وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا فرزند هم مى تواند پدر و مادر خود را عاق كند؟

0

آيا فرزند هم مى تواند پدر و مادر خود را عاق كند؟

آيا فرزند هم مى تواند پدر و مادر خود را عاق كند ؟

اعتبار «پدر و مادر» در نزد خدا آنقدر والاست كه اطاعت آنها را دركنار اطاعت خودش واجب شمرده و ناخشنودى آنها را سبب محروميت از رحمت خويش بر شمرده است. خداوند ولايتى براى پدر ومادر قايل شده است و آن را سرمنشاء خير و سعادت دنيا و آخرت قرار داده است و بى حرمتى به آن را مستوجب مجازات در دنيا و درآخرت دانسته است. موضوع حفظ ادب و احترام والدين آنقدر مهم است كه خداوند در قرآن پس از نهى مردم از شركت و دعوت به توحيد، به آن سفارش مى نمايد: «لاتشرك بالله ان الشرك لظلم عظيم ووصينا الانسان بوالديه» «ان اشكر لى ولوالديك» (لقمان آيه 13 و 14 و 15)

و در جايى ديگر مى فرمايد «و قضى ربك الا تعبدو الا اياه و بالوالدين احسانا» كه مى رساند احسان به والدين از راز توحيد و يگانه پرستى مشتق شده است و سر اينهمه سفارش درباره پدر ومادر قضاى الهى است تا جايى مى فرمايد: «فلا تقل لهما اف و لاتنهر هما و قل لهما قولاً كريماً (اسرى آيه 23)

«يعنى حتى از روى سنگين دلى نسبت به آنها صداى آخ وآه هم در نياور و با آنها با صداى بلند و زشت صحبت نكن و گفتارت از روى گرمى و كرامت باشد»

آرى اگر قرار باشد مطابق اعمال ما خداوند قضاوت كند، هرگز به رحمتش نخواهيم رسيد. پس بايد با كمك از خداو از پدر ومادر به اصلاح عيوب خويش همت كنيم مسلم است كه هيچ فرزندى نمى تواند پدر ومادرش را عاق كند.

امام باقر «عليه السلام» مى فرمايند: «سه امر است كه خداوند در آنها هيچ رخصتى قايل نشده است: اداء امانت به نيكوكارو بدكار، وفاء به عهده و پيمان براى نيكوكار و بدكار، نيكى به پدر و مادر نيكو كار باشند يا بدكار»

وسايل الشيعه جلد 3 صفحه 135

آرى حتى در مقابل پدر و مادر فاجر و بى ايمان هم اجازه بى ادبى و بى احترامى داده نشده است. فقط در صورتيكه والدين به گناه وادارند فرزند بايد مطابق امر خدا در كمال ادب و حرمت به كارى غير از گناه بپردازد.

خواهر خوبم فرزند هم مى تواند پدر ومادر خود را عاق كند چگونه با بدبختى خودش و بد زندگى كردن اما عزيزم انسان هر چقدر بزرگتر شود با ديگران بزرگوارانه تر برخورد مى كند پيامبرى مثل حضرت ابراهيم در مورد پدرش كه بعضى مى گويند عمويش بوده و دچار شرك بوده است طلب دعا و غفران مى كند و ابراهيم بااراده و ايمان خود پدر تمام انبياء الهى مى‏شود پدر و مادر تو احتمالاً خود درست تربيت نشده اند و به احتمال زياد نياز به يارى و كمك تو زياد خواهند داشت. و در اين مودر با استفاده از اساتيد فن و مراوده با افراد مثبت و تقويت اراده و ايمان مى توانى موفق باشى. به نقل از اداره پاسخگويى آستان قدس رضوى

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.