وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا رهبر نائب امام زمان است

0

آیا رهبر نائب امام زمان است

 آيا آيه اللّه  خامنه اى نائب بر حق امام زمان(عج) هستند و شرايط رهبرى نظام مقدس جمهورى اسلامى ايران را دارا مى باشند؟

ابتدا بايد شرايط و ويژگى هاى لازم براى نيابت از معصومين (علیهم السلام)  و رهبرى در نظام اسلامى را به طور دقيق، مورد شناسايى قرار داد.

شرايطى كه در متون و منابع اسلامى مورد تأكيد قرار گرفته، عبارت است از:

1. صلاحيت علمى لازم براى افتا در ابواب مختلف فقه (فقاهت و اجتهاد)؛

2. عدالت و تقواى لازم براى رهبرى امت اسلامى؛

3. بينش صحيح سياسى و اجتماعى، تدبير، شجاعت و مديريت و قدرت كافى براى رهبرى.

در مرحله بعد نوبت به تطبيق هر يك از اين شرايط بر رهبر معظم انقلاب مى رسد.

در اينجا به صورت خلاصه به پاره اى از ويژگى ها و صلاحيت هاى حضرت آيه اللّه  خامنه اى براى احراز منصب رهبرى نظام، به نيابت از امام زمان(عج) اشاره شود:

يك. صلاحيت علمى

يكم. اجتهاد آيه اللّه خامنه اى از سوى بسيارى از مراجع و بزرگان ـ از جمله حضرت امام (رحمه الله)  ـ از قبل تصديق شده بوده است.

دوّم. همه رساله هاى عمليه نوشته اند كه اگر دو نفر عادل خبره به اجتهاد كسى شهادت دهند، اجتهاد او قابل قبول است؛ اين در حالى است كه جامعه مدرسين حوزه علميه قم ـ كه مركب از ده ها مجتهد مطلق و چندين مرجع تقليد است ـ ايشان را به مرجعيت پذيرفتند. همچنين در اساسنامه جامعه مدرسين آمده است: چيزى به عنوان نظر آن جامعه معتبر است كه حداقل شانزده تن از اعضا آن را امضا كرده باشند. بنابراين اعلاميه جامعه مدرسين به اين معنا است كه حداقل شانزده تن از مجتهدان و خبرگان در فقه، ايشان را مرجع مى دانند.

سوّم. درس خارج مقام معظم رهبرى ـ كه در آن بسيارى از فضلا شركت كرده و همگى به وزانت علمى آن شهادت مى دهند ـ دليل بر بنيه علمى نيرومند و ملكه اجتهاد ايشان است. اين توان علمى سابق بر رهبرى و حتى رياست جمهورى ايشان است؛ نه اينكه ايشان پس از رهبرى، درس خوانده و به اين رتبه از دانش رسيده باشند.

دو. صلاحيت اخلاقى (عدالت و تقواى لازم)

صلاحيت اخلاقى مقام معظم رهبرى نيز از امورى است كه در رفتار و عملكردهاى فردى و اجتماعى ايشان ـ از زمان كودكى، جوانى و مبارزات سياسى و نيز مسئوليت هاى متعددى كه در بعد از انقلاب در شرايط حساس داشته اند ـ به روشنى قابل اثبات بوده و تمام اشخاصى كه از نزديك با معظم له در ارتباط اند، گواه بر اين مدعا هستند.

سه. توانايى هاى شخصى

در بند سوم اصل يكصد و نهم «بينش صحيح سياسى و اجتماعى، تدبير، شجاعت، مديريت و قدرت كافى براى رهبرى» از جمله شرايط و صفات رهبر دانسته شده است.

يكم. مقصود از «بينش صحيح سياسى و اجتماعى» آن است كه رهبر، آن چنان از مسائل و موضوعات و قضاياى سياسى آگاه باشد كه بر آن اساس، هم قادر به اداره امور جامعه باشد و هم در جهت گيرى هاى ظريف بين المللى، تصميمات بجا، شايسته و مفيد به حال جامعه اتخاذ كند.

دوّم. «مديريت و تدبير» عبارت از مجموعه استعدادهايى است كه در شرايط خاص، در رهبرى بارز و ظاهر مى شود و او را در اجراى وظايف سنگين خود يارى مى كند. كشف اين استعدادها از جمله مواردى است كه در تعيين رهبر، به يقين بايد مورد توجه خاص قرار گيرد.

سوّم. «قدرت و شجاعت» نيز از جمله شرايطى است كه يا از برجستگى هاى علمى و اخلاقى ناشى مى شود و يا آنكه در زمره استعدادهاى درونى رهبر به شمار مى رود. به هر حال مقام شامخ رهبرى چنين مراتبى را مى طلبد و به هنگام تعيين و انتخاب رهبرى، بايد به اين موضوع توجه جدى داشت.

مقام معظم رهبرى تاكنون توانايى هاى فوق العاده اى در راستاى رهبرى و مديريت جامعه ـ خصوصا در مواقع بحرانى و سرنوشت ساز ـ از خود بروز داده اند. از ديگر سو ايشان از بينش صحيح سياسى و اجتماعى و قدرت و شجاعت بالايى برخوردار مى باشند. اين مهم با مرورى بر پيشينه مديريتى ايشان ـ در شوراى انقلاب، دوران رياست جمهورى، سخت ترين شرايط ناشى از جنگ و محاصره هاى بين المللى، بيش از يك دهه رهبرى نظام  و با موفقيت بيرون آمدن از فراز و نشيب ها و مشكلات متعدد داخلى و بين المللى ـ به خوبى قابل اثبات است.

آخرين مرحله اى كه شايسته است مورد توجه قرار گيرد، انتخاب قانونى ايشان از سوى خبرگان رهبرى است. اين انگاره خود متأثر از دو عامل است كه هر كدام به تنهايى، مهم ترين دليل بر شايستگى ايشان براى رهبرى نظام اسلامى است:

1. دارا بودن شرايط لازم براى رهبرى در حضرت آيه اللّه  خامنه اى و احراز اين شرايط از سوى خبرگان، به عنوان بهترين و شايسته ترين فردى كه قدرت و توانايى رهبرى نظام را دارد. اين مسئله از سوى اكثريت قاطع اعضاى مجلس خبرگان تأييد شد.

2. تأكيد امام خمينى (رحمه الله)  بر شايستگى آيه اللّه  خامنه اى براى رهبرى نظام؛ حضرت امام در موارد متعددى به شايستگى ايشان تصريح كرده اند. حجت الاسلام و المسلمين هاشمى رفسنجانى در مجلس خبرگان رهبرى در سال 68 در حضور شاهدان اين قضيه را نقل كرد: در قضاياى مهدى هاشمى همراه با آقايان خامنه اى، موسوى اردبيلى و ميرحسين موسوى خدمت امام راحل رسيديم و سيد احمد خمينى نيز حضور داشت. در آنجا به امام گفتيم: شما با اقدامات خود ما را درباره رهبرى آينده در بن بست قرار مى دهيد.

امام با اشاره به آقاى خامنه اى فرمود: «در ميان شما كسى است كه شايسته رهبرى است و شما در بن بست قرار نخواهيد گرفت».

مرحوم حجت الاسلام سيداحمد خمينى نيز نقل نموده كه امام راحل فرمود: «آقاى خامنه اى شايسته رهبرى است».

 

منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسمان، پرسش ها و پاسخ ها «ولایت فقیه و جمهوری اسلامی ایران .»

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.