وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا خداوند در مسائل تكوينى خود تغييرى مى دهد؟

0

آيا خداوند در مسائل تكوينى خود تغييرى مى دهد؟

آيا خداوند در مسائل تكوينى خود تغييرى مى دهد؟ مثلا من دوست دارم مثل خيلى ها از قد بلند و هيكلى مناسب برخوردار باشم آيا با دعا كردن مى توانم به چنين خواسته هايى برسم يا نه؟

نظام هستى، نظام علت و معلول و اسباب و مسببات است، به اين معنى كه هر پديده و هر چيزى برخاسته از علتى خاص است، از سوى ديگر تخلف معلول از علت تامه خود محال است مگر اينكه علت جديدى ايجاد شود و علت تامه قبلى زايل گردد.

خصوصيات ظاهرى انسان مانند قد، رنگ و شكل و… همه معلول عوامل و عللى هستند كه از آن علل خود تخلف نمى كنند، مگر اينكه عواملى ديگر بر آن دسته از علل اول غالب شده باشند.

از سوى ديگر خداوند حكيم است و حكمت او اقتضا مى كند كه هر پديده اى از طريق اسباب وعلل خود رخ دهد، «ابى الله ان يجرى الامور الا بأسبابها» بنابراين آنچه رخ داده است مطابق نظام على و معلولى بوده و خداوند نيز اراده كرده كه هر چيزى از طريق اسباب و علل خود واقع شود.

2 با اين حال خداوند را اسباب و علل فرامادى ديگرى است كه مى توان از طريق آنها در تكوين تأثير گذاشت و تغييراتى در آن ايجاد كرد، به عنوان انسانهاى كامل (به ويژه اهل بيت (ع)) به اذن خداوند از چنين قدرتى برخوردارند تا در امور تكوين تصرف كنند، بنابراين اگر كسانى از روى اخلاص به آنها توسل پيدا كنند واگر آن كار به خير و صلاح او باشد و شرايط ديگرف مى توان اميد داشت كه به اذن خداوند در تكوين تأثير بگذارند، چنانكه در قرآن كريم از حضرت عيسى (ع) نقل شده كه ايشان به اذن خداوند كور مادرزاد يا بيمارى پيسى را شفاء مى دادند ولى اين موارد معمولا استثنايى و در جهت اثبات نبوت بوده است. (آل عمران/ 49)

اجابت خواسته هايى- مانند بلند شدن قد و زيبايى هيكل- هر چند محال نيست و لى تعلق حكمت و مصلحت خداوند به اين امورى داراى اساس و معيارى است اگر قرار بود چنين دعاهايى بدون رعايت حكمت و مصلحت خداوند به راحتى مستجاب شود، هر كسى براى تغيير وضعيت فيزيكى خود دعا مى كرد و در چنين حالتى، وضعيت

نظام عالم بسياربى ثبات مى گشت. پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.