وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا حتما خدا باید با علم روز اثبات شود

0

آیا حتما خدا باید با علم روز اثبات شود

پرسش:

میخواهم فردی را که منکر همه ی اصول دین است حتی وجود خدا علمی قانع کنم

 

پاسخ:

علوم تجربي و پيشرفت هاي علمي موجود در بسياري از حوزه هاي ديني و به خصوص در مباني و اصول ديني ورود ندارند .اصولا موضوعات اين علوم از هم متفاوت است . معنا ندارد كه مثلا امور غيبي و ماورايي را بتوان با علوم تجربي كه در همه چيز وابسته به ماده است اثبات نمود .

البته نبايد فراموش كرد كه علوم تجربي در بسياري از موارد در اثبات اصول ديني كاركرد بسياري دارند . مي توان از آن ها در اين مسير بهره بسيار برد ، اما به شكل مختصر و محدود نه كامل و مطلق .
درباره اثبات خدا و معاد با تکيه بر آموزه‌هاي علوم جديد، مطالبي بسياري از سوي انديشمندان علوم جديد مطرح شده، ولي درباره ساير اصول دين نظير راهنما شناسي(نبوت) گر چه دانشمندان علوم جديد نکته‌هايي گفته‌اند، ولي نبايد توقع داشت نبوت را نيز بتوان به طور كامل از علوم جديد آموخت.

 

1- درباره خداشناسي و اثبات وجود خداوند با رويکرد علم روز در کتاب «اثبات وجود خدا» که از سوي چهل دانشمند علوم روز تحرير گرديده، مطالب و مباحثي بسياري آمده که به عنوان نمونه به يک مورد از آن اشاره مي‌شود:

 

دانشمندي به نام جرج ارل ديويس متخصص مسايل هندسي و فيزيکي نور، تصريح نموده: اکتشافات علمي وجود خدا را ثابت مي‌کند، او در ادامه مي‌گويد:

 

از آن جا که من با علم فيزيک سر و کار دارم و مطالعات زيادي در عالم شگفت انگيز طبيعت کرده‌ام، به نظر من حرکت نوساني کوچک ترين اتم به همان اندازه عجيب است که حرکت فيزيکي يا شيمايي و همه خصوصيات موجودات زنده يا پيروي از قوانين ثابت و معين صورت مي‌گيرد .علم است که اين موضوع فوق را کشف نموده و هر قدر بيش تر توسعه پيدا مي‌کند، زيبايي و پيچ و خم‌هايي آن را بهتر نشان خواهد داد.

 

با ظهور کشفيات شگرف علمي مسايلي ناگزير مطرح مي‌شود که تازه نيست، بلکه مسايل قديمي به وجه روشن‌تري به ميان مي‌آيند. در اين باره جاي سخن بسيار است ولي ذکر اين نکته لازم است که اگر جهان مي‌توانست خودش را خلق کند، آن وقت لازم بود که دنيا خود حاوي قدرت خلقت باشد . ما بايستي قبول کنيم که عالم خودش خدا است، که در اين صورت به لزوم وجود خدايي قايل مي‌شويم که هم مادي است و هم مافوق الطبيعه، به نظر من خدا هرگز ماده نيست، ولي عالم مادي را با مشيت بالغه خويش آفريده و بر آن تسلط کامل دارد.

توسعه تکاملي جهان که با علم ثابت شده ،دليل بزرگ ما بر وجود صانع است. ازبرخي کائنات که از ذرات ابتدايي بدون شکل و تهي تشکيل شده، چندين بليون سيارات و ثوابت به وجود آمده که اشکال معين و محدود دارند . در حرکات و سکون خود تابع قوانين لايتغيري هستند که عقل بشر از احاط بر زمان ابداع و ادامه آن ها عاجز است . همه اين ذرات بي شمار و آنچه بسيار کوچک تر از آن هاست نيز عموما از قوانين و سنن مزبور پيروي مي‌کنند.

دليل فوق براي اثبات وجود خدا کافي است، به عقيده من تجلي يک حکمت عالي در دنبال تکامل و توسعه تدريجي جهان دليلي کافي براي اثبات وجود خداست. (1)

 

2- درباره امکان وقوع معاد و تغيير و تحول بنيادين در جهان طبيعت از سوي انديشمندان علم روز سخن بسيار گفته شد . بسياري از آن ها وقوع رخ داد و حوادث قيامت را که در آموزه‌هاي وحياني آمده مثلا در قرآن کريم آمده:

روزي که زمين دچار اضطراب و تزلزل گردد، کوه‌ها به گردش درآيند . چون غباري در هوا پراکنده شوند. (3) اين مطلب از سوي علم فيزيکي به اثبات رسيده .از اين رو گفته شده: چه کيفيت فيزيکي موجب آن مي گردد تا ستارگاني که ظاهرا عادي و هنجاري به نظر مي‌رسند منفجر شوند؟

 

مي‌دانيم که فضاي ميان ستارگان حاوي مواد فراوان رقيقي است که پس از ساخته شدن ستارگان بر جاي مانده است، اين ابرها بين ستارگان شناورند و بالاخره منفجر مي‌شوند، هر گاه درجه حرارت مرکزي ستاره در ضمن تکامل آن از حد بحراني تجاوز کند ،فعل و انفعالاتي حادث مي‌شود. (4)
تفصيل اين بحث را در منبع ذيل جويا شويد. (5)

 

 

پي‌نوشت‌ها:
1-اثبات وجود خدا ،به قلم چهل دانشمند، ترجمه احمدآرام، ص 89 و 92
2-همان ،ص 123
3-واقعه (56) آيه 4،5،6
4- پيدايش مرگ خورشيد ص 203
5-گفتار فلسفي، ج 1

pasokhgoo.ir

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.