وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا تکرار استخاره درست است

آیا تکرار استخاره درست است

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

تجديد استخاره :

هيچ‌گاه تجديد استخاره درست نيست؛ مگراينكه مدّت قابل ملاحظه‌اى بگذرد يا شرايط مورد استخاره تغيير كند.

منبع: هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

 مسئله ۵۸۸ـ آیا استخاره به طریقی که امروزه در میان ما متداول است، شرعاً وارد و پسندیده است؟ و آیا تکرار آن ضرری دارد اگر با تصدّق همراه شود تا با خواسته استخاره کننده، برابر گردد؟

جواب: استخاره به هنگام حیرت و تساوی احتمالات و رجحان نداشتن یک احتمال، به قصد رجاء انجام می شود آن هم پس از فکر و مشورت، اما تکرار آن به سبب حیرت، صحیح نیست مگر در صورت تغییر موضوع و دادن صدقه به مقدار از مال.

منبع: سایت هدانا برگرفته از کتاب فقه برای غرب نشینان، آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

[به این نوشته امتیاز بدهید]
[total: 13 امتیاز: ۱.۹]
🔗 لینک کوتاه
:کلیک کنید
10 نظرات
  1. مجتبی می گوید

    به نام خدا.
    درود.خدا قوت.
    در مسئله ای که به کار مربوط می شود استخاره گرفتم.چند ماهی می شود که در یک شرکت کارآموز هستم.در مورد برخی کارها که انجام می دهم مطمئن هستم که از لحاظ شرعی درست نیست.اما در مورد دیگر کارها چنین اطمینانی ندارم و در حقیقت به شک و دودلی بسیار زیاد دچار شدم که حضورم به طور کلی به خیر و صلاح است یا خیر.و کارهایی که انجام می دهم از لحاظ شرعی چه وجهی دارد و در راستای منفعت کشورم و مردمم هست…
    استخاره را با قرآن انجام دادم.البته در زمان استخاره وضو نداشتم و برخوردی هم دستام با آیه های قرآن نداشت.به این طریق:«اگر نتوانستى كارى را تشخيص دهى قرآن را باز كن اولين چيزى كه به چشمت آمد طبق آن عمل كن.مثلًا اگر آيه ا‏ى بهشت بود عمل كن اگر آيه ا‏ى عذاب بود عمل نكن».ميزان الحكمة، ج ۳، ص ۲۲۸
    من ابتدا نیت کردم.بعد صفحه ای از قرآن را باز کردم (هیچ ذکر و کار دیگری نکردم) که مربوط به برخورد منافقان با مومنان و وعده عذاب به منافقین بود که نشان می دهد معنای آن <>.مابقی ترجمه آن صفحه ای که باز کردم مربوط به همین موضوع بود و … راستش دقایقی آرام شدم اما مدت زمانی بعد شک و دودلی بسیار دوباره به سراغم آمد که البته فکر میکنم خود من هم زیاد دقت به خرج می دهم.این بار با تسبیح استخاره گرفتم که نشان از امر و انجام دادن بود.این نوع تسبیح به روایت از امام صادق (ع) نقل شده.(منبع این روایت رو نمیدانم و در جستجوی خودم هنوز متوجه نشدم) ولی از آنجایی که در بررسیم متوجه شدم که تکرار استخاره جایز نیست و نظر تمامی مراجع تقلید بر این بوده مگر بعد از گذر زمان طولانی و برخی جزییات دیگر که از زبان برخی مراجع تقلید به میان آمده است.دو پرسش ذهنمو درگیر کرده:
    ۱-آیا موضوعی که درباره اش استخاره گرفتم،استخاره گرفتن جایز بود و در حیطه این کار بود؟
    ۲-کدام یک از استخاره هایی که انجام دادم درست بود و جایز به عمل کردنش هستم؛استخاره اول یا دوم؟

    1. حجت الاسلام مهدی یوسف وند می گوید

      سلام علیکم
      در آغاز بجای درود از لفظ سلام که نام خدا هست استفاده کنید، چیزی به نام درود و دو صد بدرود نداریم!.
      ۱- در کارها ملاک را تحقیق و مشورت و توکل به خدا قرار بدهید و نیازی نیست در هر کاری استخاره بکنید.
      ۲- اگر کار و درآمد حرام دارد، خب اصلا جای استخاره نیست و نمی توانید انجام بدهید، اگر درآمد مشکوک دارد، شرعا تا زمانی که جوانب درآمد کامل مشخص نشده نمی توانید انجام بدهید.
      ۳- وضو گرفتن شرط نیست، هر چند رعایت آداب و شرایط بهتر است. و نیازی به تکرار چند باره استخاره نیست، همان استخاره اول ملاک است.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. مجتبی می گوید

        به نام خدا.
        درود و خدا قوت.امیدوارم حالتان خوب باشد.
        ۱-در آغاز ،جمله”به نام خدا” رو به کار بردم.بعد از اون لفظ درود.مثل همین نوشته فعلیم.
        ۲-درود یک کلمه فارسی است.معادل فارسی کلمه عربی سلام است.همان معنا و مفهوم سلام را دارد.در لغت نامه دکتر محمد معین درود این طور معنا شده به طور دقیق درج می کنم:ثنا،ستایش،دعا،سلام،تحیت،رحمت (خدای).
        بنابراین کلمه درود را داریم.یک کلمه فارسی و متعلق به ایرانیان است.از طرفی دیگر در ترجمه نهج البلاغه اثر استاد محمد دشتی لفظ “درود” و “با درود” به وفور ترجمه شده.در آغاز و آخر خطبه ها و نامه ها.برای نمونه نامه ۳۳،۳۴،۳۵ و …

        بعد از اینکه به این تارنما پیام دادم و با سپاس از پاسخ و زحمت شما؛ فکر کردم و بهترین راه رو پرسش از مرجع تقلید خودم دیدم.این کار رو کردم و پاسخ به این صورت بود(متن پیامی ارسالی به شما و تارنمای مرجع تقلیدم یکی بود تقریبا):
        مورد استخاره هر امر مباحی است که انسان بعد از مشورت و تحقیق و بررسی در ان متحیر است و برای رفع تردید و تحیر استخاره انجام می شود.
        معیار استخاره اول است.
        مادامیکه موضوع تغییر نکرده و شرائط جدیدی به وجود نیامده است استخاره مجدد لغو است.
        از این پاسخ مشخص است که مورد استخاره گرفته شده درست است و در ضمن معیار استخاره اول است یعنی انجام ندادن کار مورد نظر.
        در مورد پاسخ شما توضیح بیشتر بدم:
        از طرف شرکت مورد نظر برای انجام کار مالیاتی جایی رفتیم که هیچ شکی ندارم تمامی کارهایی که انجام دادیم از نظر انسانی و شرعی درست نبود.بعد در مورد کارهایی که داخل شرکت انجام می دادیم و به طور کامل مالیاتی بود و خودتون هم میدونید فرار مالیاتی در کشور ما خیلی زیاده .شرکت ها در این زمینه تا میتونند این کار رو می کنند که به چشم خودم دیدم و لمس کردم.در کل کار ما ماله کشی،ماست مالی کردن و پوشوندن خرید و فروش های شرکت های مختلف و حذف خرید و فروششون از سیستم های حسابداری مربوطه بود تا خرید و فروش ها کمتر نشون داده بشه و به ازای آن کمتر مالیات دریافت بشه.چند بخش کارها مربوط به این چیزها بود.تا جایی که میدونم بیشتر کارهایی که انجام می دادیم مربوط به این نوع کارها بود خوشبینانه نگاه کنیم.در بین افرادی که آنجا کار هم می کردیم خودشون هم تایید می کردند کارمون بر پایه حقیقت نبود و کار کثیف بود.چون برخی مواقع بین خودشون گفت و گو و بحث صورت می گرفت و خوب گوش می کردم.خود من هم راجب کارهایی که می کنم خوب فکر کردم.در مورد یه بخش دیگه ای از کارها خب نمیدونم قضیه به طور کامل از چه قرار است چون اون قسمت نتونستم کار کنم و روی موضوع مانور بدم.از طرفی من اونجا مشغول کارآموزی بودم و درآمدی کسب نکردم.می دیدم دست به خرید و فروش سو ایجاد کردن،همچنین فاکتور خرید و فروش سو صادر کردن،ایجاد اشخاص جعلی و زدن خرید و فروش به اسمشون و …می زدند.بنابراین پایه و اساس کارشون در خیلی از مواقع بر طبق حقایق نبوده که ۱۰۰% از نظر شرعی نادرست و حرام است.در مورد برخی ریزه کاری ها و … تا جوانب کار به طور کامل مشخص شود؛خب نمی شود واقعا.چون من به همه قسمت ها به طور کامل دسترسی ندارم.دوم وقت آن را هم ندارم بتونم کاوش و جستجو کنم.سوم برخی از این جوانب،مربوط به شرکت هایی می شد که طرف قرار داد بودند که پی بردن به حقیقت کامل ممکن نبود یا حداقل خیلی خوشبینانه نگاه کنیم بسیار زمان بر بود.اما من در دل کار بودم و بسیاری از کارها رو یا انجام می دادم یا میدیدم فرد مورد نظر بر چه روشی انجام می دهد که خود این نیز مهم است.انجام دادن کار همه چیز را مشخص می کند.
        نظر شما چیست؟ با انجام دادن استخاره و ملاک قرار دادن استخاره اولم،بعد از مدتی آرامش گرفتم.چون در آن شرکت کار نمی کنم و از این بابت و حتی این که کارها رو یاد نمی گیرم احساس پشیمانی ندارم.در درونم آرامشو احساس می کنم که به نظر من رها شدن از آن فضا است.
        آخرین نکته شما گفتید:اگر درآمد مشکوک دارد، شرعا تا زمانی که جوانب درآمد کامل مشخص نشده نمی توانید انجام بدهید.
        نمیتوانید انجام دهید منظور این بود که نمیتوانم استخاره انجام دهم یا این که نمیتوانم کار رو قبول کنم و انجام دهم؟

        ببخشید متن طولانی شد.لازم بود همه چیز رو بگم.پیروز و سلامت باشید زیر سایه خدا.

        1. حجت الاسلام مهدی یوسف وند می گوید

          سلام علیکم
          ببینید بنده هم به این اندازه اطلاع دارم که درود معادل و ترجمه سلام در فارسی هست، اما چه اصراری بر استفاده از این کلام دارید؟!، متاسفانه آنهایی که به دنبال این هستند نژادپرستی را بر علیه اسلام قرار بدهند این فرهنگ را ترویج می کنند. ثانیا به ما به عنوان شیعه و مسلمان دستور از سمت اهل البیت داده شده است که از لفظ «سلام» به عنوان نماد و شعار اسلام با هر زبانی که در هر کجا هستیم استفاده کنیم. ثواب و آثار تکوینی که در روایات مطرح شده برای «سلام» است نه «درود»!!!. و ثالثا در قبل هم عرض شد سلام نام خداست،و درود نام خدا نیست!؛ و بین ترجمه این لفظ از زمین تا آسمان با اصل آن تفاوت هست. شما هزار دور ترجمه قرآن را بخوانید به اندازه یک بار قرائت عربی قرآن کریم آثار را ندارد، چون این آیات آثار تکوینی دارد.
          باز هم در دیدگاه قبل و همین دیدگاه عرض می کنیم به ما دستور داده شده در روایات که از لفظ «بسم الله الرحمن الرحیم» استفاده کنید، «به نام خدا» آثار این نام را ندارد، خود اهل البیت بهتر از ما و شما متوجه بوده اند و هیچ گاه نگفته اند که از ترجمه اینها استفاده کنید، ما مسلمان هستیم آنجا که نمادهای دینی و اعتقادی هست فراتر از مرز و قومیت و شخصی هست. کلام خدا و دین فراتر از رسوم متعارف هست. پس آنچه ما داریم در دین لفظ «سلام» هست، و این لفظ نماد و شعار مومنین با هر قومیت و هر زبانی است.
          در ترجمه نهج البلاغه، دقت کنید خودتان می گویید ترجمه؛ یعنی برای افرادی است که با آن محتوای عربی بلند ارتباط ندارند ترجمه مقدمه ای است برای فهم معانی بلند روایات معصومین، یعنی مقدمه هست نه اصل. در آیات قرآن کریم داریم که عربی زبان قرآن و لسان مبین هست، و از حیث ساختارشناسی قوی ترین زبان هست، از آنهایی که با لفظ عربی و فارسی تسلط دارند بپرسید خواهند گفت که در اکثر ترجمه ها آن معنای بلند که خداوند یا اهل البیت منظورشان بوده قابل ترجمه نبوده و گاهی اصلا معادل فارسی ندارد بلکه مترجم نزدیک ترین لفظ را برای آشنایی ذهنی مخاطبانی که نمی توانند به آن مفاهیم بلند دست پیدا کنند الفاظی مثل درود را استفاده می کنند.

          از همه اینها گذشته، از دیر باز در طول قرنها در ایران زمین در بین ایرانی ها لفظ سلام مرسوم هست، شما صبح که پدر و مادر محترم را می بینید، می گویید درود؟!
          یا مهمانی می روید می گویید درود خاله، درود عمه؟!!. درود و دو صد بدرود دایی؟!. خب نوعا طنزگونه هست این رفتار و مردم به این کار می خنند حتی اگر شما به ترجمه نهج البلاغه استناد کنید.
          پس چه اصراری داریم که نمادهای دینی را استفاده نکنیم؟. چه اصراری دارید آنچه در روایات گفته شده است را کنار بگذارید؟!. مگر مردم معنی سلام را متوجه نمی شوند که شما از ترجمه آن یعنی درود استفاده می کنید!. اگر شیعه هستیم و پیرو اهل البیت خب لفظ سلام حرف بنده نیست حرف ایشان است و برای همه ما سند است و از جهت ایرانی بودن هم قرنهاست که لفظ سلام جزو فرهنگ های بسیار خوب ما ایرانی هاست.

          ۲- درباره کار با توضیحاتی که فرمودید، بر اساس همین حرفها خب بدیهی هست درآمد این کار حرام است، عضویت و داشتن چنین کاری در صورتی که نتوانید درست کار کنید حرام است و نیازی به جزئییات هم ندارد، کلیاتی که مطرح کردید آنقدر خلاف قانون در آن هست که نیازی به گفتن بقیه جزئیات نیست.
          نسبت به کار آموزی یا کارهایی که می کنید اگر تخلفی می بیند شرعا از باب نهی از منکر لازم است تذکر بدهید یا به قسمت های بالاتر گزارش تخلف بدهید.
          وفقکم الله لکل الخیر

  2. منتظرالمهدي می گوید

    سلام عليكم
    من مقلد آيت الله مكارم شيرازي هستم. يك بار به روش امام صادق(ع) با تسبيح استخاره گرفتم سبحان الله( مخير بين ترك و عمل) آمد. باز در تصميم گيري مردد هستم.
    البته طبق روش اول استخاره با تسبيح( روش بيان شده توسط ولي عصر) يك دانه باقي ماند( يعني إفعل).
    آيا ميتوانم به ” إفعل” عمل كنم با اين كه طبق روش امام صادق استخاره كرده بودم و “مخير بين ترك و عمل “آمده بود؟

    1. حجت الاسلام مهدی یوسف وند می گوید

      سلام علیکم
      می توانید عمل کنید، اما صدقه هم بدهید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. مهدیه می گوید

    سلام
    من خودم برای خودم استخاره گرفتم
    طبق اون شیوه که روایت از پیامبر بود
    آیه ای روهم که واسم اومد از شخص معتبری سوال گردم که خوبه یا بد
    به نتیجه استخاره خودم اکتفا کنم یا از شخصی که خبره اس بخوام دوباره برام بگیره؟

    1. حجت الاسلام مهدی یوسف وند می گوید

      سلام علیکم
      به آنچه گرفته اید عمل کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. رضا می گوید

    با سلام ببخشید ایا تفال با قران درست است
    و جواب ان ایا درست است
    و تکرار ان چطور

    1. حجت الاسلام مهدی یوسف وند می گوید

      سلام علیکم
      فال گرفتن با قرآن اعتباری ندارد از این کارها و خرافات دوری کنید!.
      و حتی در بعضی موارد اشکال شرعی دارد؛ تنها می توان با قرآن استخاره کرد.
      وفقکم الله لکل الخیر

نظر شما درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.