وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا غدیر و نوروز در یک روز اتفاق افتاده است

0

آیا غدیر و نوروز در یک روز اتفاق افتاده است

تبصره هدانا :  آنچه از برخی روایات پیداست اینست که ظاهرا واقعه غدیر در اواخر اسفند و یا اوائل فروزدین اتفاق افتاده است، شاید با توجه به اختلافات سال قمری و شمسی نتوان روز دقیق شمسی واقعه غدیر را مشخص کرد، اما از قرائن نجومی و روایات می توان حدس زد که در اوایل بهار واقعه بزرگ غدیر به وقوع پیوسته است.

 

علامه شعرانی (استاد علامه حسن زاده آملی) که در علم نجوم و ریاضیات تبحر دارند می نویسند:

 «… نوروز را عید گرفتن اگر نه برای احیاء سنت مجوس باشد جایز است و اولی آن است که مرد مؤمن به قصد وقوع نصب امیرالمؤمنین علیه السلام به خلافت در این ایام آن را عید گیرد، چون بر حسب بعض روایات آن روز نوروز بود و من از زیج هندی استخراج کردم تحویل آفتاب برج حمل در سال دهم هجری چهارشنبه ی بیست و یکم ذی الحجه بود، سه روز پس از غدیر خم و جشن گرفتن پس از سه روز هم مناسب است.

و به روایت معلی بن خنیس از حضرت صادق علیه السلام بسیاری از وقایع در نوروز اتفاق افتاد و اهل علم رادر آن سخنی است و گروهی آن را ضعیف شمارند و به نظر من روایت مجعول نیست، اما سهوی از روات در آن راه یافته؛ از جمله وقایع نوروز و زیدن بادهای لواقح و دمیدن شکوفه و گل است و در آن شکی نیست، و دیگر قرار گرفتن کشتی نوح بر کوه جودی، و در تورات آمده است که کشتی روز 17 از ماه 7 بر کوه آراراط قرار گرفت.

و روز اول از ماه اول زمین خشک بود که نوح بیرون آمد و ظاهرا روز اول از ماه اول همان نوروز است و سال رسمی یهود از اول بهار بود و سال شرعی اول پائیز، و دیگر کشته شدن عثمان و خلافت ظاهری امیرالمؤمنین علیه السلام ولیکن کشته شدن عثمان در هیجدهم ذی الحجه سال 35 بود در برج سرطان، و ضعف حدیث از این جهت است.

گویا امام فرمود: غدیر نوروز بود و همان روز یعنی روز غدیر امیرالمومنین علیه السلام به خلافت ظاهری رسید و راوی از آن نوروز فهمید اما اینکه در روایت است که مبعث پیغمبر صلی الله علیه و آله و شکستن بتهای کعبه هم در نوروز بود، جون راجع به قبل از حجه الوداع است، حساب نجومی در آن مضبوط نیست.

پیش از این گفتیم عرب بعض سال ها را سیزده ماه می گرفتند و این حساب منظم زیج به برکت حکم خدا در قرآن و بر افتادن «نسی ء» است».

 

منبع : هدانا برگرفته از دمع السجوم: ترجمه کتاب نفس المهموم،تألیف عباس قمی؛ ترجمه به قلم ابوالحسن شعرانی. ص 879


آیا روز غدیر، مقارن با عید نوروز بود؟ دیگر مناسبت‌های همزمان با عید غدیر چیست؟

پاسخ :

بر اساس روایتی؛[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][1] روز غدیر خم، همزمان با وقایع مهمی بود که در چنین روزی رخ داد:

1. عید نوروز: از نکته‌های شگفت تاریخ این‌که روز غدیر خم، با نوروز همزمان گشت[2] و عید باستانی عجم با عید غدیر پیوند یافت و به همین دلیل، توجه ویژه ایرانیان به نوروز می‌تواند یک انگیزه بزرگ مذهبی نیز داشته باشد.

گفتنی است؛ هرچند در دسته‌ای از روایات به عید نوروز[3] اشاره شده، ولی چون عید نوروز هم با عید غدیر همزمان بوده، با این واسطه جزو وقایع روز عید غدیر ذکر می‌شود.

2. آغاز نوردهی خورشید، خلقت بادهای بارور کننده گیاهان و درختان و اتمام نعمت الهی.[4]

3. شکستن بت‌های روی کعبه به دست علی(ع).[5]

4. پیروز شدن امام زمان(عج) در ایام ظهور بر دجّال.[6]

5. پیمان گرفتن خداوند از مردم که او را بپرستند و هیچ‌گونه شرکی نورزند و به راهنمایان و ائمه طاهرین(ع) ایمان بیاورند.[7]

6. زنده شدن تعداد زیادی از مردگان اقوام گذشته به امر خدا.[8]

7. نشستن کشتی طوفان زده حضرت نوح(ع) به کوه جودی.[9]

8. شکستن بت‌ها توسط حضرت ابراهیم(ع).[10]

 

  • [1]. «أَقُولُ رَأَیْتُ فِی بَعْضِ الْکُتُبِ الْمُعْتَبَرَةِ رَوَى…»؛ ‏مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ‏56، ص 91، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.
    [2]. همان، ص 92؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج ‏8، ص 173، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، 1409ق.
    [3]. ر.ک:‌ «دلیل شرعی بر نوروز»، سؤال 4731.
    [4]. بحار الأنوار، ج ‏56، ص 92؛ محدّث نوری، حسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ‏6، ص 352، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، 1408ق.
    [5]. وسائل الشیعة، ج ‏8، ص 174؛ ر.ک: «شکستن بت‌ها توسط امام علی(ع)»، سؤال 10315.
    [6]. بحار الانوار، ج ‏56، ص 92.
    [7]. همان.
    [8]. همان، ص 92 – 93 و ج ‏13، ص 386.
    [9]. همان، ج 56، ص 92؛ وسائل الشیعة، ج ‏8، ص 174.
    [10]. بحار الانوار، ج ‏56، ص 92؛ مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ‏6، ص 353.
  • اسلام کوئست.

حتما بخوانيد

ویژه نامه عید نوروز

درباره ی عید نوروز

اعمال عيد نوروز در مفاتیح الجنان

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.