وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا در قرآن آیه‏ اى درباره وضو وجود دارد؟ معناى وضو و فایده آن چیست؟

0

آیا در قرآن آیه‏ اى درباره وضو وجود دارد؟ معناى وضو و فایده آن چیست؟

احكام وضو

 

پرسش 22 . آیا در قرآن آیه‏ اى درباره وضو وجود دارد؟ معناى وضو و فایده آن چیست؟

پاسخ:«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذا قُمتُم إِلَى الصَّلاةِ فَاغسِلُوا وُجُوهَكُم وَ أَیدِیكُم إِلَى المَرافِقِ وَ امسَحُوا بِرُؤسِكُم وَ أَرجُلَكُم إِلَى الكَعبَینِ… »[مائده 5 ، آيه 6.] ؛ «اى كسانى كه ایمان آورده ‏اید، چون به [عزم] نماز برخیزید، صورت و دستهایتان را تا آرنج بشویید ؛ و سر و پاهاى خودتان را تا برآمدگى پیشین [هر دو پا] مسح كنید…».

«وضو» در لغت به معناى نظافت و پاكیزه كردن است و در اصطلاح فقه عبارت است از: «شستن مخصوص ؛ كه مى‏ توان آن را به دو صورت انجام داد: ترتیبى و ارتماسى.

وضوى ترتیبى بدین‏ صورت است كه به قصد قربت و اطاعت از فرمان خدا، ابتدا صورت و سپس دست راست و بعد دست چپ رابشوید. آن‏گاه با رطوبتى كه از شستن دست بر كف آن باقى مانده، سر را مسح كرده و سپس پاى راست و در پایان پاى چپ را مسح نماید».

وضوى ارتماسى عبارت است از فرو بردن صورت و دست‏ها در آب، به قصد وضو با مراعات شستن از بالا به پایین. گاهى ممكن است بین این دو شیوه تلفیق شود ؛ به این معنا كه صورت را ارتماسى و دست‏ها را ترتیبى بشوید. این شكل از وضو نیز صحیح است. باید دانست كه وضو براى برخى از كارها واجب و براى بعضى دیگر مستحب است.

وضو داراى دو فایده روشن است: بهداشتى و معنوى.

از نظر بهداشتى شستن صورت و دست‏ها – آن هم پنج بار یا سه بار در شبانه روز – اثر قابل ملاحظه ‏اى در نظافت بدن دارد. مسح بر سر و پاها – كه شرط آن رسیدن آب به موها یا پوست سر است – سبب مى‏ شود این اعضا را نیز پاكیزه بداریم. ضمن اینكه تماس آب با پوست بدن، اثر خاصى در تعادل اعصاب (سمپاتیك و پاراسمپاتیك) دارد. از نظر معنوى وضو چون با قصد قربت و براى رضاى خدا انجام مى‏گیرد، اثر تربیتى و اخلاقى دارد ؛ زیرا مفهوم باطنى وضو این است: «از فرق تا قدم در راه اطاعت تو گام بر مى‏دارم».

منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسمان،مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج 4، ص 291.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.