وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا فرقه اهل حق كافر و نجس هستند

0

 آيا فرقه اهل حق كافر و نجس هستند

فهرست این نوشتار:

آيا فرقه اهل حق كافر و نجس هس

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 325: در منطقه ‏ای که خدمت سربازی را انجام می‏دهم، عده‏ای از عشایر زندگی می‏ کنند که پیرو فرقه‏ ای موسوم به اهل حق هستند. آیا استفاده از شیر و پنیر و کره‏ ای که در اختیار آنها قرار دارد، جایز است؟

ج: اگر به اصول اسلام اعتقاد داشته باشند، در مسأله طهارت و نجاست، حکم ساير مسلمانان را دارند.

س 326: اهل روستایی که من در آن تدریس می‏کنم، نماز نمی‏ خوانند؛ زیرا از فرقه اهل حق هستند و ما مجبور به خوردن غذا و نان آنها هستیم. چون شب و روز در آن روستا اقامت داریم، آیا نمازهای ما اشکال دارد؟

ج: اگر توحيد و نبوت و هيچ‌يک از ضروريات دين اسلام را انکار نکنند و معتقد به نقصى در رسالت رسول اکرم(صلى الله عليه وآله) نباشند، حکم به کفر و نجاست آنها نمى‏ شود. در غير اين صورت بايد هنگام تماس با آنها يا خوردن غذاى آنان، مسأله طهارت و نجاست مراعات شود.

اجوبه الاستفتائات.

حکم خوردن نذری فرقه اهل حق که در جمخانه روی آن دعا میخوانند چیست ؟

اگر توحید و نبوت و هیچ یک از ضروریات دین اسلام را انکار نکنند و معتقد به نقصی در رسالت رسول اکرم «صلی الله علیه و آله» نباشند، حکم به کفر و نجاست آنها نمی شود. در غیر این صورت باید هنگام تماس با آنها یا خوردن غذای آنان، مسأله طهارت و نجاست مراعات شود.

منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر مقام معظم رهبری.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حکم معاشرت با اهل حق [کسانی که در حکم کافرند ]

پرسش : ارتباط و معاشرت با اهل حق چه حکمی دارد؟

پاسخ : اهل حق دو گروه اند: عده ‏اى منکر ضروریات اسلام اند، نماز و روزه هیچ‏کدام را قبول ندارند که استفاده از غذای آن ها، معاشرت و ازدواج با آنها مطلقا جایز نیست، ولى عده ‏اى به یگانگى خدا و رسالت پیامبر شهادت مى‏ دهند و اگر انکار ضروریات هم کنند به انکار نبوت باز نمى‏ گردد که معاشرت با گروه دوم مانعی ندارد و ازدواج با آن ها در صورتى که بیم آن باشد که زوج تحت تاثیر عقائد زوجه واقع شود اشكال داردو اگر بیم این مطلب نباشد حرام نیست ولى بهتر است اگر ضرورتی ندارد با دیگرى ازدواج کند.

اجاره دادن منزل به اهل حق [کسانی که در حکم کافرند ]

پرسش : در شهر ما فرقه اهل حق زیادی هستند، خانه ام را به یکی از آنها اجاره داده ام که قائل به نیاز بجای نماز هستند مراوده با آنها و استفاده از نذر آنها چگونه است و اجاره و معاملات دیگر با آنها چه حکمی دارد؟

پاسخ : در صورتی که موجب تقویت مذهب آنها نشود اشکالی ندارد

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


  • در بررسي مشخص شد كه عقايد بسياري از شاخه هاي اين فرقه خلاف دستورات اسلام مي باشد و بر همين اساس حكم كافر را خواهند داشت. لذا نمي توان با آنها ازدواج كرد.

براي نمونه به اين اعتقاد شرك آميز  توجه كنيد:

«حلول» ظهور ذات خداوند در صورت انسان یکی از اساسی ترین باورهای اهل حق است و به همین جهت آنها را ملحق به فرقه های غالی کرده اند. تفاوت آنها با علی اللهی ها این است که آنها حلول را اختصاص به علی (علیه السلام) می دهند ولی اهل حق همه بزرگان خود[…] را مصداق آن می دانند.نامه سرانجام، ص۱۲۶ـ۱۹۵.برهان الحق، ص۶۴۳ـ۶۴۴. (لينك منبع)

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام طهارت

ازدواج شیعه با اهل حق

آيا فرقه علی‌اللهی كافر و نجس هستند

اهل کتاب چه کسانی هستند

آيا كسي كه نماز نمي خواند كافر است

نجاست اهل کتاب

شستن فرش و موكت نجس

آيا عرق جنب نجس است

آيا بخار ادرار نجس است

آيا فضله پرندگان خانگي مثل طوطي نجس است

حكم باقي مانده خون در مرغ و گوشت

حكم خونابه جوش ها چيست

حکم خون لثه و دندان



كليد: یارسان یارسان یارسان  یارسان یارسان هچنین به نام‌های اهل حق، آیین یاری، کیش حقیقت، طایفه سان و کاکه‌ای / /  جم و جم خانه آيا فرقه اهل حق كافر و نجس هستند آيا فرقه اهل حق كافر و نجس هستند آيا فرقه اهل حق كافر و نجس هستند آيا فرقه اهل حق كافر و نجس هستند ازدواج با اهل حق آيا فرقه اهل حق كافر و نجس هستند آيا فرقه اهل حق كافر و نجس هستند

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.