وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا علوم غير دینی حجاب معنويت و شناخت حق است؟

حضرت آیت الله جوادی آملی
حضرت آیت الله جوادی آملی

 

تحصيل علوم غيردينى

 

آيا تحصيل در علوم غير دينى، غير از ماديات كه اشتغال باشد، رهاوردى دارد؟ آيا اين علوم حجاب معنويت و شناخت حق است؟

 

اصلاً ما علوم غير دينى نداريم. هر چه در عالم هست، علوم دينى است؛ يعنى علومى كه در عالم است يا مانند فقه و اصول مستقيمابه احكام بر مى گردد و يا مثل علوم تجربى به موضوعات. علوم تجربى يا واجب است يا مقدمه واجب. قرآن كريم و اسلام هم غالب اين علوم را طرح كرده اند.

مشكل علوم رايج تجربى اين است كه در ابتدا و انتهاى آن ها از نماياندن خداوند و تبيين معارف الهی سخن به ميان نمى آيد؛ براى مثال معدن شناسى و زمين شناسى و ستاره شناسى يك سير افقى دارد؛ يعنى هر چه انسان از نظر علمى در آن پيش برود، از خدا دورتر مى شود. چرا؟ چون در هيچ كدام از آن ها از خدا و پيامبر سخن گفته نمى شود. اگر شخصى اين علوم را فراگيرد تا براى رضاى خدا مشكل كشور امام زمان (علیه السلام)  را برطرف كند، اين كار اسلامى و مورد رضايت خداوند است؛ هر چند ظاهرا علم اسلامى نيست.

قرآن كريم تمام اين علوم مورد نياز جامعه اسلامى را با شرايطى اسلامى معرفى مى كند. علومى كه الان در دانشگاه ها رايج است، لاشه علم و سير افقى علوم است.

براى مثال زمين شناس بااستفاده از نشانه هاى خاص مى تواند بفهمد كه فلان معدن در چندين ميليون سال قبل چگونه بوده، اكنون در چه حالتى است و در صدها هزار سال بعد چه مى شود. در كيهان شناسى، گياه شناسى وغيره نيز همين سير افقى جارى است. قرآن كريم به اين لاشه علوم، دو بال مى دهد تا اين علوم در جهت بالا به پرواز در آيند و انسان دريابد چه كسى و براى چه اين علل و عوامل را آفريده است. اسلام اين «هُوَ الْأَوَّلُ وَ الآخِرُ»[۱۲۰] را به تمام علوم مى دهد.

جريان باد و باران و معدن شناسى هم در قرآن هست و هم در علوم دانشگاهى؛ اما قرآن مى گويد چه كسى و براى چه باد و باران و غيره را آفريده است. در واقع به علوم تجربى قدرت پرواز عمودى مى دهد تا اوج بگيرند و از سير افقى خارج شوند .اين مى شود علم اسلامى.

اگر در كتاب هاى دانشگاهى اين «هُوَ الْأَوَّلُ وَ الآخِرُ» اضافه شود، با توجه به اين كه اين علوم براى برطرف كردن نيازهاى مردم مسلمان و كشور اسلامى از بيگانگان است، اين علم مى شود اسلامى. انسان مى تواند براى فراگرفتن اين علم قصد قربت كند و كارش در اين حال عبادت خواهد بود.

 

[۱۲۰]. سوره حديد۵۷: آيه ۳.

 

منبع: هدانا برگرفته از  «توصیه ها،پرسش ها و پاسخ ها حضرت آیت الله جوادی آملی»


 

 

 

[به این نوشته امتیاز بدهید]
[total: 0 امتیاز: ۰]
🔗 لینک کوتاه

نظر شما درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.