وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا خانه‏ نشينى و سكوت حضرت على(ع) در زمان خلافت خلفاى سه ‏گانه تقرير وامضأ كارهاى آنها نبوده است؟

0

آيا خانه‏ نشينى و سكوت حضرت على(ع) در زمان خلافت خلفاى سه ‏گانه تقرير وامضأ كارهاى آنها نبوده است؟

آيا خانه‏ نشينى و سكوت حضرت على(ع) در زمان خلافت خلفاى سه ‏گانه تقرير وامضأ كارهاى آنها نبوده است؟

الف- خانه نشينى آن حضرت تقرير به حساب نمى ‏آيد به دلايل زير:

1- اين خانه نشينى تحميلى بوده است و در صورت وجود شرايط رهبرى و زعامت سياسى و اجتماعى هرگز آن حضرت در خانه نمى‏نشستند.

2- خانه نشينى آن حضرت به معناى‏سكوت نبود از اين رو در موارد ممكن همواره نظرات خود را ابراز مى‏داشتند.

3- سكوت زمانى تقرير است كه از آن رضايت معصوم (ع) نسبت به عمل انجام شده انتزاع گردد و در صورتى كه سكوت به علت عدم امكان مخالفت يا رعايت مصالح‏اهم باشد تقرير نخواهد نبود.

ب و ج) توضيح آن از مطالب فوق به دست مى‏آيد به عبارت ديگر در مواردى آن حضرت به ذكر خطاها پرداخته‏اند و در مواردى نيز به خاطر عدم امكان مخالفت يا عدم مصلحت در ابراز مخالفت دم فرو بسته‏اند.

د) بر اساس ضرورت مذهب شيعه يكى از علوم اهل بيت (ع) علم لدنى است كه از آن به علم غيب نيز تعبير مى‏شود.

ه) قيام نيازمند شرايط اجتماعى گوناگونى است و ائمه اطهار (ع) با ملاحظه تمام شرايط و نتايجى كه ممكن است از يك حركت گرفته شود عمل مى‏كردند. در نتيجه حضرت على (ع) به لحاظ شرايط خاص اجتماعى قيام را مناسب و نتيجه بخش ندانسته و بدان مبادرت نورزيدند.

بررسى دقيق اين مسأله نيازمند كاوشى ژرف در وضعيت اجتماعى مسلمين بعد از رحلت پيامبر (ص) مى‏باشد. در اين رابطه به كتاب‏هاى تاريخى پيرامون زندگانى آن حضرت‏مراجعه فرماييد از جمله: پژوهشى پيرامون زندگى امام على (ع)، جعفر سبحانى جاذبه و دافعه امام على (ع) شهيد مطهرى فروغ ولايت، جعفر سبحانى تحليلى از تحولات سياسى و فكرى پس از رحلت حضرت رسول (ص)، رسول جعفريان /پرسمان.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.