وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا حجاب باعث می شود پسرها نتوانند همسر انتخاب کنند

0

آیا حجاب باعث می شود پسرها نتوانند همسر انتخاب کنند

حجاب و انتخاب همسر

 

 

اگر همه دختران با رعایت حجاب کامل تمام بدن خود را بپوشانند انتخاب همسر دلخواه برای پسرها سخت می شود؟

 

به عنوان مقدمه باید بگوییم که دغدغه تشخیص ویژگی های جسمانی همسر آینده، با وجود کامل نبودن حجاب نیز برطرف نخواهد شد، چراکه حجاب ناقص نیز بخشی از ویژگی های جسمانی زنان را می پوشاند و انسان نمی تواند به تمام ویژگی های جسمانی زنان پی ببرد به خصوص این‌که برخی از ویژگی های جسمانی همچون خوشبویی بدن زنان – که در روایات به عنوان یکی از امتیازات جسمانی آنها ذکر گردیده – با نگاه کردن نیز قابل تشخیص نمی باشد.

اما با وجود این‌که یکی از حقوق مسلم مردان، آگاهی یافتن از ویژگی های جسمانی همسر آینده شان می باشد. جای این سؤال باقی می ماند که پسران و مردانی که قصد ازدواج با دختران باحجاب را دارند چگونه می توانند از معایب و محاسن همسر آینده شان مطلع گردند؟

در پاسخ این سؤال باید گفت که خوشبختانه با برگزاری مراسم رسمی خواستگاری که در اسلام و به ویژه در عرف ایران، رایج است، معمولاً اطلاعات مربوط به دختر و پسر توسط خانواده های طرفین تکمیل می گردد.[313] و افراد می توانند ویژگی های مورد نظر خود را از کسانی که به راحتی می توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند جویا شوند، چنان‌که این روش توسط پیامبر اکرم(ص) نیز صورت می پذیرفت به عنوان نمونه در روایتی از امیرالمؤمنین(علیه السلام) چنین آمده که:

«کَانَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) إِذَا أَرَادَ أَنْ یَتَزَوَّجَ امْرَأَةً بَعَثَ إِلَیْهَا مَنْ یَنْظُرُ إِلَیْهَا وَ قَالَ شُمَّ لِیتَهَا فَإِنْ طَابَ لِیتُهَا طَابَ عَرْفُهَا…»[314]؛

«پیغمبر وقتی می خواست زن بگیرد، یکی را می فرستاد او را ببیند و می فرمود: گردنش را بو کن که اگر آن خوشبو باشد بویش خوب و طیب است».

علاوه بر این در دین مبین اسلام برای زمینه‌سازی ازدواجی آگاهانه، شرایطی فراهم گردیده تا کسانی که قصد ازدواج دارند بتوانند به خوبی از محاسن و معایب جسمانی دختر مورد نظر خود اطلاع حاصل نمایند به همین منظور، مراجع تقلید نگاه دختر و پسر را جایز دانسته‌اند مشروط بر این‌که مانعی برای ازدواج نباشد و توافق اولیه انجام گرفته باشد[315] در این صورت ازدواج با آگاهی از خصوصیات یکدیگر اتفاق می‌افتد و از هرزگی نگاه قبل از ازدواج و آشفتگی مقایسه‌ها و پریشانی تنوع‌طلبی‌ها به دور خواهند بود.

[313]. احمدی جلفایی، حمید، حجاب برتر، قم، آثارامین، 1391 ش، اول، ص 122.

[314]. مکارم الأخلاق، طبرسی، ص 198.

[315]. خمینی، سید روح الله موسوی، مترجم: اسلامی، علی، تحریر الوسیله، ترجمه، 4 جلد، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چ 21، 1425 هـ.ق، ج‌3، ص 437.

منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها «نگاهی دوباره به مسئله حجاب»

حتما بخوانيد

ویژه نامه موضوعات گوناگون و متفرقه

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.