وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا دختر بودن محدوديت است يا امتياز؟

0

آيا دختر بودن محدوديت است يا امتياز؟

آيا دختر بودن محدوديت است يا امتياز؟

خداوند انسان را از دو جنس مرد و زن آفريد كه اين دو جنس مكمل و آرامش بخش يكديگر مى باشند و هيچ يك بر ديگرترجيح ندارد و از طرفى هريك از آنها بدون ديگرى ناقص مى باشد.

البته لازم به ذكر است در روايات دختر رحمت الهى بوده و پسر داشتن از نعمت هاى خداوند به شمار مى آيد و فرق اين دو در اين است كه ازنعمت در روز قيامت سوال خواهد مى شود

ولى در مجموع دختر يا پسر بودن امتيازى بر ديگرى ندارد و تفاوت در فيزيك بدن، كار كردهاوتوانايى هاى اين دو موجود مى باشد

وهمچنين دختر بودن محدوديت نيز نمى باشد.

نكات قابل توجه:

1- زن ومرد هر دو انسانند و هر كدام امتيازات ويژه و منحصر به فرد خود را دارند كه اين امتيازات را ديگرى ندارد.

2- محدوديت ها در زندگى انسان دو گونه اند:

الف) محدوديت هاى منفى: محدوديت هايى هستند كه عرصه ى زندگى را بر انسان تنگ كرده و آزادى هاى مشروع وقانونى را از انسان سلب مى كنند.

ب) محدوديت هاى مثبت: آن دسته از محدوديت ها كه آزادى هاى انسان را سلب نمى كنند و نقش آنها حفظ انسان از خطراتى است كه او را به واسطه ى عدم رعايت اين محدوديت ها تهديد مى كند.

3- انسان چه مرد و چه زن داراى محدوديت هاى مثبت و منفى مى باشد.

4- اگر منظور از محدوديت دختر نوع پوشش ورعايت برخى شئونات باشد بايد بگوييم اين محدوديت در ظاهر امر وبا نگاه ابتدايى محدوديت بوده اما اين محدوديت عين آزادى است زيرا اگر اين محدوديت ها براى جنس زن يا دختر نباشد در جامعه آزادى هايى كه حق او بوده از او سلب خواهد شد و كم كم دچار انزوا و گوشه نشينى مى شود و آنگاه مى شود گفت كه زن محدود شده است.

و اين طرز تلقى مستلزم نگاه واقع بينانه به جامعه و اجتماع پيرامون مى باشد اگر چه در ظاهر يك زن يا دختر با پوشش در جامعه حضور پيدا مى كند ولى او با اين كار، خود را از تعرض و تجاوز بد خواهان و افراد مريض جامعه مصون ومحفوظ نگه مى دارد با اين پوشش براحتى در همه ى اماكن وموقعيت ها ى جامعه و اجتماع حاضر شده و فعاليت هاى سالم خود را ايفا خواهد نمود و اين مفهوم همان جمله ى معروف است كه حجاب مصونيت است نه محدوديت و براى روشن شدن مطلب به اين مثال توجه كنيد.

شخصى سرما خورده است نزد پزشك مى رود پزشك او را از خوردن بعضى مواد غذايى نهى مى كند و اوبايد پرهيز داشته باشد در نگاه اول اين شخص محدود شده است اما اگر عميق تر به اين مساله نگاه كنيم، خواهيم ديد كه سلامتى اين بيمار در گرو عمل كردن به دستور پزشك مبنى بر نخوردن بعضى از مواد غذايى است پس اين محدوديت نه تنها منفى نيست بلكه مثبت و باعث سلامتى و ادامه ى زندگى او خواهد بود.

5- يادمان نرود ارزش مرواريد بسيار زيا د است پس آن را در صدف نگه دارى كنيم.

6- از نگاه بعضى از مردها، آنها نيز داراى محدوديت هايى هستند كه زنها به آنها گرفتار نيستند

مانند: تامين مخارج زندگى، سرپرستى خانواده، مسئوليت در برابر هر نوع كمبود و كاستى در خانواده، پيشگام بودن در همه ى عرصه هاى اجتماعى و…

7- رعايت نكردن بعضى از خط قرمز ها و تابو هاى جامع، زنان را از ارزش و قيمت اصلى خود انداخته و او را تبديل به كالاى تجارى و ابزار اقتصادى كرده است و نكته ى مهم اينكه ثمرات و نتايج زيرپا گذاشتن بعضى از محدوديت ها در جوامع غربى به وضوح مشاهده مى شود و نيازى به تجربه كردن دوباره ى آن وجود ندارد واين اشتباه يك بار به وقوع پيوسته است.

8- جنسيت ملاك ارزش گذارى افراد جامعه نمى باشد آنچه در دين اسلام مهم است ميزان تقواى آنها ست. پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.