وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا دست زدن و بوسیدن ضریح جزء زیارت است

0

آیا دست زدن و بوسیدن ضریح جزء زیارت است

آيا حتما واجب است به ضريح آقا امام رضا عليه السلام دست و بوسه زد؟

خير دست زدن به ضريح مطهر جزء زيارت نيست كه بعضى مى‏گويند زيارت ما قبول شد، بلكه چه بسا براى دست زدن به ضريح بخواهيم چند نفر را تحت فشار قرار دهيم كه اين اذيت مؤمن است و حرام. انسان مى‏تواند داخل حرم بيايد، در مقابل ضريح مطهر بايستد زيارت كند، آداب زيارت را انجام دهد، زيارت او درست و مورد قبول است گر چه دست او هم به ضريح نرسيده باشد. اگر دست زدن به ضريح جزء زيارت باشد و كسى كه دست نزند زيارتش باطل است. خيلى از مشهدى‏ها هم زيارتشان باطل است چون در طول سال شايد يكبار هم دست به ضريح نزنند. بله بوسيدن و دست زدن به ضريح و دربها و ديوارهاى حرم مستحب است و داراى ثواب. ولى جزء زيارت نيست و اين ثواب و مستحب بودن در صورتى است كه باعث آزار و اذيت ديگران شود كه در اين صورت ثواب كه ندارد گناه هم دارد.

زيارت يعنى ارتباط قلبى و بيعت مجدد با حجت خدا و زنده نگهداشتن يادواره امامان معصوم عليهم السلام) و اظهار محبت و علاقه و تداوم راه رهبرى معصوم و تنفر از طاغوت و عناد است و طبق تصريح قرآن ما آنها را زنده مى‏دانيم:

مپنداريد كه كسانيكه در راه خدا شهيد شدند مردگانند بلكه آنان زنده هستند و نزد پروردگارشان روزى مى خورند. بنابراين زيارت يعنى از ارواح طيبه آنها جهت پايدارى بر اعمال صالح و افكار و عقايد حقه شيعه كمك بگيريم و آنچه را كه از دستورات دينى مى‏دانيم عمل كنيم مخصوصاً واجبات الهى بطور صحيح و طبق توضيح المسائل مرجع تقليد انجام دهيم و از گناهان و معاصى دورى كنيم كه فقط بندگى و عبوديت و اخلاص انسان را به حقيقت زيارت ولايت و توحيد مى رساند و اين يك اراده مصمم و هميشگى و در همه حالات همراه باشد كه انشاءالله زمينه هاى غفلت و گناه را از خود دور كنيم و هر بار به حرم مشرف مى‏شويم در صدد توجه و جبران باشيم و با حضور در مكانهاى شريفه مثل مساجد و حرم امامان (ع) و حضور در محافل علماى ربانى زمينه هاى معنويت را در خود تقويت كنيم تا درتمام اوقات مورد توجه حضرت امام رضا (ع) باشيم. عده اى جهت ديدار امام رضا (ع) به خراسان آمدند امام رضا (ع) آنها را راه نداد آنها ناراحت شدند و گفتند ما از شيعيان هستيم امام (ع) فرمود شيعه بايد مثل سلمان و ابوذر باشد بعد آنها از كردار خود پشيمان شدند و امام (ع) به آنها خوش آمد گفت و به آنها فرمود: شما اكثر كارهايتان مخالف است در واجبات خدا كوتاهى مى‏كنيد حقوق برادران را رعايت نميكنيد بايد در عمل ثابت كنيد. بنابراين در زيارت دو نكته مهم است.

1- با مال حلال به زيارت برويم.

2- بعد از زيارت با گناه نورانيت زيارت را از دست ندهيم.

چون «إنّما يتقبل الله من المتقين» يعنى هر چيزى (دعا- زيارت- حاجت- نجات در دنيا و برزخ و قيا مت) فقط از پرهيزگاران قبول مى‏شود. به نقل از اداره پاسخگويى آستان قدس رضوى

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.