وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا استمنا نکردن موجب بیماری میشود

آیا استمنا نکردن موجب بیماری میشود

مطلب زير را در اينترنت مشاهده كردم. لطفا نظر خود را در مورد آن بيان فرماييد.
«چون عدم استفاده از قواي جنسي براي مدت طولاني موجب بيماري ناباروري مي شود استمنا براي شخصي كه امكانات برقراري رابطه جنسي سالم را ندارد هر هفته يكبار مجاز است و گناهي ندارد.»

 

 

نکته:

 

صحبتي كه شما از اينترنت نقل كرديد اگر علمي باشد نياز به دليل دارد و اگر علمي نباشد، نبايد به آن توجه كرد. با يد توجه داشته باشيد كه در انترنت گاهي سخنان بدون دليل براي به انحرا ف كشاندن جوانان زياد مطرح مي شود. در اين زمينه گفتني است «استمنا» يا «خودارضايى» يكى از راه هاى انحرافى در ارضاى ميل جنسى است كه نسل جوان را در معرض آسيب هاى جدى قرار مى دهد.

 

 

نکته:

 

اين كار عادت بسيار زشت و زيان آوري است كه مي تواند استعداد و توانايي هاي فراوان يك جوان را به نابودي بكشاند و حال و آينده او را تباه كند. استمنا و يا به عبارتي خود ارضايي، از نظر شرعي واخلاقي، حرام و گناه محسوب مي شود.

(چه يك بار در طول عمر و چه سالي يكبار وچه هفته يا ماهي, يكبار فرقي نمي كند ) اين عادت ناپسند به لحاظ اخلاقي، بعد معنوي انسان را به سختي مي آزارد، روح او را تاريك مي نمايد، آزادي معنوي انسان را سلب مي كند و در مسير خود سازي و كمال، آدمي را با چالش جدي مواجه مي كند. مطابق تحقيقات انجام شده توسط روانشناسان، خود ارضايي نوعي اعتياد و بيماري زشتي است كه آثار و ضررهاي فراواني بر جسم و روان آدمي باقي مي گذارد.

 

 

نکته:

 

كساني كه گرفتار اين عمل شنيع شده اند، آن را گريزگاهي فرعي و عاجل براي خارج شدن از فشار جنسي و پاسخي براي لذت طلبي خود تصور مي كنند، در صورتي كه اگرتوجه نمايند، بدين وسيله گرفتار آثار و تبعات زيان آوري مي شوند كه بعضا قابل جبران نيست. شهوت يكي از اموري است كه با طبيعت انسان در آميخته و در جاي خود از نعمت هاي خداوند است، ولي اگر از حالت تعادل خارج و بر افروخته شود، ممكن است سرمايه هاي عظيم انساني را به خاكستر تبديل كند. اين نيرو به طور قطع نياز به ارضاع دارد، ولي با روشي كه با نظام طبيعت و شريعت سازگار باشد. خداي متعال كه به حكمت بالغه اش اين غريزه را در نهاد انسان گزارده ، تا نسل انسان باقي بماند، از روي رحمت و هدايت خود راه هاي آسان و معقول كنترل و ارضاع آن را پيش پاي او قرار داده است و نسبت به بيراهه ها و انحراف از مسير درست نيز، هشدارهاي لازم را به انسان داده است ،راههايي كه بايد با شناخت و عمل به آنها، سلامت جسم و جان خويش را پاس بداريم و از خطر و پي آمد كارهايي همچون خود ارضايي و مانند آن برهانيم.

 

 

حرمت خودارضايي در آيات و روايات:

 

خداوند در سوره مؤمنون مي فرمايد يكي از ويژگي هاي انسان هاي مؤمن اين است كه در مسائل جنسي خودشان را از آلوده شدن به گناه حفظ مي كنند و صرفا از طريق ازدواج غريزه جنسي خود را ارضا مي كند سپس مي فرمايد هر كس از غير مسير ازدواج غريزه جنسي خودش را ارضا كند از تجاوز كاران است «الذين هم لفروجهم حافظون . الا علي ازواجهم او ما ملكت ايمانهم فانهم غير ملومين . فمن ابتغاء وراء ذلك فاولئك هم العادون » و عمل استمنا مشمول آيه ۷ سوره مؤمنون مي شود كه مي فرمايد هر كسي غير از اين طريق را (جهت بهره گيري جنسي) طلب كند تجاوزگر است».

 

 

علاوه بر اين در سخنان گهربار معصومين(ع) نيز از عمل استمنا به زشتي ياد شده و مورد نهي قرار گرفته است كه در اينجا به احاديثي از پيامبر(ص) و امام صادق(ع) اشاره مي كنيم:

 

 

۱. امام صادق(ع):

 

روز قيامت خداوند با شخص خودارضا گفت و گو نمى كند و از چشم خدا مى افتد. (ميزان الحكمة، ح ۱۸۷۴۹) 

 

۲. رسول خدا(ص):

 

لعنت خدا و ملائكه خداوند و تمام بشر بر شخص خودارضا. (همان، ح ۱۸۷۴۸) 

 

۳. رسول خدا(ص):

 

كسى كه خودارضايى مى كند، ملعون است. (همان، ح ۱۸۷۵۱) 

 

۴. امام صادق(ع):

 

خودارضايى گناه بزرگى است كه خداوند در قرآن از آن نهى فرموده است. (همان، ح ۱۸۷۵۰) 

 

۵. امام صادق(ع):

 

براى كسى كه خودارضايى كند در قيامت عذاب دردناكى در نظر گرفته شده است. (همان، ح ۱۸۷۴۹) 

 

نکته مهم:

 

علاوه اين عمل شيطاني است كه خداوند نهي كرده كه از شيطان تبعيت كنيم و فرموده: 

(لا تعبد و الشيطان) ائمه دين عليهم السلام مفسران قرآن و تبيين كنندگان مراد واقعي آيات الهي هستند. خود ارضايي عملي است كه از نظر پزشكي و علوم روز هم مردود و مذموم است و مشكلات فراواني را به دنبال مي آورد و در روايات هم مورد نهي قرار گرفته و پيامبر (ص) قاعل آن را ملعون ناميده ترديدي درقبح اين عمل وجود ندارد. (بحارالانوار، ج ۱۰۴، ص ۳۰، روايت ۱ و ۲) 

كبيره بودن: به طور قطع خود ارضايي يكي از گناهان است .

 

 

در اين زمينه برخي از عالمان ديني و اخلاقي نسبت به كبيره بودن آن نيزتاكيد نموده اند:

 

از ميان ايشان خصوصا مرحوم شهيد آيه الله دستغيب در كتاب خويش گناهان كبيره فصلي را گشوده و بر بزرگي آن تاكيد نموده است . از نظر شرعي، ملاك كبيره بودن يك عمل، وعده عذاب از جانب پروردگار مي باشد.

 

 

در اين زمينه امام صادق (ع) و در ضمن روايتي از عذابي دردناك براي فاعل آن خبر داده است. آن حضرت(ع) فرموده است:

 

«سه دسته از مردمان اند كه خداي متعال در روز قيامت به ايشان نگاه رحمت نمي افكند، آنها را تذكيه نمي نمايد و عذابي دردناك براي ايشان فراهم نموده است: كسي كه موي سپيد خود را مي كند، كسي كه با خود نكاح (استمناء) مي نمايد و كسي كه مفعول واقع مي شود». به فرض صغيره بودن گناه خود ارضايي در صورت عدم تكرار، ملاك ديگر كبيره بودن گناه، تكرار و به تعبير روايات اصرار بر آن است ، به همين دليل چون به طور معمول، خود ارضايي، در افرادي كه به آن گرفتارند ، به صورت عادت و اعتياد در مي آيد ، تبدبل به گناه كبيره مي شود. البته حرمت و بزرگي گناه خود ارضايي در حد گناهاني همچون زنا و لواط نيست، ولي در عين حال شرايط آن به گونه اي است كه مي توان گفت: ضررهاي بدني و رواني آن از اين دو معصيت بيشر است ؛ زيرا موقعيت براي آنها هميشه مهيا نيست، ولي موقعيت براي خود ارضايي و عادت به آن هميشه مهيا مي باشد.

 

منبع: هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها  خودارضایی،پرسمان.

حتما بخوانيد

ویژه نامه مسائل جنسی

 

🔗 لینک کوتاه

نظر شما درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.