وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا خانه‏ نشينى و سكوت حضرت على(ع) در زمان خلافت خلفاى سه ‏گانه تقرير وامضأ كارهاى آنها نبوده است؟

آيا خانه‏ نشينى و سكوت حضرت على(ع) در زمان خلافت خلفاى سه ‏گانه تقرير وامضأ كارهاى آنها نبوده است؟

آيا خانه‏ نشينى و سكوت حضرت على(ع) در زمان خلافت خلفاى سه ‏گانه تقرير وامضأ كارهاى آنها نبوده است؟

الف- خانه نشينى آن حضرت تقرير به حساب نمى ‏آيد به دلايل زير:

۱- اين خانه نشينى تحميلى بوده است و در صورت وجود شرايط رهبرى و زعامت سياسى و اجتماعى هرگز آن حضرت در خانه نمى‏نشستند.

۲- خانه نشينى آن حضرت به معناى‏سكوت نبود از اين رو در موارد ممكن همواره نظرات خود را ابراز مى‏داشتند.

۳- سكوت زمانى تقرير است كه از آن رضايت معصوم (ع) نسبت به عمل انجام شده انتزاع گردد و در صورتى كه سكوت به علت عدم امكان مخالفت يا رعايت مصالح‏اهم باشد تقرير نخواهد نبود.

ب و ج) توضيح آن از مطالب فوق به دست مى‏آيد به عبارت ديگر در مواردى آن حضرت به ذكر خطاها پرداخته‏اند و در مواردى نيز به خاطر عدم امكان مخالفت يا عدم مصلحت در ابراز مخالفت دم فرو بسته‏اند.

د) بر اساس ضرورت مذهب شيعه يكى از علوم اهل بيت (ع) علم لدنى است كه از آن به علم غيب نيز تعبير مى‏شود.

ه) قيام نيازمند شرايط اجتماعى گوناگونى است و ائمه اطهار (ع) با ملاحظه تمام شرايط و نتايجى كه ممكن است از يك حركت گرفته شود عمل مى‏كردند. در نتيجه حضرت على (ع) به لحاظ شرايط خاص اجتماعى قيام را مناسب و نتيجه بخش ندانسته و بدان مبادرت نورزيدند.

بررسى دقيق اين مسأله نيازمند كاوشى ژرف در وضعيت اجتماعى مسلمين بعد از رحلت پيامبر (ص) مى‏باشد. در اين رابطه به كتاب‏هاى تاريخى پيرامون زندگانى آن حضرت‏مراجعه فرماييد از جمله: پژوهشى پيرامون زندگى امام على (ع)، جعفر سبحانى جاذبه و دافعه امام على (ع) شهيد مطهرى فروغ ولايت، جعفر سبحانى تحليلى از تحولات سياسى و فكرى پس از رحلت حضرت رسول (ص)، رسول جعفريان /پرسمان.

🔗 لینک کوتاه

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.