وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آثار نماز در جوانان چيست؟ و چه نقشى در تربيت نسل نو دارد؟

0

آثار نماز در جوانان چيست؟ و چه نقشى در تربيت نسل نو دارد؟

اگر جوانان بر اساس آنچه خداوند متعال خواسته نماز را اقامه نموده و آن را به پادارند، يقينا به تمامى آثار و بركات نماز كه به بخشى از آن در پاسخ به سوال هاى گفته شد دست مى يابند كه در اينجا به دليل پرهيز از تكرار مباحث گذشته از ذكر مجدد اين آثار و بركات خود دارى مى نمائيم.

اما در خصوص نقش نماز در تربيت نسل نو بايد گفت: اين فريضه دينى پنج اثرعمده در تربيت نسل جوان ما ايفا مى نمايد:

اول. توحيد مدارى‏

نتيجه تمامى تعاليم انبياء و اولياء در توحيد خلاصه مى شود و بهترين ابزار يادآورى توحيد و جارى نمودن آن در زندگى بشر نماز مى باشد. جوانى كه در روز پنج نوبت نماز را اقامه مى كند و براى اين كه بتواند به مراتب عالى نماز دست پيدا كند خدا متعال را در تمامى عرصه هاى زندگى در نظرگيرد چنين جوانى همواره بر مدار توحيد بوده و از آن منحرف نمى شود.

دوم. ايجاد انزجار و تنفر از گناه‏

از آنجا كه نماز بازدارنده ازفحشا و منكر مى باشد، روح نمازگزار بيگانه با گناه تربيت مى شود، از همين رو اگر جوانى با نماز انس گرفته و آموزه هاى آنرا به خوبى فرا گرفته باشد، به خاطر روح پاكى كه در اين مسير كسب نموده از آلوده شدن به هرگونه گناه و فحشا احساس تنفر نموده و از آن پرهيز مى نمايد مانند كسى كه ساليان سال شامه او با بوى خوش عطر انس گرفته باشد، چنين فردى با احساس كمترين بوى نامطلوبى منقلب شده و نسبت به آن احساس تنفر مى نمايد و خود را سريع از آن دور مى كند.

سوم- كسب فضائل اخلاقى همچون تواضع و فروتنى‏

انسان نمازگزار به هنگام نماز در مقابل قدرت مطلق جهان، بارها پيشانى خود را بر خاك مى گذارد، سر خم كرده و اظهار ناتوانى و عجز مى نمايد و اين امر باعث از بين رفتن رذايل اخلاقيى همچون كبر و غرور و در مقابل رشد فضائل اخلاقى همچون تواضع و فروتنى مى گردد. از همين رو نسل جوانى كه در محضر نماز تربيت يافته باشد نسلى سپاسگذار، متواضع و فروتن و بدور از هرگونه عجب و غرور خواهد بود.

چهارم- كنترل هيجانات كاذب با كسب آرامش قلبى از نماز

مقطع حساس جوانى همراه با فوران احساسات و هيجانات درونى باشد و به طور طبيعى بخشى از اين هيجانات كاذب بوده و موجب بروز مشكلاتى براى اين نسل مى گردد اما از آنجا كه خداوند متعال در انس با نماز و ياد خودش آرامش و طمانينه قرار داده كما اين كه كه فرموده است: «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ).(1) (تنها با ياد خدا دلها آرامش مى يابد» لذا جوانانى كه همراه با نماز رشد مى نمايند جوانانى با وقار، آرام و بدور از هرگونه هيجانات كاذب مى باشند.

بررسى ها و تحقيقات به عمل آمده نيز نشان داده است كه جوانان و نوجوانانى كه گرايش به نماز دارند از ميزان اعتماد به نفس و كنترل درونى بالا و هيجان خواهى كمى برخوردارند..(2)

پنجم- معرفى الگوهاى مناسب به نسل جوان‏

از ويژگى هاى دوران جوانى تحت تاثير قرار گرفتن از الگوهاى گوناگون مى باشد جوان نمازگزار با گفتن «صراط الذين انعمت عليهم» در نماز خود از خداوند مى خواهند كه الگويش را كسانى قرار دهد كه مورد لطف او هستند، او را شناختند و به او عشق ورزيده اند، در راه او گام برداشته و استقامت كردند و از او جدا نشده اند. بر اساس آيه 69 سوره نساء كه خداوند متعال فرموده است: «وَ مَنْ يطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيهِمْ مِنَ النَّبِيينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً».(3) (و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، (در روز رستاخيز،) همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيقهاى خوبى هستند» كسانى كه خداوند به آنها نعمت داده، عبارتند از: انبيا و شهدا و صديقين و صالحان. و اين همان معرفى الگوهاى مناسب در زندگى براى نسل نو مى باشد.

(1) رعد) 13 (، آيه. 28
000 (2) اين مساله نتيجه تحقيقاتى است كه توسط آقاى اميرى در سال 1380 با جهت بررسى ويژگى شخصيتى و خانوادگى دانش آموزان مدارس راهنمايى پسرانه منطقه جى شهراصفهان كه گرايش به نماز دارند صورت پذيرفته است و در كتاب:» بررسى شيوه هاى تشويق و ترغيب كودكان و نوجوانان به نماز جماعت- نويسنده: مليحه اسلاميان» درج گرديده است.
000 (3) نساء) 4 (، آيه. 69/. پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.