وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا سرکتاب بازکردن برای ازدواج درست است

اكثر قريب به اتفاق كسانى كه امروزه طالع‏بينى يا فال‏بينى مى‏كنند مدعيان دروغ گويند و براساس حدس و تخمين چيزهايى مى‏گويند و مراجعه به آنان به هيچ وجه كار درستى نيست و توصيه نمى شود. پس اعتقاد به پيش بينى جزمى و قطعى آينده به طور مستقل و با صرف نظر از اراده و مشيت خداوند و بدون موثر دانستن خداوند شرعا جايز نيست

0

آیا سرکتاب بازکردن برای ازدواج درست است

آيا سركتاب بازكردن درست است يا نه؟ براى گشايش بخت چه كار بايد كرد؟ 29 سالم است و تا الان هيچ خواستگار جدى نداشته ام؟ از نظر اجتماعى و ساير مواردى كه ممكن است ذكر شود نيز خانواده اى قابل قبول هستيم و مشكلى وجود ندارد چند سال پيش فردى به خواستگارى من آمد كه به او جواب رد داديم چون هر موقع كه خواهان ديدار او مى شديم ايشان حاضر نبودند بعد از آن ماجرا خانمى به منزل ما آمدند كه ناشناس بودند از درب منزل ما آب مى خواستند كه مادرم ايشان را به درون منزل تعارف كردند و ايشان هم آمدند و خيلى راجع به سحر و جادو صحبت كردند و بعد از آن بود كه ديگر اصلا هيچ خواستگارى حتى در حد تلفن هم برايم پيش نيامد اصلا نمى دانم چكار بايد انجام دهم لطفا راهنمايى كنيد.

پاسخ: خواهر گرامى از اين كه صادقانه و خالصانه مشكل خود را با كارشناسان اين دفتر در ميان گذاشتيد، تشكر و قدردانى مى‏كنيم. اميد است پاسخ ما بتواند گره‏اى از مشكلات شما جوانان محترم و مشتاق پاكى و پاكدامنى را باز كند كه اين بهترين پاداش به حسن اعتمادتان خواهد بود.

طالع‏ بينى كه با نگاه كردن در ساعت، روز، ماه و سال به دنيا آمدن يك شخص و نگاه كردن به اوضاع ستارگان در آن وقت حكم به آينده آن شخص مى‏شود در حقيقت نوعى نجوم احكامى است. در فرهنگ عمومى مردم به آينده بينى به وسيله فال و رمل و مانند اينها طالع‏ بينى نيز گفته مى‏شود.

بسيارى از فقها اصل پيش‏بينى حوادث آينده به وسيله نجوم را در صورتى كه با اعتقاد به حتمى بودن آن و تأثير آن در حوادث به صورت مستقل همراه نباشد را بلااشكال دانسته ‏اند. به اين معنى كه شخص با اعتقاد به خداوند و مؤثر حقيقى بودن او قائل به اين‏گونه تأثيرات باشد و مشيت خداوند را در آن مؤثر بداند و به صورت جزمى و حتمى نسبت به آينده پيش‏بينى نكند. گرچه در همين فرض هم بسيارى از فقها چنين كارى را جايز ندانسته‏اند.

قابل ذكر اين كه بسيارى بلكه اكثر قريب به اتفاق كسانى كه امروزه طالع‏ بينى يا فال ‏بينى مى‏كنند مدعيان دروغ گويند و براساس حدس و تخمين چيزهايى مى‏گويند و مراجعه به آنان به هيچ وجه كار درستى نيست و توصيه نمى شود. پس اعتقاد به پيش بينى جزمى و قطعى آينده به طور مستقل و با صرف نظر از اراده و مشيت خداوند و بدون موثر دانستن خداوند شرعا جايز نيست و نيز بيشتر مدعيان طالع بينى و پيش بينى آينده افرادى دروغ گو و فرصت طلب هستند و هدفشان دكان باز كردن و سركيسه كردن مردم است. بنابراين نبايد حرف مدعيان طالع بينى را باور كرد و به جاى تدبير و تعقل و انديشه و به كارگيرى نيروها و استعدادهاى خداداد و توكل بر خداوند و استمداد از عنايت ها و نيروى بيكران او و توسل به اولياى پاك او، به حرف افرادى كه نيت و هدفشان يا مشخص نيست و يا به فكر فريب دادن و مشغول كردن ذهن مردم با حرف هاى بى اساس و نامربوط و مشتى اوهام و تخيلات مى باشند، گوش فرا داد و بدون دليل اسباب نگرانى يا شادى بى مورد و موهوم را براى خود ايجاد كرد.

بنابراين اين گونه طالع بينى ها اعتبار شرعى و علمى ندارد و بلكه بر اساس حدس و گمان است اگر چه گاهى در برخى موارد مطابقت با واقع داشته باشد. براى رفع احتمالات با پرداخت صدقه و دعا مى توان از عوارض آن به دور بود.

در رابطه با مشكل ازدواج و نداشتن خواستگار، توجه به نكات زير لازم و ضرورى است كه مطالعه و دقت در مطالب آن، مى‏تواند بخش زيادى از دغدغه ‏هاى ذهنى‏تان را بكاهد.

الف) هر چند دختران جوان و دم‏بخت و نيز والدين آنها علاقه‏مندند تا هر چه زودتر ازدواج كرده، زندگى آينده شان را روشن كنند و به اصطلاح از بلاتكليفى بيرون آيند و… ولى چه خوب است به شرايط و موقعيت‏هاى اجتماعى، فرهنگى، خانوادگى و… جامعه و فرد توجه كافى شود. با توجه به عوامل مختلفى كه در سطح كلان جامعه مطرح است، سن ازدواج دختران و پسران بالا رفته است. بنابر اين دختر خانمى همچون شما زمان ازدواجش دير نشده است گرچه باور بر اين است كه سن ازدواج بايد پايين‏تر از سن كنونى باشد. پس دغدغه خاطرتان كه چرا هنوز در جريان خواستگارى‏ها، توافقى حاصل نشده است. چندان جايگاهى ندارد. بله، اگر شما در جامعه و فرهنگى زندگى مى‏كرديد كه سن ازدواج كمتر از 20 سالگى بود، جاى نگرانى براى دير شدن ازدواج وجود داشت.

ب) نداشتن خواستگارهاى متعدد و زياد و يا به توافق نرسيدن خانواده‏ها يا دختر و پسر و به عبارت ديگر جور نشدن آن، يك امر طبيعى است و هرگز نشانه بخت بد يا بسته‏شدن بخت فرد نيست و همان‏طور كه براى شما به عنوان يك دختر، اين مشكل وجود دارد و هنوز نتوانسته‏ايد با فرد مناسب و دلخواه خود ازدواج كنيد، براى پسرها نيز اين مشكل وجود دارد. علاوه بر اين، شما بين دختران تنها فردى نيستيد كه دچار اين مشكل هستيد و دختران زياد ديگرى نيز هستند كه مدت‏ها و گاهى سال‏ها با اين مسئله روبه‏رو هستند امّا سرانجام همسر مناسب و متناسب با روحيات خود را پيدا مى‏كنند ولى با اندكى تأخير از نظر زمانى. پس زود ازدواج‏كردن آن هم با اوّلين يا دومين خواستگار، نشانه موفقيت در امر ازدواج و تأمين خوشبختى و سعادت هميشگى نيست. با كمى دقت و تفحص در بين همسايگان، فاميل و ديگران، مى‏توانيد مشاهده كنيد كه فرآيند خواستگارى و ازدواج، معمولاً يك فرآيند طولانى مدت است و نيازمند زمان و دقت كافى است و چه بسا همين تجربه‏ها و به تأخير افتادن‏ها، شناخت و آگاهى‏تان را از موضوعات و معيارهاى ازدواج بيشتر و عميق‏تر كند و موفقيت در اين امر مهم و حياتى را چندين برابر كند كه در نتيجه به صلاح شما خواهد بود.

ج) در فرآيند خواستگارى، همان‏طور كه خانواده دختر از ويژگى‏هاى خانوادگى، اخلاقى و… پسر تحقيق مى‏كنند تا با شناخت كامل و دقيقى كار انجام گيرد، خانواده پسر نيز در مراحل خواستگارى و پس از آن از خانواده دختر و خصوصيات اخلاقى و رفتارى دختر تحقيق و تفحص مى‏كنند و اين امرى لازم و ضرورى است و چه بسا خانواده پسر پس از خواستگارى، در تحقيقاتشان به نقطه‏ضعف‏هايى در وجود شما يا خانواده محترمتان رسيده‏اند و متناسب با وضعيت خانوادگى خود نيافته‏اند و در نتيجه، امر را پى‏گيرى نكرده‏اند.

بنابراين حل نشدن مشكل ازدواج مى‏تواند ريشه در عوامل و علل فوق داشته باشد. گرچه نمى‏خواهيم بگوييم سحر و جادو و بستن بخت، هيچ گونه واقعيتى ندارد، ولى از طرف ديگر نمى‏توان مطمئن بود كه مورد و مشكل شما ريشه در همين مسئله دارد. وجود نيروهايى نظير آن چه از سحر و جادو ناشى مى‏شود، به مقتضاى نظام دنيا مى‏باشد. در اين نظام، تزاحم بين زشتى‏ها و پليدى‏ها وجود دارد و همچنان كه انسان‏هاى شيطان‏صفت و زشت‏كار وجود دارد، جن‏هاى پليد و آزار دهنده نيز وجود دارد ولى بايد توجه داشت كه غالب آن چه امروزه در ميان مردم در اين‏باره شايع است، بى اساس است و بيشتر به افكار روانى، تخيلات، سوءظن‏ها، توهمات و مشكلات موجود در رفتار و اعمال آنها مربوط است و اگر بر فرض موردى پيدا شد كه سحرى در كار بود، مى‏توان از راه‏هاى زير براى بطلان آن استفاده نمود:

1 استعاذه به خداوند و خواندن سوره‏هاى فلق و ناس.

2 خواندن و نوشتن آيات 75 تا 82 سوره يونس و همراه داشتن آن.

3 دعا و تضرع به درگاه خداوند.

4 درخواست دعا از اولياى واقعى خداوند.

5 صدقه دادن.

درباره نداشتن خواستگار توجه شما را به مطالب زير جلب مى‏كنيم:

1 وضعيت اجتماعى فرهنگى و اقتصادى جامعه باعث شده است سن ازدواج دختران و پسران بالا برود بعضى توقعات و انتظارات خانواده‏ها و دامن زدن به فرهنگ تشريفات و نظير آن، مشكل بيكارى پسران و عدم توانايى آنها براى تأمين نيازمنديهاى زندگى مستقل عواملى است كه باعث اين مشكل شده بنابراين در چنين فضايى زمينه ازدواج دختران نيز فراهم نمى‏شود در نتيجه دخترانى نظير شما گمان مى‏كنند اشكال و ايراد در وجود آنهاست. پس يكى از عوامل پديد آمدن اين مشكل عاملى است كه از اختيار شما و هر كس ديگرى خارج است.

2 گاهى انتظارات بالا و بيش از اندازه خانواده‏ها يا خود دختران به اين مشكل دامن مى‏زند كه در اين صورت اين موضوع بايد مورد بررسى قرار گيرد و در صورت واقعيت داشتن آن، با تدابير لازم و مناسب به تعديل آن پرداخت و بدين وسيله يكى از موانع خواستگارى و ازدواج برطرف شود.

3 گاهى نيز ويژگيهاى شخصيتى و اخلاقى خانواده‏ها ممكن است مانع و سد راهى براى خواستگاران باشد كه اين امر نيز بايد مورد توجه خانواده‏ها قرار گفته و در صورت لزوم تغييرات لازم را در نحوه برخورد و صفات اخلاقى و آداب اجتماعى خود ايجاد نمايند و زمينه ازدواج دختران خود را فراهم نمايند.

4 گاهى نيز ويژگيهاى ظاهرى و جسمانى يا صفات اخلاقى و شخصيتى خود دختران است كه باعث مى‏شود ديرتر ازدواج كنند و خواستگار كمترى داشته باشند.

بعضى عوامل اين مشكل در دست شما يا كس ديگرى نيست كه در اين صورت نبايد نگران آن باشيد و ذهن خود را به آن مشغول نماييد به گونه‏اى كه مانع زندگى روزمره و درسى و تحصيلات علمى و ديگر امور شود. زيرا انسان نمى‏تواند تمام شرائط و امكانات را بر وفق مراد خود فراهم نمايد ولى مى‏تواند خود را با شرائط موجود وفق دهد و هماهنگ سازد در صورت اول هميشه نگران و ناراحت و غمگين و افسرده خواهد بود و در صورت دوم با ابتكار و خلاقيت و بهره‏مند شدن از ديگر توانمنديهاى خود، شاد و با نشاط زندگى خواهد كرد و فعّال و سر زنده با همان امكانات و شرائط موجود، زندگى را بر خود سهل و آسان خواهد گرفت. بنابراين هيچ گاه نبايد اين موضوع مانع عمده‏اى بر راه ادامه زندگى و تحصيل و… شود.

علاوه بر اين مطمئن باشيد اگر به خداوند متعال توكل كنيد و تمام امور زندگى خود را به او واگذار كنيد، خداوند به بهترين وجه و شكل به آن رسيدگى خواهد كرد زيرا او خير و صلاح بندگانش را بهتر از من و تو مى‏داند. خداوند در سوره بقره آيه 216 مى‏فرمايد: «… و عسى ان تكرهوا شيئا و هو خير لكم و عسى ان تحبوا شيئا و هو شرٌ لكم و الله يعلم و انتم لا تعلمون چه بسا چيزى را خوش نداشته باشيد حال آن كه خير شما در آن است و يا چيزى را دوست داشته باشيد حال آنكه شر شما در آن است و خدا مى‏داند و شما نمى‏دانيد».

علاوه بر اين شما به جاى اين كه ذهنتان را به كمبودها و نقص‏هاى خود معطوف داريد و از آن رنج ببريد توانايى‏ها و استعدادها و موفقيت‏هاى گذشته و حال خود را به خاطر خود بسپاريد و با تكيه بر آنها يأس و نااميدى را از خود دور كنيد و با نگرشى مثبت به زندگى و آينده اجازه ندهيد اين گونه مسائل جزئى كه در نهايت هم حل مى‏شود، زندگى را بر شما تلخ كند. اگر خواستگار نداريد، هزاران هزار نعمت و توانمندى خداوند در وجود شما و اطراف شما قرار داده است و از آن بهره‏مند هستيد چه بهتر است به آنها بيانديشيد و به بهره‏بردارى از آن نعمت‏ها فكر كنيد و لذت ببريد. رابطه خود را با خداوند متعال و راز و نياز با او را فراموش نكنيد كه ياد خدا آرامش‏بخش است.

ضمنا براى گشوده شدن گره و مشكل تان چه خوب است ارتباط معنوى تان را با خداوند متعال گسترش داده و به كمك راهكارهاى مجرب زير زمينه رهايى از مشكل فراهم شود.

1 در هر شبانه روز، يك بار زيارت عاشوراو دعاى توسل (با توجه كامل) به نيت اين حاجت قرائت شود.

2 در شب جمعه غسل كنيد (غسل مستحبى) و بعد از نيمه شب، نماز امام زمان (عج) را بخوانيد (كيفيت آن در مفاتيح الجنان در ضمن اعمال شب جمعه آمده است).

3 سه روز چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه را روزه بگيريد و روز جمعه نماز جعفر طيار به جاى آوريد (كيفيت آن در مفاتيح الجنان در ضمن اعمال روز جمعه آمده است). اين عمل كه مورد توجه بزرگان دين بوده، در استجابت دعا بسيار مؤثر است.

4 سوره هاى ناس و فلق را زياد بخوانيد

5 خوش اخلاق و خوش برخورد باشيد.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.