهی و تبعیض نژادی نیست و احیاناً خرافی و همراه با خشونت و استعمار و استثمار و استعباد و استحمار و نیز ناسیونالیست و تفرقه افکن و خانمان‏ سوز است.تفسیر موضوعی – ج ۳ – وحی و نبوت در قرآن صفحه ۳۴۰٫

لینک کوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=16864

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام تقلید

چرایی اختلاف فتاوا و نظرات مراجع تقلید                    سفارش پیامبر اسلام به مودت فی القربی

تاریخچه تقلید و اجتهاد در میان شیعیان                      شرح حدیث قرب نوافل

محاسبه سن تکلیف و نشانه های بلوغ                      انقلاب اسلامی برای آزادی دین از اسارت

معنی و منظور الاعلم فالاعلم چیست



کلید: آیا فقه پاسخگوی مسایل جدید هست آیا فقه پاسخگوی مسایل جدید هست آیا فقه پاسخگوی مسایل جدید هست آیا فقه پاسخگوی مسایل جدید هست آیا فقه پاسخگوی مسایل جدید هست آیا فقه پاسخگوی مسایل جدید هست آیا فقه پاسخگوی مسایل جدید هست فقه پویا و پاسخ گو  فقه پویا و پاسخ گو  فقه پویا و پاسخ گو  فقه پویا و پاسخ گو  فقه پویا و پاسخ گو

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.